1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Maltmengde i Speidel 50 liter

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av lachris, 2 Jul 2014.

1. lachris

lachris
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor mye malt kan vi egentlig bruke i en Speidel 50 liter og hvordan påvirkes utnyttelsesgraden av mengden? Blir den dårligere når det er fullt?

2. Atle Andersen

Atle Andersen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har ikke så god erfaring med mer enn 13kg, da går effektiviten ned.
    Bruker talje og fyller og rører i malten litt og litt når jeg har den opp i røret så all malt er vått. Stopper aldri og rører underveis.

3. Andreas Habel

Andreas Habel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Maks. maltmengde vi hadde var 14,2 kg, men da med 6,5 kg hvetemalt som er litt "tettere" enn byggmalt. Utbytte var 75 %. Andre brygg som hadde ca. 13 kg kom på rundt 80 % utbytte. Vi rører underveis.

4. Arcticjan

Arcticjan
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Røre underveis? Tar dere av filtrene på topp og rører? Hvor mange ganger da? Hva med når dere skyller? Presser dere ned malten ? Rører dere noe eller lager "tunneller"?

5. Kristian Andreassen

Kristian Andreassen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pauser speidelen ved å trykke på begge pilene samtidig. Tar av filtrene på toppen og rører forsiktig, 2-3 ganger under mesking. Presser ikke malten etter skylling. Skyll med like mange L vann som kg malt. Om det blir fult kan du tappe av vørter som du heller tilbake før kok. Under skylling prøver jeg å holde jevnt 2-3 cm med skyllevann over malten.

6. Palme

Palme
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kjørte #1 nå på fredag i en 50 speidel. 10 kg malt, ingen røring underveis og skylling med ca. samme mengde vann som malt delt på to omganger. Effekten ble såpass lav som ~70%. Tror vi skal satse på å røre litt neste gang

Del denne siden