Malting av byggkorn hjemme

Mc.

Norbrygg-medlem
Er det flere enn meg selv som tenker på å malte korn hjemme ?
Jeg har rundt 40 kg korn som jeg tenker på å malte. Tenker på å malte mesteparten til pilsnermalt. Muligens bittelitt til caramalt og litt mørkere malt.
Er litt usikker på på hvordan jeg skal få tørket ferdig så mye. I fjor maltet jeg kanskje 6-7 kg og brukte stekeovnen på de varmeste stegene.
Det blir vel å malte rundt 10 kg i slengen for å unngå opphopning foran stekeovnen. Stegene før det er enklere da temperaturen ikke er høyere enn 30-40 grader.
Men jeg kan ikke sitte med 20 kg korn på vent før bakingen i ovnen. Tror ikke det er bra for resultatet uten at jeg vet det sikkert.
 
Hva med soltørket malt? Mener jeg hørte dette nevnt som en historisk måte å malte på som alternativ til å tørke i ovn. Om dette er praktisk/sikkert gjennomførbart så langt nord er jeg usikker på (mugg mm om det ikke tørkes raskt nok)
Hørte om dette på Basic brewing radio-podcasten, men husker ikke hvilken episode.. (ganske sikker på at det var 2021 en gang).
Det må i så fall resultere i en veeeeldig bleik malt skulle man tro. Jeg har salome toradsbygg som jeg tenker å forsøke å lage malt av.

kjetilG: erfarer du at malten tar mer plass når den trekker i vann? Jeg har lurt på å bløtlegge i en 25l gjæringsbøtte, men vil helst ikke at den sprekker med 20 liter bløt svellende malt :p
 
Har du ikke en større stamp? Hørtes litt trangt ut. Når kornet begynner å spire tar det mye større plass og må fordeles utover for å unngå varmgang, men det er du sikkert klar over. Skyll kornet først ved å tilsette mye vann. Røre litt rundt og helle av overskytende vann sammen med rusk og korn som flyter veldig lett. Gjenta noen ganger til vannet er klart og nogenlunde rent for rusk. Skift vann i intervaller og la kornet ligge uten vann en stund imellom. Tror ikke det er så blånøye med tiden mellom bløtlegging og "lufting". Det kan tilpasses hverdagen din.
Når det gjelder tørking så er det viktig å få maltet tørt nok for å unngå at uønskede organismer får gode vekstforhold.
Aner ikke om det går i friluft, men det skulle vel gå om det er tørt og varmt nok ute.
Lykke til.
 
Jo, om jeg anstrenger meg litt så skal jeg nok få tak i en større stamp. Gode tips du kommer med Mc., takker for det!
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp