Måling av SG

Hei.

I dag gikk det meste av bryggedagen litt på tverke. Jeg var derfor ganske fornøyd da SG før kok kun var 2 poeng fra planen. 1.053 vs 1.055.
Da jeg vel to timer senere, etter kok og avkjøling, målte på nytt var den 1.050 ???

Noen tips til hva jeg kan ha gjort feil?

Rett før kokingen begynte tok jeg en prøve fra kranen i kjelen og avkjølte denne til 20 grader i vannbad. Så målte jeg. Kan vørteren være ligge så lagvis at jeg har fått feil resultat?

Endre
 
Ja, klassisk målefeil. Beste er å vente til litt uti koket og evt hjelpe til med å røre litt.
 
Uten at jeg helt dokumentere det, så tror jeg at sukkeret kan samle seg i bunn før kok. Har opplevd lignende, men ikke etter at jeg har begynt med å rører godt, og å tappe noen liter fra bunn og heller på toppen.
 
Hei.

I dag gikk det meste av bryggedagen litt på tverke. Jeg var derfor ganske fornøyd da SG før kok kun var 2 poeng fra planen. 1.053 vs 1.055.
Da jeg vel to timer senere, etter kok og avkjøling, målte på nytt var den 1.050 ???

Noen tips til hva jeg kan ha gjort feil?

Rett før kokingen begynte tok jeg en prøve fra kranen i kjelen og avkjølte denne til 20 grader i vannbad. Så målte jeg. Kan vørteren være ligge så lagvis at jeg har fått feil resultat?

Endre
Opplevde det samme i dag. Relativt forbanna irriterende.
 
Det kan være en fordel å tappe av litt fra krana som du heller tilbake, før du tar en prøve for å måle SG

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Er pain in the ass å måle pre-boil, tar alltid et halvt dusin prøver fra forskjellige steder i vørteren (topp, bunn, osv) og baserer meg på snittet.
 
Har helt sluttet å gjøre det. Måler bare first runnings som ikke har en døyt å si med mindre man gidder å regne på det, men etter nok brygg kan man se et mønster i konverteringen.
 
Takk for alle tilbakemeldinger, da vet jeg i alle fall hva som har skjedd.
Det verste er at jeg har gjort samme feilen nå to ganger på rad uten å koble.

Neste gang blir det nok perfekt :)
 
+1 , samme her :)

Bruker billig ebay refraktometer frem til jeg pitcher gjær, etter det er allerede min vørter -+20 og jeg bruker hydrometer frem til jeg kaller det øl :p
Hvis bryggedagen har gått litt på halv to eller at jeg føler målene har vært ustabile med refraktometer så måler jeg også med hydrometer før pitching.

Bruker denne linken for å få rett verdi nå temp er noen grader unna 20.
http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
 
Jeg har droppet måling før kok siden jeg uansett ikke har brydd meg med å korrigere evt. feil OG. Det blir så likt fra gang til gang at jeg uansett treffer godt. Justerer kun kokingen får å få riktig volum. Nå måler jeg kun når jeg tapper over i gjeringskaret og da virker det som om jeg får omtrent målig hele veien. Lar det renne litt før jeg tapper til måling.
Har også prøvd meg på refraktometermåling men det ble så unøyaktig at jeg dropper det. Men det har nok mye med måleteknikk å gjøre vil jeg tro.
 
Jeg har droppet måling før kok siden jeg uansett ikke har brydd meg med å korrigere evt. feil OG. Det blir så likt fra gang til gang at jeg uansett treffer godt. Justerer kun kokingen får å få riktig volum. Nå måler jeg kun når jeg tapper over i gjeringskaret og da virker det som om jeg får omtrent målig hele veien. Lar det renne litt før jeg tapper til måling.
Har også prøvd meg på refraktometermåling men det ble så unøyaktig at jeg dropper det. Men det har nok mye med måleteknikk å gjøre vil jeg tro.

jeg har også droppet refraktometeret - opplevde det som veldig upålitelig. (Det billige, vanlige, som bl.a. Bryggselv selger). Har andre samme erfaringen? Jeg bruker i stedet hydrometeret, og brewerfriends temperaturkorreksjonskalkulator.
 
Jeg vil si at etter jeg har brukt den litt og blitt vant, så er det blitt et verktøy jeg liker veldig godt.
Måtte knekke litt koden for hvordan vesken bør bli fordelt og få lagt på lokket i en fin flyt. Med mitt fra ebay så har det vært en fordel å la den ligge på benken 30-60sek før man leser av hvis vørteren har vært veldig nær kokepunkt.

Hvis preboil gravity er ca der den burde ifølge beersmith så vet jeg at OG også blir bra.
 
Er veldig glad i mitt refractometer i hvert fall, brukes flittig under skylling. Sjekker det dog mot rent vann til stadighet for å være sikker på kalibreringen (må titt og ofte justere litt).
 
Vil refraktometeret vise litt feil hvis væsken er for varm? En ting som er viktig er iallefall å kalibrere det med vann før hver bruk. Jeg måler alltid OG med både refraktometer og hydrometer, og verdiene er alltid like.
 
Det jeg bruker har såkalt "ATC" som vel står for Automatic Temperature Correction, uten at jeg helt skjønner hva poenget skulle være, den dråpen kjøles jo ned rimelig fort på det glasset... mulig det bare er gimmick. Uansett, jeg kalibrerer ikke bare før jeg bruker det, men underveis også, har opplevd at det plutselig har forskjøvet seg, så med jevne mellomrom slenger jeg en vanlig dråpe vann på og sjekker at den ligger beint på 0 - det tar jo uansett bare noen sekunder.
 
ATCen er vel slik at du kan måle i omgivelser som f.eks holder 3c såvel som 40c, og ikke må måle i en gitt temperatur, tror jeg?
 
Tilbake
Topp