Maltmengde i Speidel 50 liter

lachris

Norbrygg-medlem
Hvor mye malt kan vi egentlig bruke i en Speidel 50 liter og hvordan påvirkes utnyttelsesgraden av mengden? Blir den dårligere når det er fullt?
 
Jeg har ikke så god erfaring med mer enn 13kg, da går effektiviten ned.
Bruker talje og fyller og rører i malten litt og litt når jeg har den opp i røret så all malt er vått. Stopper aldri og rører underveis.
 
Maks. maltmengde vi hadde var 14,2 kg, men da med 6,5 kg hvetemalt som er litt "tettere" enn byggmalt. Utbytte var 75 %. Andre brygg som hadde ca. 13 kg kom på rundt 80 % utbytte. Vi rører underveis.
 
Røre underveis? Tar dere av filtrene på topp og rører? Hvor mange ganger da? Hva med når dere skyller? Presser dere ned malten ? Rører dere noe eller lager "tunneller"?
 
Pauser speidelen ved å trykke på begge pilene samtidig. Tar av filtrene på toppen og rører forsiktig, 2-3 ganger under mesking. Presser ikke malten etter skylling. Skyll med like mange L vann som kg malt. Om det blir fult kan du tappe av vørter som du heller tilbake før kok. Under skylling prøver jeg å holde jevnt 2-3 cm med skyllevann over malten.
 
Kjørte #1 nå på fredag i en 50 speidel. 10 kg malt, ingen røring underveis og skylling med ca. samme mengde vann som malt delt på to omganger. Effekten ble såpass lav som ~70%. Tror vi skal satse på å røre litt neste gang
 
Tilbake
Topp