Maltekstrakt eller dekstrose/sukker

Hei, vet noen om jeg kan erstatte 1 kg dekstrose/sukker med flytende malt ekstrakt 1,2 L?
Skal brygge Muntons Nut Brown Ale fra Europris.
 
Jeg startet å brygge med disse settene (for 1 1/2 år siden), og brukte sukker i de fleste. Jeg synes de fleste ble såpass dårlig øl at jeg helte ut alt, (ca 150 flasker), etter å gått over til all-grain (for 1 1/4 år siden).. De få jeg lagde med malt-ekstrakt ble derimot helt ok. (Så mye sukker) gir ett tynt, smaksflatt øl, maltekstrakt er veien å gå, (etter min mening).
Btw: Mutons Brown Ale var den eneste "sukker"-øl'en jeg sparte. Den eneste som var i nærheten av ok å drikke, godt valg etter min mening. Jeg bruker de nå når jeg lager gryterett, de gir fin smak.
Jeg kjøpte noen av de "bedre" settene fra div av hjemmebryggersjappene, (Mangrove Jack's Craft Series), men brukte desverre sukker på også disse, Synes det ble omtrent like kjedelig som Europris sine. Det er kanskje avhengig av hvor ferske de er, (unngå kanskje å skjøpe sett med "laminert" støv på lokket), men maltekstrakt går stor forskjell.
 
Mitt tips er: prøv deg på all-grain etter at du er blitt litt "varm i trøya" på maltekstraktsett. Utrolig morsomt. Jeg har bare brygget (all-grain) i litt over ett år, men (som fersk brygger) vil jeg si; Det er en utrolig artig og givende hobby. Du velger selv hvor mye utstyr og informasjon du investerer i/tilegner deg.
Vil du teste, uten å ta den store investeringen, (du trenger 4 gryter som til sammen rommer ca 25l vann/vørter, en vannkoker, og en stor vask, samt gjæringsbøtte mm. (på 25+ l, som du sikkert allerede har kjøpt på Europris).
Kjøp ett all-grain sett, (pale ale kan er fint å starte med, da du ikke så avhengig av å koke vørteren så hardt), en meskepose, (billigvariant til kr 79 på Brygg Selv, feks), og StarSan. Du trenger også en (litt kraftig) hyssing, (ikke papirtråd!), og ett sett nye oppvaskhansker.
Varm opp 20 l. vann til ca 68 C i div gryter. Sett gjæringsbøtta i vask/dusj. Hell vann over i bøtta. Fyll malt (korn) i meskeposen, og bind en hyssing rundt, behold en tamp på ca 40-50 cm, (som du kan bruke til å løfte på posen med). Ha posen med maltet oppi vannet, la hyssingen henge ut. Legg på lokket (løst). Etter 15 min kan du koke opp 1l vann (100 C), og helle oppi. Løft posen (med hyssingen) litt opp og ned, som en (stor) tepose, la den renne litt av for hver gang. Gjenta på 30 min. og igjen på 45 min. Eurosprisbøttene skal romme ca 28 l, så du skal ha plass til malt+23 l vann.
Ta på oppvaskhanskene. På 60 min løfter du ut posen. Klem gjerne på den for å få ut veske, (det er en myte at dette gjør øl'en astringent). Dump posen over i en annen bøtte, (har du en gjøringsbøtte #2, bruk denne, og se punkt: "Alternativ: sparge" nederst). Øs/hell vørteren (den søte vesken i bryggebøtta) tilbake i kjelene. Ha 1. humletilsetning (60 min) oppi den største gryta, og rør rundt. Kok opp, (koken skal "rulle" som pastavann). Det er en fordel å røre underveis. Det kan også være greit å kjøpe en "de-foamer", (koster kr 100, men varer til 20 brygg), og ta oppi ca 1-2 teskje av dette fordelt på grytene, (avpass mengde etter grytestørrelse) Da unngår du lettere at det koker over, (det er mye sukkerstoffer i vørteren, så det kan koke over, og det er no' dritt).
Etter 30min kan du ta den minste kjelen, og helle over i gjæringskaret. Sett gjæringskaret i vasken, (senk forsiktig ned, så ev overflødig vann renner ut "riktig vei"). Ikke sett på lokket før det har gått min 5 min. Dette skal du gjenta på 40 min og 50 min. Bytt gjerne ut vannet mellom, eller la vannkranen renne, da kjøler du raskere, (det er da viktig at det er en avrenningsmulighet så det ikke renner over, men det har jo de fleste vasker). Merk at du kanskje skal tilsette flere humletilsetninger i den største gryta, så ikke glemme dette. Hvis jeg bruker settet Lucky Jack som eksempel, skal det humle i 15 min, og 5 min før kokeslutt, (altså etter at du har kokt 45 min og 55 min). All humlen skal i den store gryta.
Tilslutt, på 60 min, heller du innholdet av den største gryta oppi gjæringskaret. Etterfyll så du har 25 l. vørter. Fyll opp med kokt vann (se Alternativ 1 sparge, nederst), eller meskevørter, (Alternativ 2 sparge, nederst).
Forsøk nå å kjøle ned så raskt så mulig, (du kan feks øke hvor mye vann som renner fra krana). Det er viktigst å kjøle (nogenlunde) raskt i starten, feks ned til 75 C fordi humlen fortsatt avgir bitterhet). Det er ikke krise hvis du ikke får kjølt ned raskt, øl'en blir bare litt bitrere, en pale ale vil da nærme seg en IPA, som også er digg.
Når du er nede i 70-75 C, sett på lokket med gjæringslås. Du kan la den stå i vasken, og la det renne litt vann fra krana, eller bytte vann, sette den ut, (nå som det er kaldt ute), eller bare la den kjøle seg ned naturlig, (det kan ta en stund). Du skal ned i romtemp, (gjerne litt kjølig rom, idéelt 18 C hvis du har en kald bod/gang/kjeller, men det er ikke krise hvis det er litt varmere). Når bøtta har under "passe kjølig", (ca 20 C), så skal gjæren oppi. Bare strø den på toppen, og sett på lokket. Pakk den gjerne inn i ett ullteppe, så får du mer stabil temperatur.
Etter ca 14 dager skal det ha sluttet å boble i gjæringslåsen. Da kan du med fordel sette bøtta kaldt i 1-3 døgn, (feks ut), men dette er ikke viktig. Nå er ølet klart til å tappes på flasker. Du har sikkert karbonert/flasket det forrige maltekstrakt-ølsettet ditt, så dette kan du.
Ps: ikke bry deg om å stikke om øl'en under gjæringsprosessen, (secondary fermentation). Du kan ev legge noe under gjæringsbøtta slik at den står litt skjevt, slik at bunnfallet samler seg unna tappekrana, (hvis du har tappekran på bøtta).

Alternativ 1 sparge; Kok opp 4.5 l vann, la det koke ca 15 min. Dette kan du helde over på en ren beholder. Har du ikke noe egnet, kan du bruke 3 brusflasker, men IKKE hell varm veske i PET-flasker. De vil krympe, og vesken vil renne/stå som en fontene ut. La ev kjøle i kjelen. Alternativt kan du kjøpe en 5 l. plastkanne, (de har slike på Europris, samme sted som ølsettene). Disse tåler varmt vann.
Dette kan du gjøre dagen i forveien, så det er klart. Sett gjerne i kjøleskap.

Alternativ 2 sparge; Har du en ekstra gjæringsbøtte kan du etter meskingen dumpe meskeposen oppi denne. Deretter heller du 4.5 l varmt vann oppi, (ca 77 C). La den ligge litt, løft posen litt opp og ned. I en ledig stund, (mens vørteren koker), løft ut, og klem som sist.

Renhold: Kjøp en liten flaske Star San for desinfisering! Vask alt utstyret først, (har kan du bruke grønnsåpevann, pass på å skylle grundig med varmt vann etter vask. Bland StarSan i en sprayflaske, og dusje grundig alt du bruker som ikke er i kontakt med kokende vann/vørter!
I denne fremgangsmetoden vil du slippe ganske billig unna, fordi du har kokende vørter oppi det meste, og da desinfiseres det på den måten. Men desinfiser tappekran på gjæringsbøtte, flasker, korker, osv. grundig. Dusj logget før du setter det på gjæringsbøtta, (det er ikke i kontakt med kokende vann). Renhold er ekstremt viktig. Utrolig kjedelig å få ett infisert øl etter så mye arbeid.

Det er en del andre detaljer du kan legge til etterhvert, (Whirlfloc og gelatin for klarere øl, ølnæring, vannjustering osv), men dette har jeg ikke tatt med, det er ikke viktig, og jeg vil ikke gjør det for komplisert. Hvis du vil ha tips, spør gjerne. Jeg er selv en ganske fersk brygger, og hjelper gjerne en ny i gang, med det jeg har lært det siste (drøye) året. Jeg har nå brygget ca 50 batcher, har mye godt øl, og fornøyde venner som har god tilgang på gratis øl (som de gledelig drikker).

Liker du informasjon, finnes det endel artige podcaster der ut, som jeg har hatt stor glede av, samt endel kule youtube-kanaler. Jeg har lært/blitt underholdt mye gjennom disse:
Pod: BeerSmith Home and Brewing Show, the Brülosophy podcast/The Brü Lab (endel tradisjonilister hater disse gutta ), Basic Brewing Radio, Craft Beer and Brewing, The Late addition, osv.
Youtube: Brad Smith, David Heath Homebrew, ChopAndBrew, NorthernBrewer, Clawhammer Supply, Brew Dudes, The Craft Beer Channel.

Og meld deg inn i Norbrygg ;)

Jeg kommer sikkert til å bli sablet ned av en del kommentarer fra mer erfarende bryggere. Det tar jeg. Har jeg sagt noe feil, kommenter det gjerne, jeg vil forsøke rette dette. Metoden over er for å billigst mulig kjøre ett all-grain brygg. Jeg brukte tiden for å skrive dette for å hjelpe/lure en potensiell ny brygger inn i en hobby jeg selv har hatt stor glede av.

Happy brewing!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp