Målinger under gjæring...

Hei!

Har satt min første batch! Mye gikk galt, men fikk nå satt vørteren til gjæring.
OG var 1050
SG var 1030

Ølet som er satt til gjæring er Petit Saison fra 7 Fjell.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan tappe ut øl fra kranen på gjæringstanken for å gjøre målinger? Vil jeg få en korrekt måling når jeg tapper fra bunnen?

Selve gjæringsprosessen er veldig rolig, den tar absolutt ikke av. Husker selvfølgelig ikke type gjær (nybegynner feil, har ingen logg).
Når jeg strødde gjæren over vørteren ristet jeg ikke luft i vørteren eller rørte inn gjæren, feil?
Vørteren har aldri vært for kald. Ble satt til gæring ved ca 20 grader celsius.
 
Ja du kan tappe fra bunnen. Blir likt.

Du får se på hva FG blir mtp mangel på rehydrering og ikke risting av kar.

Hvis rommet holder 20c så er det ca 2-3 grader for varmt de første fire-fem dagene. Men trenger ikke være noe ille, litt mer estere.
 
Ja du kan tappe fra bunnen. Blir likt.

Du får se på hva FG blir mtp mangel på rehydrering og ikke risting av kar.

Hvis rommet holder 20c så er det ca 2-3 grader for varmt de første fire-fem dagene. Men trenger ikke være noe ille, litt mer estere.

Takk for svar! Der oppsummerte du kort og presist de siste feilene som ble gjort. Var ikke klar over at vørteren skulle ristes før gjæren tilsettes. Men, man lærer hele tiden. Håper jeg får et øl som kan drikkes, så skal neste batch være mer presis mtp planlegging og klargjøring. Gøy er det uansett!
 
Lurer på om jeg må kaste hele dunken i vasken eller om jeg kan karbonere for så å flaske..
Gjorde feil het i starten av gjæringsprosessen, dvs jeg ristet ikke luft i vørteren. Konsekvensen av det er at selve gjæringen har vært laber. Stormgjæringen har uteblitt, men jeg har sett bevegelse nedi ølet, så den har gjæret noe.
Hva eksakt skjer når det ikke får gjæret seg fullt ut?
 
IKKE tømme dunken!
Blir helt sikkert øl av dette, kanskje litt søtere og med litt laver alkoholprosent enn planlagt men etter all sannsynlighet absolutt drikkandes! Kan evt. prøve å la den stå til gjæring noen dager ekstra.
 
Hvilken gjær brukte du?

Når jeg lager saison (med annen type gjær enn WLP565) så oksygenerer jeg ikke, underpitcher (for tørrgjær ved å tømme posen rett i vørteren - ikke rehydrere), starter på 20ish grader og opp til 28-30 etter 48 timer. Dette stresser gjæren og gir mer estere og karakter <- det jeg vil ha.

Mao det du kaller feil kaller jeg prosess ;)
 
Ahh! Akkurat dette jeg ville høre! Dette med estere er jeg ikke redd for da jeg ønsker det til en viss grad i saison ølet. Grunnen til jeg har vært så usikker er selve gjæringen. Hadde forventet meg mye mer aktivitet. Men som du sier så er det langt fra sikkert at det er ødelagt. Dunken blir ikke tømt! Skal iaf la den stå til søndag, har da stått i 14 dager.
Hvor mye bunnfall er det normalt å ha i gjæringsbunken. Bunnfallet når opp til kranen eller rett under.
 
Kommer an på hvor mye guffe du fikk med fra kokingen det :) Jeg bruker flokkuleringsmiddel (irish moss, whirlfloc, etc) og lar vørteren stå en liten time etter nedkjøling før jeg tapper på dunk. Ikke mye guff da så ender stort sett opp med 1-2cm bunnfall.

Saison er (sett bort i fra WLP565) veldig kjapp på gjære ut, du kan sikkert ta første måling om et par dager. Er det samme SG søndag kan du trygt tappe.

PS! Hvilken gjær brukte du?
 
Har akkurat brygget en dobbel batch med saison (brukte wlp 565 og 566). Pitchet på 17, og endte på 26. Begge småtøffet rolig hele veien, uten noen dramatikk, og brukte ikke mange dagene på å jobbe seg ned til 1.006. (Litt interessant at de to gikk helt jevnt, hadde ikke noe trøbbel med 565).

Ikke heng deg opp i gjærlåsaktiviteten. Jeg tror at en roligere gjæring er å foretrekke. (Og en annen saison, som jeg akkurat har flasket, snek seg helt ned til 1.000 uten at den sa et ord om at den fremdeles jobbet godt:). Jeg fikk et lite sjokk da jeg leste av hydrometeret.)

Ta noen målinger underveis, så vet du hva som skjer - om du engster deg. (Det er bedre å engste seg med grunn enn uten grunn - og kanskje slipper du å engste deg.)
 
Takk for gode svar!

Beklager, men type gjær husker jeg ikke. Det var tørrgjær, posen var grønn mener jeg hvis det hjelper? Tok hverken bilde eller førte logg av bryggingen :( Neste batch skal i loggen!

Når det gjelder denne batchen så åpnet jeg opp dunken. Den har endret seg. Ser mer ut som øl nå. Ser ut som gjæren som lå på toppen er borte pluss nå er det kommet et tynt lag med skum, eller delvis lag. Det er nok ferdig gjæret og klar for flasking?
Problem om jeg venter til lørdag/søndag?
 
Minimum to uker før flasking, og gjerne tre uker. Det blir aldri galt å vente litt, men det blir ofte galt å ha hastverk.
 
Kan oppdatere litt! Ølet er absolutt drikkende, men bærer nok preg av høy temperatur under gjæringen. Men ufattelig gøy å ha brygget sitt eget øl! MER MER :)
Skal prøve å få brygget meg en ny batch med saison nå i helgen som kommer, men prøver å finne artikkelen om saison på medlemseksjonen, men uten hell så langt. Betalingen er registrert så burde jo ha tilgang..
 
Skal sjekke den nøye. Venter på tilgang til medlemseksjonen. Skal visst være mye bra stoff der. Må bestille på vedtbrygg innen fredag før henting lørdag .

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Her er en tilsvarende oppskrift på en "normal" saison:
OG 1.047, Preboil SG 1.037, 51 liter tl kok, FG 1.006, ABV 5,3%
Meske på 64 grader
Malt

5,4 kg pilsnermalt
0,9 kg hvetemalt
0,9 kg lys münchenermalt
Humle
40 gr Magnum 10,5% ved 60 (eller annen bitterhumle til tilsvarende IBU)
30 gr Hallertauer Mittelfrüh 4,7% ved 10
20 gr Hallertauer Mittelfrüh 4,7% ved 0
IBU 30
Gjær
WLP565 i den ene halvparten
WLP566 i den andre halvparten
 
Finnes det noe ligning på hvor mye sukker som må til for å øke OG?
Har funnet meg en oppskrift, men OG er på 1041 (butikkstyrke).
Hvis jeg har 4,7 kr malt og tilsetter f.eks 330 gr sukker, hva blir OG?

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp