Mangler lokk til gjæringskar

Hei alle! Og gratulerer med dagen :)

Jeg er ny både her på forumet og med ølbrygging generelt og har en liten krise. Jeg startet opp i morges med å brygge øl og nå er jeg kommet så langt at jeg ikke kan stoppe (tror jeg). Jeg kjøpte fullt utstyr for noen uker siden og oppdaget ikke før nå at jeg ikke har fått med lokk til gjæringsbøtten(e). Hva gjør jeg siden det er 17 mai i dag og søndag i morgen? Dekker med plastfolie og håper at det er greit i 2 dager? Eller kan vørteren stå til mandag uten at jeg heller gjær i og så starter jeg gjæringen på mandag når jeg får hentet lokkene?

Hei

Hvor i landet bor du da? Kan jo kanskje være noen som har et lokk liggende du kan bruke.

Personlig hadde jeg dekket gjæringstønna med stekefolie eller plast. Men er greit å stikke et lite hull kanskje, så ikke stormgjæringa løftet på alt sammen.

Lykke til =)

Takker! Jeg bor i Bergen. Tror kanskje jeg går for folie. Det er vel ikke mulig å få den helt tett så luftingen blir vel naturlig.

Har lokk til låns på nattland hvis det er snakk om europris kar. Ellers tror jeg folie funker fint, men husk å sette den inn med star san e.l.

Aluminiumsfolie sprayet med starsan. Burde gå bra løpet ut så lenge den dekker godt nedover kantene på karet.

Det er ikke Europriskar, jeg kjøpe utstyret hos Vestbrygg. Er derfor usikker på om de passer sammen.
Takker for innspill :)

Godt spørsmål og nå hadde jeg flaks. Jeg har en 5 mikron defuser og en akvariepumpe så jeg tenkte å la den gå en times tid

Oddvar Demmo skrev:
Badehånduk som dekker er nok, har du katt må du ha noe som holder den utenfor.

Har ikke katt. Når du sier at et badehånduk er nok, mener du da under hele gjæringen? Eller som midlertidig et par dager? Når vet du når gjæringen er ferdig da?

Gemstone skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Badehånduk som dekker er nok, har du katt må du ha noe som holder den utenfor.

Har ikke katt. Når du sier at et badehånduk er nok, mener du da under hele gjæringen? Eller som midlertidig et par dager? Når vet du når gjæringen er ferdig da?

Du vet at gjæringen er ferdig når du får like målinger med hydrometeret over noen dager. Gjærlåsen er uansett ikke en sikker indikator på at det gjærer.

Tilbake
Topp