Malingsvisp for oksygenering

Vi har til nå bare ristet gjæringsspannet for å oksygenere vørteren, men brukte malingvisp på drillen da vi brygget den siste batch'en. Vispet i tre-fire minutter. Det så ut til å være veldig effektivt, det ble så mye skum at vi måtte la bøtta stå en liten stund for å la skummet synke før vi kunne ha på mer vørter.

Noen tanker om denne fremgangsmåten? Hvor mye skal man vispe? Kan det bli for mye?

jeg opplever det samme. har vispet i 4 minutter men det ser neste ut som at det blir for mye. får enorme mengder skum. håper ikke det er noe som heter "for mye" i så fall sliter jeg. mulig vi kommer langt med 2 minutters visping?

Min løsning er å bruke en akvariumpumpe med brusestein. Koster nesten ingenting fra ebay, og man trenger ikke jobbe så fælt. Jeg bare slenger brusesteinen ned i vørteren under nedkjøling (Når jeg har kommet under 40 grader) og lar den stå der en 10 minutters tid.

Eg lurer litt på om det er lurt å oksygenera så tidleg som på 40 grader? Er det vanleg ?

- Du får mindre oksygen i væske om temperaturen er høg - meir ved lågare temperatur (det er litt som CO2 i øl - jo kaldare - jo meire Co2).
- Du risikerar kanskje lettare å tilføra uhumskhetar når temperaturen er såpass høg (med mindre du har eit godt filter på vegen til brusesteinen)

Har kjøpt en enkel plastvisp, en "pinne" som har en bøy ytterst som monteres på bærbar drill. Brukes visst blant annet ved vinlegging. Har fungert utmerket og er enkel å stappe ned i Starsandunken før den skal brukes.

Vurderer også å kjøpe en slik visp, men tenker: blir det ikke stor smittefare når man styrer med drill og snurring og fandens såkalte oldemor?
Og: var innom en jernvarhandel og spurte etter nevnte produkt og ble svar skyldig: blanding til maling eller mørtel? Skal det snurre ting oppover eller nedover? (Var visst grassat mange ulike typer) Hva velger man?

vel. jeg har brukt visp fire ganger nå uten problem. tørker av drillen med en klut slik at den er "fri for støv" som kan ramle ned i dunken. vispen vasker jeg og setter så i bøtta med starsan noen minutter før vispingen skal skje. det fungerer veldig fint og er utrolig enkelt.
jeg kjørte donkey-kong før og forstår ikke hvorfor jeg ikke gikk over til visp tidligere.

angående snurring så er vørteren som regel ferdig blandet når den havner i dunken, så det spiller vel ingen rolle om den snurrer ting ned eller opp. men det kan tenkes at folk som bruker ekstrakt og heller det i bunn av karet før de fyller på med vann kan få ekstra glede av at det hele virvles opp og ikke ned.

selv bruker jeg en malingsblander i plast fra jula og er veldig fornyd med denne.

Eg lurer litt på om det er lurt å oksygenera så tidleg som på 40 grader? Er det vanleg ?

- Du får mindre oksygen i væske om temperaturen er høg - meir ved lågare temperatur (det er litt som CO2 i øl - jo kaldare - jo meire Co2).
- Du risikerar kanskje lettare å tilføra uhumskhetar når temperaturen er såpass høg (med mindre du har eit godt filter på vegen til brusesteinen)
Funker som hakka møkk. Den bare står og freser fra 40 grader til jeg har oppnådd ønsket temperatur.
Og sjansen for uhumskheter endrer seg vel ikke med temperaturen.
Ihvertfall så har jeg kjørt det på de siste 5-6 bryggene, og det har medført mye gris på gulvet pga gjær som har presset seg opp gjennom gjærlåsen. Tror nok jeg må over på blowoff snart, eller så blir kona harm.

Bruker rød malingsvisp fra jula til kr 39, og batteridrill som jeg først blåser evt støv av med trykkluft, rengjør med starsan-spray og tørker av med ren klut. Likevel prøver jeg å ikke ha drillen over vørteren, visper nedover på skrå, og ser at hele dunken fylles med luftbobler, skummer mye så kan ikke kjøre mer enn 30-40 sek ca. Likevel hevdes det fra kompetent hold at max O2 i vørter blir ca. 8ppm, noe som er ok for ales på ca under 1060 OG. Det er også sannsynlig at en ny omgang med visp/risting 3-6 timer etter lobbing er bra, og at denne prosedyren muliggjør tilstrekkelig oksygenering også av tyngre øl og lager. Dette er min amatørmessige mening, er fersk i faget.

Min løsning er å bruke en akvariumpumpe med brusestein. Koster nesten ingenting fra ebay, og man trenger ikke jobbe så fælt. Jeg bare slenger brusesteinen ned i vørteren under nedkjøling (Når jeg har kommet under 40 grader) og lar den stå der en 10 minutters tid.
Men da legger du brusestein og hele sulamitten i StarSan?

Det settes ofte en grense på 27 ℃ / 80 ℉.
Dersom du tilfører oksygen før dette, vil uønskede ulumsheter oppta oksygen. Når Gjæren i slutten av jobben sin driver opprydding av disse ulumsheter, vil oksygenet frigjøres. På dette tidspunktet ønsker du på ingen måte o2 i ølet.
http://www.howtobrew.com/section1/chapter7-4.html

Hmmm - Interesting - Så basically, utfra det som står i How to brew, så har jeg hatt flaks.

Heldigvis bedriver vi en hobby som tillater en hel del 'feil', men som tross dette gir oss godt øl :)

Jeg bruker og blanderen fra Jula. Kjører den slik at den trekker luft ned i vørteren og med lokket delvis på i frykt for å få oppi noe ulumskheter. Har merket skaftet på den slik at jeg kan måle hvor mange liter jeg har i kokeren.

dette med å tilsette luft når vørteren er varm lurer jeg litt på.
fordi hvis man ser på så godt som alle oppskrifter på ekstraktbrygging så sier de:
kok opp to liter vann, hell i dunken, tilsett vørter, bland godt, etterfyll med vann.

kokende vann blandet med vørter blir garantert langt over 27 grader. merkelig at de anbefaler det dersom det er direkte skadelig for ølet?

Det er stor forskjell på ekstraktbrygg og All Grain. En av dem er at ekstraktbrygg allerede har vært kokt....
En annen ting er at flere ekstraktbrygg har mangelfulle oppskrifter (etter hva jeg har lest...)
Enkelte oppskrifter sier at man skal tilsette x kilo vanlig sukker (Sucrose), noe som det advares mot hos erfarne ekstraktbryggere. Man skal heller kjøpe eksempelvis Maltose for en god gjæring og fyldig smak.
Jeg har selv ikke brygget ekstraktbrygg, men andre på forumet kan sikkert dele erfaringer.

det er klart at det er forskjeller mellom ekstrakt og all grain. og at det sikkert også finnes dårlige oppskrifter.
men når vørteren havner i gjæringskaret så har vel den også vært kokt??

jeg lurer kun på dette med herjing med vørteren når den er over 27 grader noe den blir når man blander ekstrakten med 2 liter kokende vann.

Tilbake
Topp