Maltbrygging

For å introdusere meg selv.
Jeg heter Wanja, bor i Nord-Norge og har et sterkt ønske om å lære maltbrygging.

Utfordringen min er at jeg aldri har brygget øl før!!! Har lest en del bøker og satt meg litt inn i ølbrygging, og føler nå at det er på tide å sette mitt første brygg! Jeg ønsker å hoppe rett i det, og starte med maltbrygging med en gang. Jeg har satt sammen min egen oppskrift, og kjøpt inn ingrediensene jeg trenger. Men jeg trenger litt hjelp med hvordan jeg skal sette sammen utstyret. Og kanskje få en liten veiledning på hva jeg mangler, og hva som er kjekt å ha.

De tingene jeg har er:

Kvern av typen Vallley mill
Kjele m/kran ca 30 liter
Har to gjæringsdunker. Den ene har jeg boret mange hundre hull i, og den skal fungere som sil oppi den andre gjæringsbøtta. Hadde tenkt at dette skulle være meskekaret mitt. Men her er jeg avhengig av å ha noenlunde samme temperatur. Hvordan løser jeg det?? Så at noen hadde brukt isoleringsmatte fra Biltema! Andre gode tips??
Motstrømskjøler

Kan noen hjelpe meg med en forklaring på hvordan jeg kan sette dette sammen til et kjøkken-bryggeri? Ser at mange bruker kjøleboks, dette er nok en bedre ide enn den løsningen som jeg prøver å få til!
 
Gjæringsbøtta med hull i vil nok fungere utmerket som meskekar. Det er mulig du kan få litt problemer med tetting av hullene.
Til isolering kan jeg anbefale dyner og ulltepper. Bruker dette selv og temperaturen faller ikke mer enn 1 grad i løpet av 1-1,5t. 
Kan være lurt å forvarme bøtta med litt varmt vann før mesken blandes.

Vetle
 
Gjæringsbøtte med hol i botn fungerar veldig bra. Eg brukte det i mange år. Mange er veldig fokusert på det med kjølebagen til meisking, men eit anna veldig bra alternativ er å meiske i kokegryta på ei kokeplate eller gassbluss. Då isolerar du gryta med ulltepper, isolasjonsmatter etc. Sjekk temperaturen kvar halvtime og tilfør litt ekstra varme dersom det er naudsynt. På denne måten kan du stegmeiske og dekoksjonsmeiske utan at du må tynne meisken med veldig mykje vatn for å få rett temperatur. Når eg stegmeiskar i ei 40 l aluminiumsgryte på ei 2000 w kokeplate så får eg ein temperaturauke på ca 1 grad i minuttet, og det er veldig bra.
 
Stegmesking betyr at meskingen ikke bare foregår på én temperatur (som som regel er rundt 65-69 °C) men at du tar flere temperaturer, altså steg. I Tyskland er dette veldig vanlig. Der har man som oftest også et steg i begynnelsen av 50-graden som er den optimale temperaturen for proteinase, enzymer som bryter ned proteiner til mindre 'biter'. Så varmes mesken til neste steg, som regel mellom 60-63 °C for beta-amylase, en enzymgruppe som deler opp stivelse i mindre biter: sukker med høy forgjæringsgrad. Og så enda et steg, øverst i 60-tallet for alfa-amylase, en enzymgruppe som deler opp stivelse i mindre biter: sukker med lag forgjæringsgrad. Etter det blir det gjerne enda et steg rundt 75 °C og så skylles det ut på 78 °C.

Men, med malten de fleste av oss bruker (engelsk malt) så kreves ikke alle disse stegene, siden disse ekstra stegene gjøres for oss i malteriet.

Vel, det jeg forklarte nå er stegmesking à la infusjon. For å gå opp i temperatur så tar man en del av mesken, koker det opp, og heller det tilbake i mesken.

Og det finnes også mange mellomvarianter, og til og med meskeprosedyrer som går andre veien (begynner varmt og blir kaldere).

En bedre og mer systematisk forklaring finner du f eks her: http://en.wikipedia.org/wiki/Mashing :)
 
Tilbake
Topp