Maltbua tar inn malt fra Thomas Fawcett

Gahr

Norbrygg-medlem
I dag får Maltbua sin første forsyning med malt fra Thomas Fawcett. Det vil altså si at man nå kan kjøpe malt av Maris Otter-bygg uten å se utenlands. Jeg vet ikke når varene kommer opp i nettbutikken, men det blir nok ikke lenge til. Når det gjelder pris, har han lovet å være konkurransedyktig, og skal man dømme ut fra gjærprisene, blir det ikke så ille. Gulvmaltet  Maris Otter-malt er generelt noe dyrere enn annen malt, men kvalitet koseter jo uansett.
 
Jeg har vært heldig. Jeg fikk kjøpt et par sekker og synes resultatat har vært bra. Men jeg får litt dårligere effektivitet med Maris Otter enn annen malt.
Terry Foster sier det samme i boka "Pale Ale"  (s 152). "Floor-malted Maris Otter is usually held to be the best .....I find that it gives excellent results, especially in those beers with little added crystal malt. For some unknown reason, I get slightly lower yelds with this than with more standard English pale ale malts. It tends to be a plump grain, which probably does not grind quite so well in my own se-tup, but it should give the craftbrewer no problems in this respect. I recomend that you try this malt yourself".
Men for å få bedre øl er vel en liten nedgang i kvantitet en lav pris å betale. Det vil kanskje være lurt å male Marisen for seg selv med litt smalere åpning? Jeg skal prøve det neste gang og gi tilbakemelding.
 
Det hadde vært interessant å finne ut av det når man bruker Speidel, der man ellers har kontrol over mange variable. Maris Otter fra TF blir ofte omskrevet til å ha en 'nutty' smak. Men tar man seg ofte en øl på OMB så blir man kanskje fort litt for godt vant :p (all ale inneholder MO som basismalt der)
 
Følgende malttyper fra Thomas Fawcett vil bli å finne hos Maltbua:

Marris Otter Pale
Caramalt
Crystal malt
Dark crystal malt
Amber malt
Pale Chocolate malt
Chocolate malt
Wheat malt
Oat malt
Torrefied wheat

De blir lagt ut i nettbutikken over helga. Prisen blir 20 kr per kg pale, 425 kr per hele sekk. 23 kr per kg for spesialmalt. Jeg synes prisene er fine.
 
Fy flate, dette ser bra ut! Nå er det ikke bare fenalår av geit jeg må ta med meg når jeg er på Evanger hos svigers.
 
Da har han tatt inn ganske mange sorter. De eneste som ved første øyenkast ikke taes inn er vel lager, black malt, brown malt, münchener og roasted barley. De fleste mikrobryggerier i Norge bruker malt fra Thomas Fawcett så nå er det bare å 'klone' ølene deres som alt er [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?board=10.0]lagt ut på forumet[/iurl] :).
 
Jeg tipper det bare er å etterlyse tingene man ønsker, så er det nok en muighet for at man kan få dem neste gang han bestiller. Han jobber med å få inn flere humletyper også.
 
Humletyper som henger høyt:
Simcoe
Centennial(ser han har dette, men blomst ville vært fint)
Amarillo
Cascade
 
Gahr skrev:
Følgende malttyper fra Thomas Fawcett vil bli å finne hos Maltbua:

Marris Otter Pale
Caramalt
Crystal malt
Dark crystal malt
Amber malt
Pale Chocolate malt
Chocolate malt
Wheat malt
Oat malt
Torrefied wheat

De blir lagt ut i nettbutikken over helga. Prisen blir 20 kr per kg pale, 425 kr per hele sekk. 23 kr per kg for spesialmalt. Jeg synes prisene er fine.

Dette er suverent. Nå trenger man ikke dra til humlegården for å få tak i oat malt, pale chocolate og Maris Otter pale.

Suverent!!!
 
Jeg har snakket litt med Rune om humletyper, og som sagt, han jobber med saken. Poenget er vel at det ikke er så lett å få tak i noe som helst for tiden... Men når den nye høsten nå snart er i havn, skulle det vel bli en råd med noe. Amerikanske typer er vel de verste å få kloa i. Selv større bryggerier sliter (jfr. Matt Brynhildsons artikkel i siste Zymurgy) med å skaffe nok, og vi hjemmebryggere befinner oss selvsagt lavest på rangstigen når humlerasjonene skal fordeles. Selv er jeg velsignet med å like øltyper med relativt lite humle godt, f.eks. mild, kölsch, belgisk pale osv., selv om man ikke går av veien for humlebomber heller. Jag gleder meg i alle fall over at viljen til å tilfredsstille kundene er tilstede på Voss. (Og håper i mitt stille sinn at han får inn i alle fall noen av humletypene du nevner. I blomsterform.)
 
Nå har jeg malt Maris Otter med ett knepp smalere åpning enn før. Men jeg ligger fremdeles i underkant av 70% effektivitet (BeerTools Final Analysis). Mot ca 80 % med andre malttyper. Jeg spurte Kjetil på Nøgne Ø om dette. Han hadde ikke merket noen nedgang med Marisen, så det er vel kanskje bare min lille Speidel som har problem med den.
Men ølet er uansett bedre(?) og billigere enn det en får kjøpt.  :skaal2:

janh
 
Jeg har heller ikke merket noen forskjell med maris otter fra Thomas Fawcett. Har malt malten med samme setting på mølla. Har du hatt bedre utbytte i Speidelen med annen malt, eller har du brukt annet utstyr med maris otter før?
 
Jeg fikk også merke den utrolige servicen som Rune på Maltbua gir. Jeg bestilte forleden 100kg basismalt og ca 20kg spesialmalt. Jeg hadde bestilt feil og bestilt all spesialmalten knust. :neinei: :neinei:
Uansett ringte Rune meg noen timer før det skulle hentes og spurte om det var rett, bare for å dobbeltsjekke. Slik fikk jeg avverget katastrofen. Jeg kommer til å handle der mer, uten tvil.
 
Jeg har brukt Speidelen med samme malt og vannmengde og oppnår darligere effekt med Maris. Men jeg har noen ideer som jeg skal prøve ut. Men er mottakelig for forslag.
 
Hvilken slags malt brukte du før du prøvde TF sin malt? Det kan også hende at man må justere maltmøllen litt siden det kan være små forskjeller i kornstørrelse. Maris Otter er jo egentlig en viss type bygg, annerledes enn det som brukes til malt generelt.
 
For tre uker siden lagde jeg en wee heavy med OG på 1084.  Basismalt var Maris Otter (82%) og jeg fikk faktisk et høyere utbytte enn det som har vært vanlig, opp fra ca 80 til ca 85%.  Har ikke spekulert så mye i årsaken, men dette tyder iallefall ikke på at MO alltid gir dårligere utbytte enn standard pale malt.

mvh Trygve
 
Fra min iphone
Når jeg bruker TF lagermalt ligger jeg på ca 80 mens Marisen gir under 70. Samme innstilling på mølle, vannmengde, maltmengde meskeskjema.
 
Tilbake
Topp