Maltkapasitet i Speidel 50

kosl

Norbrygg-medlem
Heisann
Jeg er ikke nybegynner en gang, siden jeg ikke har begynt - men har lest og fulgt med på forumet her en stund.
Vurderer en Speidel 50, men ser på ølreseptene i bøker og bryggeprogrammer at de inneholder mere enn 12kg malt - feks. NØ IPA clone som inneholder 19,1kg totalt.
Er også delte meninger etter det jeg skjønner om maks maltmengde på Speidel, men uansett må det vel bli for mye malt i forhold til kapasitet?
Løses dette da med å ta ut x-antall kilo under meskingen og tilsette resten av maltmengden?

Mvh.
Kosl 
 
Løsningen er å skalere oppskriften litt ned og ende opp med litt færre liter i gjæringskaret. Eller å tilsette litt maltekstrakt for å oppnå ønsket volum og OG.
 
Er 12kg malt et overkommelig volum på speidelen?
Når en tilsetter spraymalt, tar en da noe vørter og koker inn spraymalten eller benytter en vann?
 
kosl skrev:
Er 12kg malt et overkommelig volum på speidelen?
Aldri brukt 50L Speidel, men det høres fornuftig ut.

Når en tilsetter spraymalt, tar en da noe vørter og koker inn spraymalten eller benytter en vann?
Spraymalten tilsetter du i siste del av kokingen slik at det får løst seg opp skikkelig. For eksempel siste 15 min.
 
De brygg som skal ha Demerarasukker, tilsettes dette i maltrøret sammen med den øvrige malten under mesking, eller tilsettes dette i kok?
 
kosl skrev:
De brygg som skal ha Demerarasukker, tilsettes dette i maltrøret sammen med den øvrige malten under mesking, eller tilsettes dette i kok?

siste 15 minutter av kok ser ut til å være det som er mest brukt.
 
Jeg koker det opp, og tilsetter det direkte i gjæringskaret, kan justere OG om man har havnet litt utenfor
skjemaet også da. Som oftest så dumper jeg det avkjølt i dunken etter ca 4 dager.
 
Bjarte H skrev:
Løsningen er å skalere oppskriften litt ned og ende opp med litt færre liter i gjæringskaret. Eller å tilsette litt maltekstrakt for å oppnå ønsket volum og OG.