Maltmølle: MM2 2.0 vs. MM3 2.0

Jeg står på nippet til å bestille en maltmølle. Det blir en Monster Mill med 2-toms valser, men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for MM2-2.0 eller MM3-2.0.

Jeg har søkt mye rundt på forumet her, samt på andre forum. Jeg finner ingen misfornøyde brukere av hverken MM2 eller MM3, men ser at noen påpeker at MM3 er tyngre å dra, kan være litt vanskeligere å få i gang og er litt vanskeligere å endre innstillingen på (ettersom det er den underste valsen som må justeres). Disse tingene trekker meg i retning MM2 2.0.

En ting jeg ikke har klart å finne svar på er hva man får igjen for den tredje valsen? Jeg ser på noen forum så mener noen at tre valser skal gi mer intakt korn, som igjen gir høyere og jevnere meskeeffektivitet, samt mindre sannsynlighet for tanniner – men jeg finner ingen som «dokumenterer» det.

Er det noen her som har testet begge møllene, eller som har funnet noen erfaringer på at tre valser i praksis er bedre enn to valser?

Jeg kommer ikke til å gå for valsene i rustfritt stål (som koster veldig mye mer), så jeg er skeptisk til å fukte malten (som jeg ser noen mener gir et mer inntakt kort).


Mvh Haakon
 
Tilbake
Topp