malingsgrad for malt i BB30

Fant ikke noe på søk så jeg spør pent i en ny tråd. Skal bestille noen ølsett fra vestbrygg, men vil ha optimal malingsgrad for BB'en.
 
ahh, så det ble en vitenskapelig avhandling igjen hvor størrelse på valsene og hastighet blir nok en ukjent faktor, sammen med malttype. Får se om vestbrygg har erfaringer. Er på jakt etter en malingsgrad som hovedsakelig går mot ale og som har sansynlighet for å oppnå ønsket OG på en BB30 med sirkulasjon og røring.
 
Det er ikke så lett å gi spesifikke svar på sånne ting, man må stort settt gjøre seg sine egne erfaringer i løpet av noen brygg. Typisk fabrikkinnstilling på møller er 1 mm, men en noe grovere malingsgrad er kanskje nødvendig.
 
Takk skal dere ha, ser frem til å ekperimentere når jeg får brukt litt ølpenger på mølle. 1.4 får det bli i mellomtiden. Har fått smaken på APA, og må ha mer av den. I grunn et perfekt øl, ikke så voldsomt humlet, men nok til at du koser deg.
 
Forsøkte en ferdig malt pakke bra vestbrygg. Den er en god del finere malt enn den fra ølbrygging som jeg har forsøkt tidligere. Gikk +5 i OG flott og konsentrert vørter på 28 liter. Den kunne ikke svare på hvor mange mm dette var. men ser uansett at BB'en fint tåler finere maling, og at dette gir flott uttelling på OG
 
Tilbake
Topp