Malt til pilsner

Hei,

Har to Pilsner-brygg stående til gjæring og begge har en gul-aktig farge. Ikke at det er feil med gul farge på ølet. Men jeg kunne godt tenkt meg en mer gylden bronse farge.
Hva slags type malt kan jeg bruke for å få den rette fargen? Uten å få for mye maltsmak eller røkt smak? Til nå er det rene pilsnermalt brygg.

Tips mottas med takk! :biersmile:
 
Du vil ha den litt mørkere? Du kan skifte ut kanskje et halvt kilo pilsnermalt med f.eks. munich eller vienna. Ørsmå mengder røstet malt kan også gi farge uten merkbar smak, men det er kanskje litt originalt.
 
Jeg ville brukt inntil en halv kilo münchenermalt (25 EBC) til 20 liter. Selv brygger jeg pils med denne oppskriften:

Andrimne Pilsener

22,5 liter

OG: 1053
FG: 1012
IBU: Ca. 40 (Noonan)

4 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
300 g Global münchenermalt, 25 EBC
40 g Saaz, pellets, 4 % aa, 60 min.
40 g Saaz, pellets, 4 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 4 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 4 % aa, 2 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP800 (1,5 mill celler/ml/P)

Mesking på 66 C i 65 min., 78 C i 5 min. Gjæring på 10 C i ca. 3 uker. Lagring på 1-2 C i 4 uker.
 
Takk for svar begge to! Skal prøve den münchenermalten til neste gang.
Hva skulle jeg gjort uten dette forumet :)
 
Jeg ser du mesker i 65 min på 66 C .
Leste i går artikkelen "bryt 1020 grensen" inne på medlems delen der det blir sagt at det ikke er noe poeng å meske lengere enn 30 min på den temperaturen.
Forslaget til mesking av tørrest mulig øl er 25 min 65 C og 20 min 70 C.
Synspunkter?
 
Tja. Nå er jeg ikke ute etter tørrest mulig øl, bare noe som gir meg det resultatet jeg vil ha, og da funker det erfaringsmessig bra med den tempen i mitt oppsett. Hvor lenge det er et poeng å meske avhenger til dels av hvor stort utbytte man ønsker. Jeg har en mistanke (men kan i farten ikke finne en kilde som bygge opp under denne) om at 30 min. er for lite til å få fullstendig konvertering, og om man ikke ønsker å styre for mye med stegmesking, er det ikke nødvendig å steppe opp til et høyere forsukringssteg. Poenget med et stopp på 70 C, må vel være å la alfa-amylasen få gjøre jobben sin skikkelig, slik at man sikrer at man ikke ender med ukonvertert stivelse i vørteren. Jeg gjør som regel en jod-test når jeg brygger, og har ingen problemer med omdanningen. Når det er sagt, er det jo viktig å ta med i beregningen at det vil foregå konversjon også under oppvarmingen til neste meskesteg (i mitt tilfelle utmeskingen på 78 C). Jeg bruker ca. 20 minutter på denne oppvarmingen (tiden varierer med meskens størrelse), så det vil jo forsåvidt tilsvare et steg på en høyere temperatur.
 
Vel, jeg spør for å lære.  ;D
Og du verden som en lærer av dette forumet.
Det er vel som de sier, mange veier til Rom.
 
En ting til Gahr, jeg ser du tilsetter humle også ved 30 min.
Hva oppnår du ved det som du ikke oppnår ved å bare tilsette ved 60,10 og 2 min?
Skal brygge en ny pils i helga, så det kunne jo være artig å prøve oppskrifen din.
(har god erfaring med oppskriftene dine  :skitbra: )
 
Man bevarer litt smak og aroma som ellers ville ha kokt vekk, og får samtidig ut en del bitterhet. Rapporter resultatet, om du bruker oppskriften! :skitbra:
 
Tilbake
Topp