Mandagsspeidel

Jeg kjøpte i 2012 en Speidel Braumeister 20l og etter noen års bruk har jeg opplevd

- Temperatur målinger som plutselig hopper +/- 10 grader (byttet sensor)
- Ulyder i pumpe (byttet impeller)
- Dårlig pumpe effekt (byttet pumpe)
- Kran som lekker (byttet)
- Knapper som henger
- Ganske sikker den ga meg støt

Det har vært ett samarbeid mellom meg og importør å holde denne enheten bryggende, men nå døde endelig kontrollenheten. Skjermen flimrer når jeg plugger på strømmen, noen andre opplevd dette?

Gamle styringsenheter er vanskelig å oppdrive, og den nye med wifi + dill koster 4.300 NOK??? Virker helt vanvittig at vi skal bli tvunget til å "oppgradere" til en sånn pris når boksen din dør. Importøren sier 2 års garanti, men når du kjøper en duppeditt til 15-20 lapper regner jeg med at den skal holde litt lengere og i hvert fall ikke at produsenten skal sko seg til de grader på reparasjoner.

Har kommet til ett punkt at øl brygget på Speidelen gir meg en bra øl men med ett hint av irritasjon og hat.
 
Sier ikke kjøpsloven 5 år her i Norge på alt som er ment til å vare mere enn 2 år. Vil tro en Speidel er ment for det[emoji4]

<<Reklamasjonsrett
I Norge har man i henhold til forbrukerkjøpsloven en generell lovbestemt reklamasjonsrett på 2 år. Man har en 5 års frist på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Selger har rett til å forsøke å reparere samme mangel 2 ganger. Dersom samme mangel oppstår 3 ganger kan kjøper kreve heving av kjøpet og få pengene tilbake.>>
http://www.kjøpsloven.com/bytterett-og-angrerett.html



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Heldigvis ikke opplevd noe galt med min 50l kjøpt i 2012. Men vet at de som har kjøpt nye speideler har fått med barnesjukdommer.

Her har jo du vært uheldig og kan også vise til reklamasjons rettighetene. Regner med at det da dukker fort opp et gammel type kontroll panel.. Synd at speidel ødelegger eget rykte på slike bagateller og på dårlig sluttkontroll på de nye speidelene..


Easybrew
 
Tror jeg skal legge litt mer press på leverandør, har litt lyst at noen skal ta ansvar. Skal komme med en oppdatering på hva som skjer i denne saken fremover.

Takk for gode innspill..
 
Blir du avvist så er vel forbrukerombudet eller hva det nå heter tingen. Blir det ikke noe løsning på det så kan det jo være nyttig for andre her og få vite hvem som er leverandør. Men vent til du vet om dem fikser den eller ikke.
 
Leverandøren kan si mye rart her, men du har norsk kjøpslov og reklamasjon uavhenig av hva garantien sier :) ut i fra hvor mange feil du har hatt på denne så burde jo importøren kjenne sin besøkelsestid her også.
 
Ville gått på selger og forlangt å få fikset speidelen på 5 års reklamasjonsretten. Dette har ingenting med garantien å gjøre, men heter seg sånn at du har 5års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare lengre enn 5år. Noe jeg at absolutt ville mene at styringen på speidelen burde gjøre.
 
5årsretten er soleklar. Jeg har en 4 1/2 år gammel Siemens kaffebrygger/espressomaskin m. kvern som nekta å jobbe mer. Den fikk jeg fiksa gratis da jeg gikk til Lefdal med den uten et spørsmål eller noe sludder om garantitid.
 
Da var "ny" kontrollenhet i hus etter at importør tok ansvar for defekt kontrollenhet

Episoden har lært meg følgende

- Kjøpsloven er ett godt stykke lovgivning og importører mener en Speidel er forventet å være mer en 2 år
- Må Speidelen til Tyskland for reparasjoner kan en regne med 7-8 uker før du ser den igjen
- Sørg for å få riktig tilkobling til temperatur sensor om du får en erstatningsenhet
- Det er mye god hjelp og støtte i dette forumet

Takk for gode råd og støtte i denne vanskelig tid.
 
Tilbake
Topp