Malt mølle hva skal jeg velge????

jeg og mine brygge sammensvorne har lurt på å gå til anskaffelse av en maltmølle. Spørsmålet er hva vi skal gå for. Vi brygger typisk 6-8 kg malt brygg men ønsker gjerne på sikt å ha muligheten å øke på
Tipper det er mange her inne på orakelet som har noen gode råd og erfaringer.
 
Corona mølle! Om dere er gjerrige. Den fungerer som forventet og litt til. Særs billig i forhold til valsemølle
 
Har mm2. Synest den er ok. Må passe på at rullene går greit før ein starter å knuse malt. Grei å justere. ( gammel type ) Brukket bateridrill for å kjøre den.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Har ei MM2-2 med rustfrie ruller. Bruker en Makita 14,4v batteridrill og kverner 15kg med samme batteri. Super mølle.
 
Kjøper du Corona blir det gjerne til at du kjøper en valsemølle senere ( buy cheap, buy twice). Gå for en valsemølle fra et kjent merke med det samme...
 
kjøpte valse med 2 ruller for en høvding (alt inkludert) på ebay, kjempe mølle

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
 
Til syvende å sist kommer vell alt fra kina? Tror den ble sent fra Nederland, søk på "malt mill" så kommer den opp som første treff :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
 
Til syvende å sist kommer vell alt fra kina? Tror den ble sent fra Nederland, søk på "malt mill" så kommer den opp som første treff :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Hehe ja det har du nok rett i, men det funker jo det og altså, ikke misforstå meg. Jeg jobber på en Made in china borerigg og det går heilt greit det altså
 
En liten bump i denne gamle tråden.
Jeg ser at Bryggselv kjører tilbud på MM2 og MM3 i morgen på "Black Friday". Noen som vet om det er store forskjeller mellom de to?
 
Jeg vurderer den fra Mashmaster. Hører de gamle rullene som ble brukt som var "knurled" var dårlige greier og ble utslitte veldig fort. Noen som har erfaringer med de nye som er fluted? De er laget i 420 kvalitet, så burde jo være bra greier. På en annen side av saken er det jo Monster Mill som forhandles i Norge, så det er kanskje lettere med reklamasjoner om noe går galt.

Erfaringer?
 
Og den fungerer bra? Har du hopperen også?

Man må vel nesten betale dobbel pris for å få rustfrie ruller på MM.
 
Lagde hopper selv. Noen biter med kryssfiner og ei vannflaske eller liknende. Mølla fungerer utmerket. Min gikk under radaren til tollvesenet. Null mva.
 

Vedlegg

  • 2016-11-20 07.17.57.jpg
    2016-11-20 07.17.57.jpg
    133,2 KB · Sett: 66
Tilbake
Topp