Magnetrørere og magnetstørelse

Jeg lurer litt på hvor store magneter dere putter i kolben og forsåvidt også på type og størelse dere setter på motoren.
 
Oppi kolben må du bruke ein slik teflonbelagt magnetisk rørepinne, ellers vil den ikkje gå rundt. Sjå link
Dette kan jeg ikke være helt enig i. Når en magnet har en pluss og en minus pol skulle den jo gå rundt. Teflon belegget er der for å lette rengjøringen. Men, selfølgelig, rett meg hvis jeg tar feil.
 
...også vil man jo ikke at det skal begynne å ruste, så en eller annen form for belegg må man uansett ha. Rustfritt stål er jo som kjent ikke magnetisk :)
 
Nå rører :) dere gutter.. Grunnen til at den er teflonbelagt er for å minske friksjonen mot glasset oppi erlenmeyerkolben. Har sjøl prøvd å få ein flat magnet uten teflon til å rotere oppi kolben, men det gjekk ikkje. Kanskje du får ein sylindrisk magnet som ikkje er teflonbelagt til å rotere, men å bry seg med det når det finnes fine rørepinner lagd for formålet på markedet er i overkant.

;D

Skål
T2 
 
Jeg har ca. 10,15 og 50 mm teflonbelakte magneter, nå må jeg finne meg en drivmagnet og deretter finne en motor å sette den på, så jeg lurte på hva dere bruker til rørepinner men antar 10 eller 15 mm blir bra nok.
Jeg har en frekvensregulator og antar jeg bruker motor fra en tømmepumpe, så føler jeg meg sikker på at den ikke brenner opp etter en stund.
Det går også bra med prøv og feil prinippet men tenkte jeg skulle slippe å lime mange forskjellige drivmagneter.
 
Hvor stor starter vil det være mulig å lage med en pc-vifte? Kan en normal vifte klare 4 liter? Jeg har en vifte liggende, men har ikke giddet å gjøre noe med den ennå... (I tillegg er jeg vel en smule "electronically challenged".)
 
har lest om en med 5L+ starter på 12cm pc vifte et eller annet sted på haandbrygforum.dk finner ikke lige tråden igjen...
 
Du får best kopling mellom drivmagnetene og rørepinnen dersom avstanden mellom nordpol og sørpol er omtrent lik lengden av rørepinnen.
De to drivmagnetene bør monteres med motsatt polaritet opp mot rørepinnen. Rørepinnen skal slutte den magnetiske kretsen slik at nordpol på rørepinnen koples mot sørpol på drivmagneten, og sørpol på rørepinnen mot nordpol på drivmagneten. Like poler frastøter hverandre og ulike tiltrekker.

Jeg bruker to N35 neodymium magneter som er 15x10x4mm og en teflonbelagt rørepinne som er 30x6mm. For at ikke spredefeltet fra magnetene skal påvirke motoren (80mm PC vifte) har jeg montert magnetene på en 2mm tykk stålskive (lavt karboninnhold = høy magnetisk ledningsevne). Denne slutter kretsen mellom nord og sør på "undersiden" av magnetene. Det vil også forbredre koplingen mellom rørepinne og magneter. Jeg brukte denne siden som utgangspunkt: http://brewiki.org/StirPlate
Prøv å sett sammen bitene uten å lime først. Den magnetiske kraften vil trekke sammen bitene der de vil virke mest effektivt.

Ikke bruk aluminium eller noe annet elektrisk ledende i nærheten av de roterende magnetene. Det vil indusere strømmer som igjen setter opp magnetfelt som vil bremse rotasjonen.
 
Som magnet montert på motoren/vifta bruker jeg en magnet fra en gammel defekt harddisk. Billig og bra!  ;D
 
Tilbake
Topp