Malteksperiment

Jeg tenker å brygge tre forskjellige typer øl - en pale ale, en amber ale og en brown ale av den amerikanske typen - der eneste forskjellen er at jeg endrer én type malt for hvert øl. I tillegg vil mengden bitterhumle variere. Sikter meg inn på en OG på 1.056.
Alle ølene skal bestå av 91,6% pale malt og 4,2% krystallmalt (120 EBC).
Pale alen vil få 4,2% hvetemalt, amberen får 4,2% Special B (300 EBC) og brown alen 4,2% mørk sjokolademalt (1200 EBC).
Ølene blir humlet med 1,5 gram per liter Cascade på 15 minutter og 2 minutter og samme mengde tørrhumle.
IBU-ene vil ligge på ca. 42 (pale), 35 (amber) og 30 (brown). Alle blir gjæret med US-05.

Er dette verdt å teste ut? Blir det ok øl ut av dette? Alle ølene blir kanskje ikke helt typeriktige, men det er heller ikke så nøye for meg.
Kom gjerne med innspill! :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Klart det blir OK øl, det er godt å se at folk tester ut sånne ting; det er en flott måte å raffinere smakssansene og få en følelse for bidrag ingredienser gir.
Lykke til :)
 
Klart det blir OK øl, det er godt å se at folk tester ut sånne ting; det er en flott måte å raffinere smakssansene og få en følelse for bidrag ingredienser gir.
Lykke til :)
Takk for det! Får prøve å komme i gang med eksperimentet snart. Med min bryggefrekvens kan det fort ta litt tid, men nå har jeg endelig tatt ferie! Tror jeg starter med den mørke og avslutter med den lyse :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hvis du skal kjenne forskjellen på maltet du skifter ut så ville jeg droppet å også variere IBU på ølene. Bare ved å bytte malt har du én bevisst variabel som endrer seg, i tillegg til de som ubevisst endrer seg som har med teknikk å gjøre.

Om du vil gjøre et eksperiment som så godt som mulig isolerer bidragene til malten ville jeg trukket de tre forskjellige maltene i hver sin kjele med vann med samme temperatur, og laget resten av vørteren i én stor batch. Kok og humle vørteren. De siste fem minuttene splitter du vørteren i tre og tilsetter de forskjellige teene. Deretter gjærer du de tre ølene på samme sted med samme temperatur og samme mengde gjær. Bare å få til dette er vanskelig nok :) Å brygge tre batcher på forskjellig tidspunkt kan også være artig, men da har du mange flere variabler enn bare den malttilsetningen.
 
Ville ha laget en splittbatch som cjohansen skriver. Har selv planer om å lage en grunnoppskrift ala din, men brygge den helt uten den variable spesialmalten. Kommer til å lage en splitt på fem til ti og gjære i 1,5 liters flasker.
Spesialmalten har jeg planer om og lage i min SousVide maskin. Vakumpakker riktig mengde spesialmalt med vann og kjører alle disse posene i samme gryte på ca 66grader. Regner med det blir lett og massere posene under SousVide-meskingen.
Humle tilsettes i basemalt-mesken, og kokes, nedkjøles, pitches og oksygenetes i vanlig gjæringskar som vanlig. Deretter tappes dette over på PET med 10-15% spesialmalt i hver.
Flaskene settes i tomme gjæringskar i gjæringsskapet da det er en fare for at de vil skumme over. Jeg legger plastfilm med strikk rundt tuten.
Dette lages ikke for å lage godt øl, men lages for egen læring. De fleste vil bli ubalanserte, og det er derfor jeg ønsker å splitte i så mange små gjæringsenheter.
 
morsomt&nyttig med slike eksperimenter for egenlæring og for å forstå hvordan råstoffer og prosess påvirker sluttresultatet. Merk at noen spesialmalt inneholder stivelse men ikke enzymer til å kunne konvertere seg selv, eks. münchener, aromatic,biscuit. Metoden du beskriver for mesking bør vel i slike tilfeller inkludere nok og lik mengde basemalt i sous vide posen.

Jeg hadde en gammel kjøleboks med peltier element i lokket liggende, sikkert 20 år gammel. Halvfull av vann og styrt av en STC-1000 fungerer denne utmerket som gjæringskammer for opptil 5l testbatcher i pet flasker,også ned til lager temperatur på 8 grader.
Bestilte meg et par nye peltier elementer på 60w hver, disse koster under hundrelappen på ebay, skal prøve å dra denne løsningen ennå litt lenger.
 
Sist redigert:
Det var en interessant måte å gjøre det på.
Slik jeg oppfatter det så blir det ingen oppvarming av vannet med spesialmalt utover mesketemperaturen. Du er ikke redd for at det kan være bakterier som overlever mesketemperaturen og som kan forårsake infeksjon?
 
NU har selvfølgelig rett mht enzymer. Glemte det i farten :-/
Tenkte opprinnelig at jeg kun trenger smak, og at stivelse/sukker kun skulle komme fra basemalt, men ideen med å kjøre blanding i SousViden er bedre.
Noen ide om blandingsforholdet base/spesial i vakumpose for å ha tilstrekkelig med enzymer? Holder 50/50, eller må jeg opp mot 70/30?
Dette vil gi mindre malt i basemalt-mesken, noe som vil påvirke OG og derigjennom Humle-effekt. Nå skal dette ikke nødvendigvis bli godt - så det får bli som det blir :)
Mht kok, skal dette flaskes, karboneres og drikkes. Gjør en (u)kalkulert risiko på at dette går bra. Ville aldri gjort det dersom jeg skulle brygget en vanlig batch.
Kjører SousVide'n opp til utmesk, men vil ikke koke kornene selv om SousVide'n også kan gjøre det...
 
Sist redigert:
Det er vel en smak sak å koke vørteren i 10 minutter etter sous vide-mesken? Et lite apropos når det gjelder sånne eksperimenter: for mange variasjoner fører fort til at man blir lei hele faenskapet når det skal flaskes. Det er også vanskelig å trekke meningsfull konklusjon fra det hele når du skal smake deg gjennom en hel skog av ganske like ting. I min erfaring får man mest ut av feks 3 sampler i slengen.
 
Gode argumenter, men jeg tror ikke jeg gidder koke mange runder med spesialmalt. Ved tre sampler, hadde jeg trolig fulgt ditt råd.
Kommer til å flaske på mørke PET ølflasker, så jeg håper det ikke blir mer styr enn hva jeg gidder å gjennomføre på en bryggedag.
Mht til smaking, kommer jeg til å invitere noen bryggere for en uhøytidlig smaksrunde, og håper derfor at også dette kan bli gjennomført uten at man går dritt lei.
Men som sagt - gode argumenter :)
 
NU har selvfølgelig rett mht enzymer. Glemte det i farten :-/
Noen ide om blandingsforholdet base/spesial i vakumpose for å ha tilstrekkelig med enzymer? Holder 50/50, eller må jeg opp mot 70/30?
.
De vanligste spesialmalt variantene,f.eks. alle cara/crystal, trenger ikke meskes da de allerede er konvertert..
Ellers så kan dette beregnes relativt greit utifra malt spesifikasjon, lintner tallet til malten

Lintner_for_batch = Σ(lintner_for_grain * weight_of_grain) / (total_batch_grain_weight)

lintner tallet for batchen bør være > 35 for en grei konvertering
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp