Maltmølle

Hei, jeg lurer på å anskaffe ei maltmølle.. Tenker på at den skal koste rundt tusenlappen inkludert frakt.

Er det noen som har noen formening om hvilken modell og hvor jeg skal kjøpe?
 
Med mindre noen her på forumet har en mølle til salgs, så kan jeg anbefale en valsemølle. Den gir bedre resultater enn en skivemølle, skjønt den gjør en grei jobb spesielt med mindre maltmengder.

www.crankandstein.net selger valsemøller (komplett og deler). Dersom du er litt handy kan du kjøpe den billigste (2S til $67) og montere en malttrakt oppå. Det brukes gjerne en drill for å kverne. Til denne prisen får du en avsindig billig valsemølle! Men påberegn frakt + moms over det hele. Uansett blir det godt under 1000 kroner.  :ilike:

2S.jpg
 
Kan anbefale modell 2A fra Crankandstein, den er justerbar. Koster $88, og i disse dager er jo ikke det allverden. Jeg bruker den med en vanlig drill, og det går som ei kule. Jeg har montert den på undersiden av en liten bordbit og laget trakt av en 5-litersdunk med Imsdal-vann. Denne rommer ikke allverden, men jeg slapp å mekke trakt selv, og det er jo lov å male i to omganger... Jeg fester hele sulamitten til en hylle når jeg skal bruke den.

Gahr
 
Ellers har man Barley Crusher som vi nettopp kjøpte. Har hørt mye bra om den, rask levering var det og. Har ikke prøvd å brygget med malt fra den ennå, det skjer først på torsdag...

http://www.barleycrusher.com/
 
Brygget vårt første brygg på knust malt fra vår nye Barley Crusher, fikk supert utbytte og den anbefales basert på 1 brygg's bruk på det varmeste. :)
 
Det er en feil på websiden til Crankandstein (http://www.crankandstein.net/). Når en bestiller valser kommer det opp frakt 8.95 USD. Men frakt til Norge er 37 USD. Så jeg måtte etterbetale 28.05 USD. Jeg bruker Paypal så det er en enkel operasjon.
Er det noen vits i å bestille "Base and hopper" til USD 35.00? Den tar 2 gallons og passer til 2A,2D, 3E og 3D. 35 USD er så vidt under 200,- og tollfritt? Pluss antakelig 37 USD shipping = 200,-.+
 
Fraktpriser til Norge er uten tvil høyere enn internt i USA, så det forundrer meg ikke. Hvor mye betalte du alt i alt til både mølle, frakt og toll?

Hvis du er litt handyman kan du sikkert lage en base og hopper selv av noen treplater. En 'base' er som regel en bunnplate av tre med en åpning der møllen er. Platen med møllen plasseres så oppå en bøtte eller et utrangert gjæringskar, hvor den kvernete malten havner i.

En hopper er litt vanskeligere å lage for man vil jo gjerne at malten havner mellom valsene og ikke overalt utover. Jeg ville isåfall 'bokse inn' kvernen og ha et hull på toppen i midten som du monterer en stor trakt på. Denne kan være laget av tre eller en sånn stor vannflaske til Eden med avsagt bunn, eller en 5-liters vanndunke som man får kjøpt i butikken.

Se her for idéer.
 
Det er bare lete litt på sitt eget forum, så finner man folk som har løst dette før enn:


show_image_stream.php



:skaal2:

Er man litt nevenyttig klarer man sikkert å lage plate og trakt selv ja  :ilike:
 
Spesielt her (også fra samme linken) står det noe om hvordan noen annen har mekket seg en slik.
 
Jeg bestillte valsene 2D (til 116 USD) i går(tror det er lettere å justere denne valsen enn de rimeligere og den passer til Base and hopper). Etterbetalte frakt i morges, så jeg vet ikke hvor mye det blir, men kommer tilbake til det.
 
Nå er maltmølle og tilbehør kommet i hus.
2D (116$) pluss base and hopper (35$) pluss 65 $ i frakt = 216$ eller 1230,- NOK. Moms pluss tollbehandling 207,- blir 1437,- grand total.
Bildene til Fei over gjelder også her, bortsett fra at jeg har 2 valser, avstand reguleres med en liten  spak på hver valse.
;D
 
janh skrev:
Nå er maltmølle og tilbehør kommet i hus.
2D (116$) pluss base and hopper (35$) pluss 65 $ i frakt = 216$ eller 1230,- NOK. Moms pluss tollbehandling 207,- blir 1437,- grand total.
Bildene til Fei over gjelder også her, bortsett fra at jeg har 2 valser, avstand reguleres med en liten  spak på hver valse.
;D


Gratulerer så mye  :skaal2:

Ser at skal du ha noe lignende i Norge må du på Vin og Bar, og da hadde prisen vært over en 1000-lapp mer samt gebyr til posten for frakt  ;D

Å handle fra USA er mao veldig gunstig nå pga lav dollar  :ilike:

Richard
 
Er det mulighet for at noen her på forumet selger begynner-møller billig? Trenger å få knust spesialmalt, og får det aldri til skikkelig med kjevle  :-\ og kvern gir støv (hvilket jo er elendig å bruke, eller?)
 
En enkel kvern kjøpes hos Brouwland.com til ca 450 kr ekskl toll og frakt. Men jeg har lest om de som har kjøpt seg en sånn enkel pastamølle som med litt endring (slipe ruglete overflate i rullene med en dremel) kan brukes som maltmølle. Jeg tenker da på greier som denne:

VW-150_L.jpg


Butikker som Europris og Lidl har sånne på tilbud i ny og ne.

Se her for en tråd som beskriver nettopp denne forvandlingen. Noen bilder derfra:

mout13ga.jpg


mout27zr.jpg
 
Har selv Crancandstein 2a og i tillegg pastamaskin.

Hver av delene er bra til sitt bruk.
Pasten er suveren ;D

Og maltmøllen på drill, med 1,5l pet flaske gjør susen. Må fylle flasken 5-6 ganger for en normal brygging, men den tar liten plass og stues lett vekk. Jobben går betraktelig raskere enn å ødlegge en god pastamaskin.
 
Tilbake
Topp