Maltaroma i øl

Mc.

Norbrygg-medlem
Sitter med en old ale jeg har brygget selv sammen med en old ale fra Fullers.
Det som slår meg som den største forskjellen er aromaen.
Fullers sin har en sterkere maltaroma en min egen.
Er det noe jeg skal ta hensyn til for å få sterkere maltaroma?
Har enkelte maltyper sterkere maltaroma enn andre. Er det spesielle vannjustering er som fremhever aroma?
Legger ved oppskriften på min egen.
Noen som ser noe som kan hjelpe på å fremme maltaroma?
Mener jeg brukte kalkulatoren som Glenn har på siden sin for vannjustering. Screenshot_20191101-230413.png
 
Jeg har gjort noen forsøk på engelsk øl, hvor jeg har prøvd å etterligne Fullers sin måte å bruke gjæringstemperatur. Merk at dette ikke gjelder spesifikt Old Ale, men er relevant for hvordan Fullers gjør tingene sine. Jeg har ikke kommet meg dit at jeg har fått en "that´s it!"-opplevelse, men føler at jeg har hatt et par brygg hvor jeg har fått veldig fint maltpreg på et par britiskstil øl, spesielt på en. Det jeg gjør, er å pitche på 17-18, la temp øke til 20-21 ikke lenge etter gjæringen er i gang startet. Når ølet har gjæret ca halveis mot din FG, senk temp til 18 igjen. Når ølet har nådd din FG, crash ned til 7-8-10 grader. Merk at følgende er noe som jeg har lest i forbindelse med hvordan Fullers brygger sin ESB, men, siden de bruker samme gjær på alle ølene sine, driver de sikkert med noe lignende når de brygger old ale.

Resonnementet er som følgende.
- Man pitcher lavt for å unngå varme smaker, fusel etc.
- Gjæren får en tur opp til øvre sjikt av anbefalt temp, som vil fremprovosere litt frukestere og alt det der som du vil ha fra gjæren din. Samtidig kan man vel også si at dette er en form for minidiacetylrest, da mye av stormgjæringen er over.
- Når du så senker temp til pitchtemp(17-18) igjen, begrenser du oppryddingen til gjæren litt.
- Når du så crasher ganske raskt etter du har nådd FG, lar du ikke gjæren rydde opp noe særlig mer, som skal kunne la deg sitte igjen med et esterpreg som vil fremheve et fint maltpreg.

Jeg har gjort dette med 1318 på en 5,5ish % Engelsk IPA og en 4,5% best bitter. Begge to synes jeg at fikk et veldig fint maltpreg, men spesielt bitteren fikk et nydelig lett fruktesterpreg og noe jeg mener touchet innom "den britiske karakteren". WLP002 er Fullersgjæren (som du kanskje vet fra før, eller ikke :))

Jeg har tenkt å fortsette med denne greia her på engelsk bitter og IPA. Det er mulig man må være forsiktig hvis man brygger høyere OG, da man lett kan få fusel/alkoholpreg hvis man lar gjæren jobbe på for høy temp. Jeg tror også at det, som alltid, er viktig med sunn gjær i riktig mengde, slik at du faktisk ikke trenger å gi gjæren tid til å rydde opp, da den har hatt et så fint opphold at den ikke har etterlatt seg noe som må ryddes opp når den er ferdig med jobben.

Oppgjennom har jeg lest veldig mye forskjellig på forum om hvordan man må la gjæren rydde opp etter seg og at man skal la ølet stå så så lenge for å få en ren profil etc. Dette føler jeg ofte, enten er rettet mot bryggeren med lite kontroll over gjærhelse og -mengde, eller de som ikke vil ha en veldig ren profil uten særlig preg fra gjæren, Men når man brygger engelsk stil, føler jeg at man må la gjæren skinne litt, for å få det fine maltpreget som hører hjemme, og jeg tror at en av måtene for å oppnå dette er å avslutte gjærens arbeid straks den har nådd FG, så lenge gjæren har etterlatt seg smakfulle biprodukter.

Sjekk denne tråden forresten, hvor KingBrian og Bierhaus m.fl. har skrevet en del om det jeg har beskrevet over.
 
Sist redigert:
Takk for svar.
Denne ble startet gjæret på 18 grader. Øker så gradvis til 21.5 når den verste gjæringen er ferdig (fra dag 5).
Tilsatte så vørter i et corny fat og lot det karboneres der på ca 20 grader.
Ølet er bare 3-4 uker gammelt. Mulig det blir rundere med tiden, men tviler på at aromaen endrer seg.
 
En old ale blir fort rundere med tiden, og ølet vil helst sikkert også forandre aroma under modning. @Steinar Huneide Det har jeg aldri tenkt på at også gjelder maltaroma, men det er notert.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Sitter med en old ale jeg har brygget selv sammen med en old ale fra Fullers.
Det som slår meg som den største forskjellen er aromaen.
Fullers sin har en sterkere maltaroma en min egen.
Er det noe jeg skal ta hensyn til for å få sterkere maltaroma?
Har enkelte maltyper sterkere maltaroma enn andre. Er det spesielle vannjustering er som fremhever aroma?
Legger ved oppskriften på min egen.
Noen som ser noe som kan hjelpe på å fremme maltaroma?
Mener jeg brukte kalkulatoren som Glenn har på siden sin for vannjustering. Vis vedlegget 42107

Jeg ville i alle fall byttet basismalt. Maris Otter gir en rik maltsmak. Og så ville jeg brukt en del amber malt (Crisp eller Simpsons, ikke Thomas Fawcett).

Var det 1845 du smakte ved siden av ølet ditt? Det jeg kjenner når jeg lukter det ølet, er et tungt preg av mørke frukter, og ikke nødvendigvis malt. Men for all del, det er et tjukt og godt øl.

Overvekt av klorid aksentuerer maltet. Jeg går ut fra at det var det kalkulatoren ga deg, også.

Gjæren er viktig om du skal etterligne 1845; det er en god del sødme der, så du bør bruke enten wlp002 eller wyeast 1318. Mulig det er andre som kan være aktuelle, også, men dette er de to vanlige når man ønsker litt restsødme.

Den siste versjonen av oppskrifta mi i denne tråden kommer rimelig nær 1845: Fullers 1845 Can you brew it klone
 
Sist redigert:
En old ale blir fort rundere med tiden, og ølet vil helst sikkert også forandre aroma under modning. @Steinar Huneide Det har jeg aldri tenkt på at også gjelder maltaroma, men det er notert.
Det lukter jo øl når vi koker. Lukta i rommet er ikke lenger i ølet. Med trinnløs justering av effekt på B80'en min er det en grei sak å justere til passelig kok.
 
Det lukter jo øl når vi koker. Lukta i rommet er ikke lenger i ølet. Med trinnløs justering av effekt på B80'en min er det en grei sak å justere til passelig kok.

Det er vel et spørsmål hvor stor del av maltaromastoffene vi kvitter oss med. Det er sjølsagt litt usaklig å trekke in fårikål, men ... ;)?
 
Jeg syntes TF er best
vet ikke hva du har i mot den, den er da nydelig?

Nei, skulle vært litt mer utfyllende der. Den er vesentlig mørkere enn de andre - 125 EBC mot 65 EBC - så hvis du er ute etter maltaroma (kjeks, rista brød), så ville jeg ikke brukt TF. Jeg har ikke noe mot den ellers.

Dette er det ganske viktig å være klar over i en del sammenhenger. Står det bare amber malt i ei oppskrift, er det antakelig de lyse variantene som menes, og om du da bruker et malt som er omtrent dobbelt så mørkt, blir det ikke som du hadde tenkt.
 
Det var en flaske med old ale winter jeg testet sammen med min egen old ale.
Skulle egentlig bruke MO, men var tom.
Gjær var 1318.
Får se hvordan ølet utvikler seg.
Fullers sin hadde i tillegg litt mere røstede toner. Roasted barley eller sjokolade malt kanskje.
 
Fikk meg en "eye-opener" når jeg lagde råøl. Utrolig god maltsmak og friskhet fra Saure.

Der er vi djupt uenige - men sånt kan ikke diskuteres;).

Har du noen kilder på dette med å koke bort maltaroma? Jeg må innrømme at jeg synes det høres litt mystisk ut.

Det er mange aromaer malt kan bidra med. Jeg tenker vel særlig på kjeks/rista brød når noen sier smak/aroma av malt, men det er sjølsagt alt for snevert; maltaroma er jo komplekse greier.
 
Det er helt klart at noe aroma forsvinner ved kok, men vesken blir også redusert, og konsentrert.
Man reduserer en saus for å øke smak og aroma...
Jeg trodde faktisk det var kun smak som øktes ved redusering. Men jeg er på ingen måte en ekspert...
 
Jeg trodde faktisk det var kun smak som øktes ved redusering. Men jeg er på ingen måte en ekspert...

Ikke jeg heller. Det du sier, gir jo mening, men jeg tror dette er nokså komplisert. Vi koker vekk DMS, og humlearomaoljer fordamper jo svært lett, men er alle stoffer som vi kan lukte, like flyktige? Og hvis det er veldig mye av dem, spiller det noen rolle om vi koker bort noe? Og så er det sikkert viktig hvor mye det skal til av et stoff for at vi skal kunne sanse det.

@Steinar Huneide Jeg mente ikke å avvise det du sier. Jeg er bare nysgjerrig på det. Jeg har prøvd å finne noe stoff på nettet, og det ser ikke ut som om det er noe tema. Men kanskje søker jeg ikke godt nok, og kanskje er det ikke noe noen har vært så opptatt av, fordi vi jo uansett må koke vørteren - så lenge vi ikke lager råøl.

Og å lage råøl er ikke aktuelt for meg:p.
 
Nesten så jeg burde sprette en flaske med Birger Eriksen. Den kokte leeenge. Jeg mener å huske at den hadde en kraftig aroma.
Men litt feil øl å sprette på en Søndag.
Det begynner å svinge i hodet etter en flaske av den der.
 
Ikke jeg heller. Det du sier, gir jo mening, men jeg tror dette er nokså komplisert. Vi koker vekk DMS, og humlearomaoljer fordamper jo svært lett, men er alle stoffer som vi kan lukte, like flyktige? Og hvis det er veldig mye av dem, spiller det noen rolle om vi koker bort noe? Og så er det sikkert viktig hvor mye det skal til av et stoff for at vi skal kunne sanse det.

@Steinar Huneide Jeg mente ikke å avvise det du sier. Jeg er bare nysgjerrig på det. Jeg har prøvd å finne noe stoff på nettet, og det ser ikke ut som om det er noe tema. Men kanskje søker jeg ikke godt nok, og kanskje er det ikke noe noen har vært så opptatt av, fordi vi jo uansett må koke vørteren - så lenge vi ikke lager råøl.

Og å lage råøl er ikke aktuelt for meg:p.
Er ikke det litt av essensen i lodo-brygging da? Koker litt mer forsiktig eller lokket litt halvveis på? For å bevare malt aroma?
 
Er ikke det litt av essensen i lodo-brygging da? Koker litt mer forsiktig eller lokket litt halvveis på? For å bevare malt aroma?

Jo, det stemmer vel det - men jeg kjøper ikke nødvendigvis noe bare fordi det er en del av lodo-teorien. Men jeg avviser ikke noe av samme grunn, heller.
 
Jo, det stemmer vel det - men jeg kjøper ikke nødvendigvis noe bare fordi det er en del av lodo-teorien. Men jeg avviser ikke noe av samme grunn, heller.
Enig! Men jeg prøver å begrense der jeg kan, å da spesielt pp kald side. Men har også gått til innkjøp av lob kitet til speidel, samt jeg dropper meskehatten på brewtools
 
Tilbake
Topp