Maltmølle

Fordelen er jo at du kan kjøpe malt i bulk. Sparer en del på å kjøpe sekker med malt kontra småposer eller ølsett. Som en bonus får du full kontroll på kverninga.

En liten ulempe er at sekker med malt + maltkvern tar opp litt plass, så har du en liten bolig blir det kanskje litt pes.
 
Magnetrører og maltkvern er to innkjøp jeg aldri har angra på. Litt etter hvor mye du brygger kan du holde deg med en, to eller tre husgjærtyper + et par poser tørrgjær, og om du så har et passelig lager av malt, så har du egentlig alt. Maltlageret trenger ikke være så digert; du har sikkert noen malttyper du kjenner, og som går igjen i oppskriftene dine. Men, som Daniel sier, så er det mye å spare på å kjøpe sekker. Jeg har god plass, og brygger ganske mye, så jeg har Pils, Pale malt, Maris Otter, Hvetemalt, Lys Münchner og Vienna i sekk.

I lengden sparer du en del kroner, og så kan du brygge på sparket hva og når du vil.
 
Vurderer det samme. Er litt usikker på hvilken type jeg bør investere i.
2 eller 3 rullers mølle?
Og er de billige Kina møllene brukbare, eller bør man gå for en Monstermølle el.l med en gang?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Teorien er at du får en skånsommere knusing med tre ruller, altså at du får helere skall, og det igjen betyr ar du ikke r så utsatt for å få trukket ut tanniner av skallene, og at du blir litt mindre utsatt for å få en tett mesk, altså en mesk du ikke får tappet ut (uten å måtte røre den opp igjen).

Hvor stor forskjellen blir, aner jeg ikke. Kan bare si at jeg har ei tre rullers MM-mølle, og er veldig fornøyd. Men det ville jeg kanskje vært med ei to-rullers mølle , også.

Knia-møllene aner jeg ingenting om.
 
Vurderer det samme. Er litt usikker på hvilken type jeg bør investere i.
2 eller 3 rullers mølle?
Og er de billige Kina møllene brukbare, eller bør man gå for en Monstermølle el.l med en gang?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror jeg går for en 3 rullers. Vil vel bare angre på at jeg ikke gjorde det med en gang..




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Teorien er at du får en skånsommere knusing med tre ruller, altså at du får helere skall, og det igjen betyr ar du ikke r så utsatt for å få trukket ut tanniner av skallene, og at du blir litt mindre utsatt for å få en tett mesk, altså en mesk du ikke får tappet ut (uten å måtte røre den opp igjen).

Hvor stor forskjellen blir, aner jeg ikke. Kan bare si at jeg har ei tre rullers MM-mølle, og er veldig fornøyd. Men det ville jeg kanskje vært med ei to-rullers mølle , også.

Knia-møllene aner jeg ingenting om.

Hvor mange mm har du mellom rullene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bruker 1,2 mm. Det er lite nok til å knuse hvete, uten å lage for mye mjøl.

Du får ikke bedre utbytte med finere knusing. Grovere knusing gir samme utbytte, men du vil trenge lengre mesketid.
 
Har selv denne og er den eneste mølla på markedet med drift på begge ruller.

Er drift på begge ruller noe særlig poeng? Mer skånsomt overfor skallene, kanskje? Men jeg kan tenke meg at riller er bedre enn tennene på vanlige valser.

Mølla di er vel i klasse med den Bryggselv har: https://oslo.bryggselv.no/monster-b...monster-mill-mm2-sl-helical-med-base-og-trakt ? Så hvordan kommer den ut prismessig, med frakt og alt? Den burde vel bli en del billigere.

Men nå snakker vi om produkter på øverste hylle. Jeg tror jo at en kan leve lykkelig med noe litt enklere:).
 
Er drift på begge ruller noe særlig poeng? Mer skånsomt overfor skallene, kanskje? Men jeg kan tenke meg at riller er bedre enn tennene på vanlige valser.

Mølla di er vel i klasse med den Bryggselv har: https://oslo.bryggselv.no/monster-b...monster-mill-mm2-sl-helical-med-base-og-trakt ? Så hvordan kommer den ut prismessig, med frakt og alt? Den burde vel bli en del billigere.

Men nå snakker vi om produkter på øverste hylle. Jeg tror jo at en kan leve lykkelig med noe litt enklere:).

Drift på begge valsene gjør at den kan brukes selv om valsene blir slitt. Jeg har slitt ut en Barley Crusher, som kun har drift på en valse. Etter hvert begynte den bare å spinne, uten å få tak på kornet. Jeg måtte stille grovere for å kunne bruke den, og brukte O-ring på en valse, for å få drift på begge. Det fungerte så lenge O-ringen holdt, men nå har jeg også gått til anskaffelse av MillMaster og er særdeles fornøyd. Utformingen av valsene og drift på begge, gjør den nærmest uslitelig til mitt bruk:D
 
Drift på begge valsene gjør at den kan brukes selv om valsene blir slitt. Jeg har slitt ut en Barley Crusher, som kun har drift på en valse. Etter hvert begynte den bare å spinne, uten å få tak på kornet. Jeg måtte stille grovere for å kunne bruke den, og brukte O-ring på en valse, for å få drift på begge. Det fungerte så lenge O-ringen holdt, men nå har jeg også gått til anskaffelse av MillMaster og er særdeles fornøyd. Utformingen av valsene og drift på begge, gjør den nærmest uslitelig til mitt bruk:D
Utslitte valser.. Kor mange og kor lenge snakka vi då..? 50-100 valsingar eller meir?
Planlegg å gå til innkjøp av kvern i lag med eit par andre som held på med samme hobbyen, då vil det gjerne være interessant å vite kor mange brygg ein kan vente ei slik å vare..

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Utslitte valser.. Kor mange og kor lenge snakka vi då..? 50-100 valsingar eller meir?
Planlegg å gå til innkjøp av kvern i lag med eit par andre som held på med samme hobbyen, då vil det gjerne være interessant å vite kor mange brygg ein kan vente ei slik å vare..

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Jeg har nå kjørt malt til ca 150 brygg gjennom min (MM med 3 valser), så det drar seg opp mot et tonn, og den ser frisk og fin ut fremdeles. Har ingen anelse om holdbarheten, men den som @Brynsj snakker om - Barley Crusher - skal være på samme nivå, så han må ha kjørt gjennom en del malt (og småstein, det følger jo med). Jeg har ikke forestilt meg at jeg skal klare å slite ut den mølla jeg har - men det er kanskje å være optimist? Det kunne jo være artig å høre om det er mange som har opplevd å klare å slite ut ei mølle?

Vær forøvrig obs på at det kan være trøblete å få mølla til å ta tak i malten når dere starter malinga. Jeg fikk lettere panikk den første gangen jeg brukte min, og opplevde at den bare sto og spant med flere kilo malt oppi trakta. Løsningen er å sette den i gang før du begynner å ha i malten, og så, mens den går, helle en håndfull fordiktig nedi. Da bruker den å ta med en gang, og så kan du stoppe den med malt nedi mellom valsene, og fylle opp.

Har du fylt den opp med malt og den starter med å spinne, skal du bare kjøre den litt bakover og framover. Da tar den til slutt - sjøl om du må holde på en liten stund, og blir litt småsvett.
 
Utslitte valser.. Kor mange og kor lenge snakka vi då..? 50-100 valsingar eller meir?
Planlegg å gå til innkjøp av kvern i lag med eit par andre som held på med samme hobbyen, då vil det gjerne være interessant å vite kor mange brygg ein kan vente ei slik å vare..

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Litt usikker på hvor mye malt som er malt med Chrushern, men jeg har en stappet maltsekk fylt med tomme sekker, og så kommer alt kjøpt i løsvekt. Jeg ligger på 100 + med malt fra 5 kg- 12 kg per gang. I tillegg kommer brodern med sine brygg, ikke fullt så mange som jeg, men dobbelmengde( 50 l).
Det ble problem med å få i gang møllen, og at den glapp om hastigheten ble for høy på drillen. Til slutt gikk det ikke med håndsveiv heller. O-ring sørget for at begge valsene gikk rundt og da fungerte alt som det skulle, men ringen ble slitt av ganske kjapt. Filte opp mønsteret på valsene, noe som tok tid:eek:
Gikk fint en stund, men problemene kom tilbake, så ny mølle ble kjøpt inn med den viktige forutsetningen: drift på begge valsene.
 
Jeg må lage meg en ordning slik at den kan male uten at jeg må holde. Jeg varierer også mye i hastighet når jeg holder på med å klemme inn avtrekkeren med hånden...

Sånn ser det ut:

upload_2017-9-25_20-16-35.jpeg

Men jeg må jo holde i den, og ja; jeg må også passe på så den går noenlunde jevnt. Men det er da ikke noe stort problem - i alle fall ikke så lenge det er snakk om de moderate mengdene jeg maler. Skulle jeg brygge 100 liter eller mer i slangen, så ser jeg jeg behovet for et bedre system. Mørtelblander, montert fast, skal være et godt alternativ.
 
Tilbake
Topp