Malt eller vann først ved innmesk

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Det er stor forskjell på dei ulike metodane vi kan gjere oss nytte av i ølbrygging, men det er fleire likskapar, m.a. utfordringa med maltstøv under innmesk. Så langt eg kan huske så er alle anbefalingane at ein heller / rører malten inn i meskevatnet. Sidan eg bryggar på kjøkkenet må eg ofte ha ein større nedvask, så også i natt. Dette har fått meg til å tenke på om det ikkje kan gjerast omvendt.

Eg brygger i igloo kjølebag, brukar kran med bazookafilter for uttapping frå botnen. Ulempen min vil i så fall vere at det er fare for at opninga til kran / bazookafilter vil fylle seg med malt og at dette blir heilt tett når vatnet blir tilført. Eg tenkjer at dette kan unngåast ved å lage til eit "skjold" foran kran / filter som blir fjerna når vatnet har blitt tilført og innrøring i gang. Men eg er sikker på at der er andre utfordringar eg må ha fokus på, og håper difor på innspel frå dykk.
 
Du kan prøve å fukte malten med ei sprayflaske eller lignende utendørs/i kjelleren/garasjen først.
 
Hva med å fylle igloo meskekaret i annet rom enn du koker og tapper vørteren?

For min del som bruker speidel er jeg kjent med problemet. Rører inn malten og omgivelsene blir tilført maltstøv. Selv om jeg kverner i annet rom. Heller malten i plastpose og klipper hull i et hjørne. Lar det renne rolig ned i speidelen mens jeg rører inn for å unngå klumper. Har vært heldig med ingen infeksjoner så langt. Vasker ned bryggerommet ofte, til min bedre halvdels frustrasjon. Sier noe som: "du vet vi har flere rom i huset" :p
 
Fukting av malt kan redusere maltstøv i rommet ja. Har ikkje prøvd.

Å fylle meskekaret i anna rom har eg tenkt på. For mitt vedkomande er i så fall garasja aktuell. Men sidan eg då må gå ut av garasja, inn i huset og opp trappa med 5-7 kg malt + alt koke- og meskevatnet (ved no-sparge) blir det kanskje like greitt å ta jobben med å vaske kjøkkenet? Må tenke litt på den. Men bra tips med å klippe hol i hjørnet for meir forsiktig overføring!
 
Sist redigert:
Du må ha i vann først, det var det første jeg lærte men husker ikke hvilke problemer som oppsto hvis det gjøres omvendt annet enn at silen blir tett.
 
Får man ikke melboller av å ha malten oppi før vannet? Samme grunnen til at posesaus-produsenter sier at man skal ha vannet oppi før pulveret i kjelen?
 
Har aldri prøvd malt før vatn, nettopp fordi det er vatn-malt som er anbefalt.

Etter litt vurdering så tenker eg at "melbolle-problematikken" nok er den største utfordringa om eg unngår tett filter. Det trengs sikkert heftig og grundig røring om dette skal unngåast.
 
I how to brew skriver Palmer: "You want to add the water to the grain, not the other way around".

Jeg brygger BIAB og gjør det motsatt.
 
Jeg kverner maltet i meskeboksen og tilsetter så vann. Det er helt uproblematisk og det blir ikke mere melboller enn da jeg gjorde det omvendt, heller mindre.
En annen ting jeg begynte å tenke på er temperaturen til meskevannet. Når jeg tilsatte malt til vann, så skjedde dette gjerne i to omganger til vann som holdt ca 80 grader. Malten ble rørt ut og temperaturen sank relativt hurtig til mesketemp. Nå lar jeg vannet renne ned i meskeboksen også med ca 80 grader, men dette tar lengere tid, så maltet rett under kranen vil ligge i varmere vann enn mesketemp, før alt blir blandet sammen.
Kan dette ha noe å si for utbyttet? Jeg la merke til at utbyttet gikk ned for ett par år siden, men har antatt at det skyldtes en litt slitt kvern. Nå begynner jeg å lure på om det kan være endring av meskeoppsett. Hypotesen er at noe av maltet blir mesket for varmt en kort stund og fører til dårlig konvertering. Kan dette ha en sammenheng?
 
@Brynsj: Eg har diverre for ikkje erfaring med om dette kan føre til litt dårlegare konvertering, men eg tenkjer at litt må understrekast. I "Moderne hjemmebrygging" står at meir kompakt mesk (mindre liter vatn pr kg malt) fører til raskare konvertering enn tynnare mesk (meir liter vatn pr kg malt). I så fall skulle du ha opplevd lavare utgjæring (pga høgare mesketemperatur) - har du gjort det? Men samstundes er det i såpass kort tid at mesken har høgare temperatur enn stipulert mesketemperatur, så eg trur ikkje det har særleg betydning.

Om eg må ta høgde for lavare utbytte. Kor mykje gjekk utbyttet ditt ned med slik overgang?
 
Nå lar jeg vannet renne ned i meskeboksen også med ca 80 grader, men dette tar lengere tid, så maltet rett under kranen vil ligge i varmere vann enn mesketemp, før alt blir blandet sammen.
Kan dette ha noe å si for utbyttet?

Kanskje. Men mest sannsynlig har det ikke det, ettersom du bare vil kverke enzymene for en liten andel av malten, og etterpå rører du jo raskt ut til jevn temperatur. Jeg presterte en gang å tømme malten i meskevannet uten å måle temperaturen først, og da jeg forsto hva jeg hadde gjort, målte jeg mesken til 73 °C. Jeg tilsatte kaldt vann og fikk den ned til 65 °C i løpet av noen minutter, og utgjæringen ble bedre enn planlagt (jeg hadde tenkt å meske på 67 °C). Denatureringen av enzymer tar altså litt tid.
 
Jeg er enig i at jeg burde ha sett forskjell i utgjærigen om denne endringen spiller inn, men det er vanskelig å si noe sikkert om det. Har både hatt god og dårlig utgjæring uten noe fast mønster. Det jeg har lagt merke til med tanke på utbytte, så har det særlig gått ned på imperial-typer med rundt 10%, for enklere typer ligger det rundt 5%. Det er ikke katastrofalt, men noe har skjedd. Justerer med mere malt og skylder på kvernen:)
 
Jeg er enig i at jeg burde ha sett forskjell i utgjærigen om denne endringen spiller inn, men det er vanskelig å si noe sikkert om det. Har både hatt god og dårlig utgjæring uten noe fast mønster. Det jeg har lagt merke til med tanke på utbytte, så har det særlig gått ned på imperial-typer med rundt 10%, for enklere typer ligger det rundt 5%. Det er ikke katastrofalt, men noe har skjedd. Justerer med mere malt og skylder på kvernen:)

Tusen takk for at du har bidratt med konkret løysing på problemstillinga eg reiste. Trur eg må ta meg ein imperial porter og skåle for deg (Y)
 
Sist redigert:
Får man ikke melboller av å ha malten oppi før vannet? Samme grunnen til at posesaus-produsenter sier at man skal ha vannet oppi før pulveret i kjelen?
Jeg har reagert på at det faktisk står det motsatte. " Tøm posens innhold i en kaserolle og tilsett 3dl vann". Jeg tar alltid vann først.

Det samme gjøres med malten. Vannet først i og så malten. Klumper vil da flyte til du har fått rørt de sammen med vannet. Og som det er nevnt, forsiktig helling av malt gjør at det blir mindre støv og at malten får tid til å blande seg med vann og synke.
 
Er det ikke generelt lettere å varme opp vannet først til ønsket temperatur og så ha oppi kornet??

Jeg pleier å sette vannet på, sette opp humle og div, se over oppskrift igjen, se på litt tv eller rigge opp til flasking av forrige brygg.. Dvs.. Det kan fort hende at temperaturen da går 10 grader over.. Da kjøler jeg jo bare ned vannet med litt kaldt vann, sjekker temperatur også dunker vi på med korn..

Hvis jeg skulle stått og passet på at mesken ikke overstiger den ønska temperaturen hadde jeg nok kjedet meg for fort..
 
Eit eksperiment på kjøkkenet i dag viser at Brynsj har presentert ei fullgod løysing på utfordringa mi - og samstundes motbevist bryggelitteraturen som seier at ein MÅ ha malt i vatnet og ikkje omvendt for å unngå tett filter!

Ute i garasja kverna eg 2,3 kg malt rett i iglooen med montert bazookafilter før eg bar dette opp på kjøkkenet. Fullt klar over faren ved kanskje å måtte vaske ned kjøkkenet, helte eg 7 liter varmt meskevatn rett over malten. Utan å stresse med rask innrøring av vatnet i malten, erfarte eg at det gjekk heilt uproblematisk å få dette godt blanda. Eg fekk heller ikkje noko problem med "mjølbollar". Etter ca 15 minutt testa eg skyllinga. Prøvde både med roleg og rask skylling, og eg blåste luft inn gjennom krana for å fjerne ev. partiklar som kunne tette filteret. All testing viste at det rann omtrent like lett (Y)

Og til slutt kunne eg konstatere at der knapt var noko maltstøv rundt om i kjøkkenet i det heile tatt :)
 
Tilbake
Topp