Mål ølet ditt på Bergen Ølfestival

kruud

Norbrygg-medlem
Vit Hva du drikker står klare til å teste øl på Bergen Ølfestival. Siden skjenkeloven gjelder på området vil jo vaktene konfiskere ølet i døra, men det gjør ikke noe. Vi henter bare ølet i døra og tester det.
Husk å merk flaskene godt slik at vi sammen klarer å gjenkjenne brygget.
 
Vit Hva du drikker står klare til å teste øl på Bergen Ølfestival. Siden skjenkeloven gjelder på området vil jo vaktene konfiskere ølet i døra, men det gjør ikke noe. Vi henter bare ølet i døra og tester det.
Husk å merk flaskene godt slik at vi sammen klarer å gjenkjenne brygget.
 

Vedlegg

  • 1472817564033-1602564492.jpg
    1472817564033-1602564492.jpg
    187,9 KB · Sett: 110
Noe labert med hjemmebrygg til test fredagen. Regner med at Bergensere kjenner sin besøkelsestid lørdag. Ellers vil vi fly rundt på festivalen med støtte fra helsedirektoratet for å gjøre ytterligere målinger. Har allerede avdekket store avvik mellom oppgitt og reellt alkoholinnhold.
 
Noe labert med hjemmebrygg til test fredagen. Regner med at Bergensere kjenner sin besøkelsestid lørdag. Ellers vil vi fly rundt på festivalen med støtte fra helsedirektoratet for å gjøre ytterligere målinger. Har allerede avdekket store avvik mellom oppgitt og reellt alkoholinnhold.

Har du noen eksempler på avvik?
 
Jepp.
Batch #10: Anslått 5,64 målt 5,54
Batch #12: Anslått 10,9 målt 10,7
Rimelig fornøyd.

Sendt via Tapatalk
 
Det er jo knallbra. Men lurte mer på de som var off, hvor mye kan en hjemmebrygger bomme med litt hastverk/unøyaktig måleutstyr.
 
Det var visst laber oppslutning fra hjemmebryggere på dette. Men det var vel heller ikke annonsert veldig bra i forkant? Eller hva @kruud ?
Uansett var det veldig kjekt å få mål øllet mitt. :)
Jeg fikk tilbakemelding om at mine verdier var noe av det beste de hadde målt på festivalen. (det vil si at nerding og petimeter-tilnærming til brygging lønner seg :) )
De hadde målt en del øl fra de kommersielle bryggeriene på festivalen, og ja... de bommer de og..
 
Det var visst laber oppslutning fra hjemmebryggere på dette. Men det var vel heller ikke annonsert veldig bra i forkant? Eller hva @kruud ?
Uansett var det veldig kjekt å få mål øllet mitt. :)
Jeg fikk tilbakemelding om at mine verdier var noe av det beste de hadde målt på festivalen. (det vil si at nerding og petimeter-tilnærming til brygging lønner seg :) )
De hadde målt en del øl fra de kommersielle bryggeriene på festivalen, og ja... de bommer de og..

Hva var OGen på ølene dine og hvilken formel/kalksi brukte du?
 
Målte verdier i (kursiv)

Batch #10
OG 1.051 + 6 g/liter sukker til karbonering => OG 1.0532 (1.04833) (2,7 gram sukker øker OG med 1, har jeg regnet med)
FG 1.008 (1.00578)
ABV 5,64% (5,54%) Bruker denne formelen: ABV = (og – fg) * 131.25 (http://www.brewersfriend.com/2011/06/16/alcohol-by-volume-calculator-updated/)

Batch #12
OG 1.093 + 8,5 g/liter sukker til karbonering => OG 1.096 (1.09184)
FG 1.013 (1.01201)
ABV 10.9% (10.70%)

Gjennomgående har jeg litt for høye verdier på både OG og FG.
Måler OG med refraktometer og hydrometer. Får veldig sammefallende verdier på begge metodene.
Måler FG med hydrometer.
Både hydrometer og refraktometer viser 1.000 med springvann på 20 grader C.

Fikk anbefalt å måle med flere hydrometer, samtidig som jeg fikk opplyst at de hadde en liten unøyaktighet på sitt måleutstyr.

edit: lagt til målte verdier og formatering
 
Sist redigert:
Målte verdier i (kursiv)

Batch #10
OG 1.051 + 6 g/liter sukker til karbonering => OG 1.0532 (1.04833) (2,7 gram sukker øker OG med 1, har jeg regnet med)
FG 1.008 (1.00578)
ABV 5,64% (5,54%) Bruker denne formelen: ABV = (og – fg) * 131.25 (http://www.brewersfriend.com/2011/06/16/alcohol-by-volume-calculator-updated/)

Batch #12
OG 1.093 + 8,5 g/liter sukker til karbonering => OG 1.096 (1.09184)
FG 1.013 (1.01201)
ABV 10.9% (10.70%)

Gjennomgående har jeg litt for høye verdier på både OG og FG.
Måler OG med refraktometer og hydrometer. Får veldig sammefallende verdier på begge metodene.
Måler FG med hydrometer.
Både hydrometer og refraktometer viser 1.000 med springvann på 20 grader C.

Fikk anbefalt å måle med flere hydrometer, samtidig som jeg fikk opplyst at de hadde en liten unøyaktighet på sitt måleutstyr.

edit: lagt til målte verdier og formatering
Menne... Hvordan kan de måle OG på ferdig øl? Det må da være en beregnet verdi?
 
Menne... Hvordan kan de måle OG på ferdig øl? Det må da være en beregnet verdi?
Ja, selvfølgelig. De måler FG og ABV. OG vil da bli beregnet ut fra disse to (regner jeg med).
Tipper at den OG de beregner er mer korrekt enn den jeg har mulighet til å måle selv.
 
"det vil si at nerding og petimeter-tilnærming til brygging lønner seg"
Jeg traff også ganske spot-on, med min porter. Beregnet abv 7,2%, målt 7,16. Og jeg driver IKKE med nerding og petimeter-tilnærming ;)
 
Målte verdier i (kursiv)

Batch #10
OG 1.051 + 6 g/liter sukker til karbonering => OG 1.0532 (1.04833) (2,7 gram sukker øker OG med 1, har jeg regnet med)
FG 1.008 (1.00578)
ABV 5,64% (5,54%) Bruker denne formelen: ABV = (og – fg) * 131.25 (http://www.brewersfriend.com/2011/06/16/alcohol-by-volume-calculator-updated/)

Batch #12
OG 1.093 + 8,5 g/liter sukker til karbonering => OG 1.096 (1.09184)
FG 1.013 (1.01201)
ABV 10.9% (10.70%)

Gjennomgående har jeg litt for høye verdier på både OG og FG.
Måler OG med refraktometer og hydrometer. Får veldig sammefallende verdier på begge metodene.
Måler FG med hydrometer.
Både hydrometer og refraktometer viser 1.000 med springvann på 20 grader C.

Fikk anbefalt å måle med flere hydrometer, samtidig som jeg fikk opplyst at de hadde en liten unøyaktighet på sitt måleutstyr.

edit: lagt til målte verdier og formatering

Men brukte dub den alternative formelen på ølets med høyere OG?
 
Aha. Hadde jeg ikke brukt telefon nå så hadde jeg orket å regne ut hva den alternative formelen hadde gitt for svar mtp ølet ditt med høyere OG.
 
"det vil si at nerding og petimeter-tilnærming til brygging lønner seg"
Jeg traff også ganske spot-on, med min porter. Beregnet abv 7,2%, målt 7,16. Og jeg driver IKKE med nerding og petimeter-tilnærming ;)
Nerding og petimeter-tilnærming er ikke nødvendig. Helt enig der.
Nøyaktighet er vel det som skal til. Og så avhenger det litt av formlene som er benyttet for å regne ABV.
 
Menne... Hvordan kan de måle OG på ferdig øl? Det må da være en beregnet verdi?

Ja, det er en beregnet verdi. I følge informasjonen om instrumentet er det egenvekt og absorbsjon av lys på ulike bølgelengder som måles, så beregnes øvrige verdier ut fra det. Normal usikkerhet på alkoholinnhold er +/- 0,2 volumprosent. Du kan lese mer om instrumentet hos produsenten: http://www.anton-paar.com/za-en/products/details/alcohol-and-extract-meter-for-beer-alex-500/
 
Jeg har brygget i dag, og har nerdet litt samtidig :p

Etter at jeg knuste mitt eneste hydrometer, kjøpte jeg TO når jeg erstattet det knuste.
Jeg har brygget kun med det ene av de jeg kjøpte. Det andre har lagt klart i reserve.
Det hydrometeret jeg har brukt har hatt helt sammenfallende verdier med refraktometeret mitt.

I dag kontrollmålte jeg alle tre, med pinlig "petimeter-nøyaktighet".

Det hydrometeret (H1) jeg har brukt viser 1-2 poeng for mye:
2016-09-04 08.49.24.jpg

Mens det som har lagt uvirksomt i skuffen (H2), viser 1.000 med vann på 20 grader:
2016-09-04 08.52.37.jpg

Refraktometeret (R) ble kalibrert ved bryggestart, noe jeg gjør hver gang jeg brygger:
DSC03306.jpg

Gjennom hele bryggingen i dag gjorde jeg målinger med alle tre instrumentene.
Gjennomgående så gav H1 og R sammenfallende verdier, 1-2 punkter over H2.

OG
H1:
DSC03304.jpg

R:
DSC03296.jpg

H2:
DSC03303.jpg

Så det jeg har fått ut av kontrollmålingen fra Vit hva du drikker er at jeg vet en del mer om hva instrumentene mine viser.
Og det syns jeg er gøy.
 
Tilbake
Topp