Månedens øl

johanj

Norbrygg-medlem
I kjølevannet av senere tids dommerkurs har vi diskutert mulighetene for å laste ned dommerskjema med en slags ‘fasit’ på kommersielle og tilgjengelige øl som antas å være typeriktige og konsistente over tid – dvs at vi kan regne med at de kan kjøpes i årene fremover, og med samme karakter.

Vi starter derfor med Månedens øl her på forumet, hvor to øl nomineres hver måned. Disse oppfordrer vi alle til å smake og evaluere med utfylling av dommerskjema (som kan lastes ned fra denne tråden). Skjemaene sendes på epost til johanj.norbrygg@yahoo.no innen utgangen av måneden, så sammenstilles et forslag som kvalitetssikres av erfarne øldommere. Deretter legges det ut på forumet slik at alle kan laste ned denne ‘fasiten’ :ilike:

Tanken er at alle som er interessert skal kunne sammenligne sine egne vurderinger opp mot en standard, og vi håper dette kan være en godt hjelpemiddel for både nye og erfarne ølelskere :idea:

Hvis dere har ønsker om øl som kunne vært egnet til en slik sammenligning er det bare å sende inn forslagene på overforstående epostadresse :innlegg:

Månedens øl blir løpende annonsert i denne tråden, og vi starter med Newcastle Brown Ale og Pilsner Urquell for desember 2013.
 

Vedlegg

  • dommerskjema.pdf
    113,9 KB · Sett: 304
Godt nytt år alle!

Månedens øl for januar blir:
- Aas Bayer (klasse 2D, Munich Dunkel)
- Peters Cream Stout  (klasse 8B, Sweet stout)

Vi jobber med å finne en god form på 'fasitene' og kommer snart med de to første.

Jeg legger ved Norbryggs stilartsdefinisjoner som utgangspunkt for vurdering av typeriktighet.
 

Vedlegg

  • Stilartsdefinisjoner Norbrygg 2011.pdf
    246,1 KB · Sett: 157
Da er dagen endelig kommet! Jeg har gleden av å legge ut det som er ment å være fasiten/standarden på desember-ølene; Pilsner Urquell & Newcastle Brown Ale.  Stort takk til Anders Christensen for solid innsats!

Denne malen mener vi er det formatet som best egner seg til formålet, og baksiden er tatt i bruk for utfyllende kommentarer.

Kom gjerne med innspill på form og innhold.
 

Vedlegg

  • Newcastle Brown Ale (5A) 240112.pdf
    64,4 KB · Sett: 381
  • Pilsner Urquell (1C) 240112.pdf
    65,6 KB · Sett: 341
Jeg minner om månedens øl for januar:
johanj skrev:
- Aas Bayer (klasse 2D, Munich Dunkel)
- Peters Cream Stout  (klasse 8B, Sweet stout)

Og passer på å lansere månedens øl for februar:
- Duff beer (klasse 1D, Tysk pilsner)
- Nøgne Ø Bitter (klasse 4B, Engelsk best bitter)

Fyll ut og send inn dommerskjemaet (se øverst i tråden) slik at vi får god bredde på evalueringen :ilike:
 
Spørsmål angående Newcastle BA; jeg får det jeg tror er et tydelig snev av diacetyl i aroma og smak. Kan det være det
jeg forveksler karamell/toffee med diacetyl?
 
ol3kr1st1an skrev:
Spørsmål angående Newcastle BA; jeg får det jeg tror er et tydelig snev av diacetyl i aroma og smak. Kan det være det
jeg forveksler karamell/toffee med diacetyl?
Det er lett å forveksle aromaer, og ofte forbausende vanskelig å gjenkjenne dem i ny kontekst, så dette er ikke lett :)

Newcastle Brown Ale  og English Brown Ale kan nok ha en svak smør-aroma, så det er ikke så rart om du kjenner den. Dog skal den ikke være veldig sterk.

Diacetyl kan best beskrives som smøraroma, nærmest som å åpne og lukte en pakke med meierismør (og de fleste andre smørproduktene), men merk aromaer kan oppleves ganske forskjellig i lav og høy konsenttrasjon. Karamell og toffee er en annen smak og er mer kjent fra ulike sukkertøy, men endel sukkertøy kalles karameller samtidig som de lages med smøraroma, så det er lett å forveksle.

Du kan forsøke å avgjøre om det er en aroma av lettbrent sukker eller av smør, ved å lukte på smør og karameller (sistnevnte helst uten smøraroma) som kryssreferanse, sjekke med andre som gjenkjenner diacetyl. Og fremfor alt må vi også huske at det kan være store personlige forskjeller i hvor lave konsentrasjoner vi klarer å kjenne. Om du kjenner diacetyl der få andre gjør det, kan det kort og godt være fordi du har en bedre nese.
 
Pga et par ukers reise har jeg ikke ferdigstilt månedens øl for januar enda, så det enda tid til å sende inn vurderinger av januar-ølene.
 
Jeg minner om februarølene:
- Duff beer (klasse 1D, Tysk pilsner)
- Nøgne Ø Bitter (klasse 4B, Engelsk best bitter)

Send inn vurdering av ølene, jeg sammenstiller informasjon og sender videre en oppsummering til ferdigstillelse, dvs alt blir anonymisert. Det viktigste er å fange bredden i vurderingene og sikre et best mulig grunnlag for slike fasiter: det er jo en kjensgjerning at ikke alle klarer å detektere og navngi alle smaker/lukter.
 
Månedens øl for mars 2014 er:
- Brooklyn Brown Ale (klasse 5B, Amerikansk brown ale)
- St. Andrews ale (klasse 5E, Skotsk ale)
 
Litt forsinket lanserer jeg månedens øl for april:
- Weihenstephaner Hefe Weissbier (klasse 7A, Weizen)
- Erdinger Dunkel (klasse 7B, Dunkelweizen)

Begge er å få kjøpt på polet.

Fyll ut dommerskjema og send til johanj.norbrygg@yahoo.no, så er du anonymt med på å danne grunnlag til fasiten for de aktuelle ølene.
 
Tilbake
Topp