Maksimal tid man kan la en tørrhumlet øl stå før flasking?

steinmb

Norbrygg-medlem
Laget en brown ale som hadde to runder med tørrhumling. Dagen etter runde to måtte jeg ut på reise og den måtte bare stå. Denne er nå snart drikkeklar men har ikke fått testet den. 23 dager fra bryggedag til flasking. Tørrhumlet på dag 3 og 6. Smakte greit da jeg flasket den den dog, i allefall ingen usmak men neppe neppe ideelt.

Spørsmål:
Hva anser dere som øvre tidsgrense på tørrhumling?
Hva skjer når den står lenge med tanke på selve humleprofilen?
 
Sist redigert:
Mener jeg har lest at 5 dager er det optimale med tørrhumling.
Det du risikerer er vel gress smak i ølet hvis det står for lenge.
 
Smak underveis. Det er ingen "hard and fast" regler her. Temperatur har også mye å si, ikke bare tid.
 
Takk Gahr, da er det bare å vente å se. Har nå 7 dager flasking på 23-24°C satt en lite flaske kaldt. Resten får stå noen dager til før de ryker inn i ølkjelleren.
 
Ja. Jeg tørrhumlet en IPA med amarillo pellets for en stund tilbake som ble stående litt lenge og den hadde en klar gress smak.
 
Ja. Jeg tørrhumlet en IPA med amarillo pellets for en stund tilbake som ble stående litt lenge og den hadde en klar gress smak.

Stående for lenge i gjæringskaret, men hvorfor er ikke dette en risiko også i flaskene? Er det fordi pelletsen legger seg på bunn eller flyter og ikke kommer med ved flasking?
 
jeg har lagt meg på en regel om maks 7 dager basert på alt jeg har lest her inne. men har ikke testet dette noe voldsomt.
 
Ingen erfaring og lite kunnskap om dette, men siste brygget mitt var en ABC Halvor IBA. Der står det i oppskriften "Gjæring på 16-18 °C i 14 dager, tørrhumle fra dag 5". Humlen ble da værende i ølet 9 dager under gjæringen + 48 timer ekstra under cold crash, dvs. 11 dager. Aner ikke om dette er utafor eller innenfor, smakte lovende men mangler 2-3 uker lagring ihvertfall ennå.
 
Ser Gahr skriver over
Smak underveis. Det er ingen "hard and fast" regler her. Temperatur har også mye å si, ikke bare tid.

Hvilken temperatur hadde du i gjæringstanken disse 12 dagene ?
 
finnes sikkert ingen fasitsvar nei... jeg har lest på dette forumet om flere som har humlet lenge uten smak av gress så det varierer.
det var en apa som jeg gjæret på 18-19 grader med us-05.
 
Bare for å komme med et annet eksempel har jeg en APA her nå som ble stående alt for lenge - anslagsvis 1,5mnd med nokså heftig tørrhumling. Lot den etterhvert stå nokså kaldt da jeg skjønte jeg ikke kom til å få tappet den umiddelbart.
Denne smaker helt fint! :) dog er det ikke så mye preg av heftig tørrhumling i den da.
 
Hadde en Raspberry PI som stod å passet på under gjæringen og heldigvis etter gjæringen er over. Kikket akkurat på loggen som jeg hadde og den var rimelig avslørende:
batch15.png


Etter den var stort sett "ferdig" (dag 7) ble den tatt ut av gjæringsrommet da noen skulle skifte en dør der og de kunne komme til å holde denne åpen ut mot vår friske nov temperatur. Satt inn på badet, der var det rimelig koselig som dere kan se.

Nå har jeg fått testet ølen og ja, den har litt gressmak. Ikke mye men nok til jeg kjenner den når den blir varm. Skal la den stå et parr uker å kose seg mørkt og kaldt. Blir nok bra denne. Avslørende med sånn logging, nesten litt flaut.
 
Hei dere, her får man jo innblikk i hvor lenge humla kan stå i, men da spør jeg, hvor sent kan man tilsette tørrhumle? Har laget en IPA den har stått 15 dager. Litt "kjedelig" smak uten noe særlig humlepreg på vørteren. Har satt 2 x 25 liter benyttet Sorachi / Citra men har liggende endel annen humle. Så er det noen som kjenner til om man kan tilsette litt tørrhumle å sette litt mer humle preg på dette?
 
Hei dere, her får man jo innblikk i hvor lenge humla kan stå i, men da spør jeg, hvor sent kan man tilsette tørrhumle? Har laget en IPA den har stått 15 dager. Litt "kjedelig" smak uten noe særlig humlepreg på vørteren. Har satt 2 x 25 liter benyttet Sorachi / Citra men har liggende endel annen humle. Så er det noen som kjenner til om man kan tilsette litt tørrhumle å sette litt mer humle preg på dette?

Det korteste jeg har tørrhumlet er 2 dager på en APA, glemte å tørrhumle på rett tid. Puttet i dobbel mengde. Fikk en god aroma som varte lenge etter tapping. Nå kan det jo hende at det ikke tilførte så veldig mye, men fant ut at det var verdt å prøve.

Skal også sies at co2 påvirker hvordan humla oppleves, så kan hende den er mer spennende enn det du kjenner nå.

Jeg ville uansett tørrhumlet, ikke feil det i en IPA :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp