Mangopuré i DIPA

Etter å ha smakt Brewskis Mangofeber, tenkte jeg at jeg må brygge en IPA med mangopuré. Planen er å brygge en DIPA med en forventet alkoholstyrke på rundt 8 prosent. Jeg satte opp en oppskrift med pilsnermalt og hvete, der OG er beregnet til 1.074 på et 25-liters brygg. Men så kom jeg til å tenke på at mangopuréen tilfører sukker som gjæren kommer til å kose seg med. Ønsker ikke høyere alkoholstyrke enn 8 prosent, så hvordan kan jeg regne ut hvordan mangopuréen påvirker gravity (tilsatt etter stormgjæring)? Tenkte cirka en kilo puré på 25 liter.

Noen som vet litt om dette?
 
Sist redigert:
Jeg har laget en pasjonsfruktøl med pure fra BryggSelv. Jeg målte SG på denne pureen til 1.042. Hvis du vet hvor mye pure du tilsetter og SG av denne og hvor mye vørter du har og OG av denne, skal du kunne regne ut totalvolumet og dennes egenvekt. F eks om du blander 25 liter vørter med OG på 1.074 og 0.5 liter pure med spesifikk gravitet på 1.042, så får du 25.5 liter med en OG på 1.073 om jeg regner riktig. (Jeg suger i matte - det er sikkert flere her som kan kontrollregne). (Vørtervolum * OG + purevolum * SG) / Totalvolumet er slik jeg regnet det ut.
 
Sukkerinnholdet i bær, puré eller most vil variere, men dem som har målt har ofte fått verdier rundt 1.040. Selv om du tilsetter høykonsentrert puré, vil du trolig aldri tilsette noe med en SG på så høyt som 1.074 uten at du bruker et sukkerderivat.
Den enkle måten å se på dette er derfor at din OG vil bli ørlite redusert. Frukt inneholder en høyere andel gjærbare sukkerarter som trolig vil veie opp for den lille nedgangen.
Endringen er derfor så lite at du ikke trenger å ta hensyn til det.
 
Hvordan påvirker det gjæringen hvis man f.eks tilsetter mot slutten av gjæringsforløpet. Da vil jo gjæren få fersk sukker som den kan jobbe videre på, selv om den har gjæret ferdig sukkeret som er i vørteren.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det er flere bryggeteknikker hvor sukker/vørter/bær tilsettes i flere faser. Går fin-fint for gjæren :)
 
Hvordan får du gjort en riktig måling av SG i tyktflytende puré? SG målt med hydrometer er ikke ensbetydende med sukkerinnhold; spesielt i puré som har masse bestående av mer enn vann og sukker.
Hvis dette er ferdig puré kjøpt i butikk så vil sukkerinnholdet stå på varedeklarasjonen. Med utgangspunkt i at puré inneholder lett gjærbart sukker, så kan du ta utgangspunkt i at alt sukkeret blir spist opp og konvertert til alkohol. Tror derfor du kan ta utgangspunkt i en av følgende formler for å finne alkoholen dette vil gi til det ferdige brygget:
- 2,7 g sukker i en liter væske øker hydrometerverdien en enhet
- 17 g sukker i 1 liter gir 1% alkohol (vol.) etter utgjæring
Hvis f.eks. du tilsetter 1 kg puré med 50% sukkerinnhold i 25 liter vørter/øl, vil dette gi ca 1.15% alkohol. Kompensert for det ekstra volumet puréen bringer på ca en halv liter, tipper jeg du kan redusere dette igjen litt, og havner på rundt 1%.
 
Hvordan får du gjort en riktig måling av SG i tyktflytende puré? SG målt med hydrometer er ikke ensbetydende med sukkerinnhold; spesielt i puré som har masse bestående av mer enn vann og sukker.

Her tror jeg kanskje du blander viskositet og tetthet? Måling av SG med et oechslemeter er egentlig en måling av oppdrift som er en funksjon av væskens tetthet (væskens egenvekt), ikke viskositet (hvor tykt- eller tyntflytende væsken er). Partikler i væsken vil ikke endre oppdriften om de ikke er oppløste i væsken. (Unntaket ville være om væsken var så viskøs at måleinstrumentet brukte svært lang tid på å synke med i den.)

Tenk deg at du ligger og dupper i et svømmebasseng. Så hopper 200 mennesker oppi bassenget. Din oppdrift er fortsatt den samme. Men løser noen opp en masse salt eller sukker i vannet, så vil du plutselig flyte høyere - som i Dødehavet.

Du har selvsagt rett i at det kan være andre ting enn sukker som går i løsning, f eks salt, men det er vel lite annet enn sukker som er oppløst i vørter og fruktpuré?
 
Her tror jeg kanskje du blander viskositet og tetthet?
(..)
Tenk deg at du ligger og dupper i et svømmebasseng. Så hopper 200 mennesker oppi bassenget. Din oppdrift er fortsatt den samme. Men løser noen opp en masse salt eller sukker i vannet, så vil du plutselig flyte høyere - som i Dødehavet.
Og DER sluttet jeg å la hydrometerprøven bunnfelle før jeg setter lit til avlesningen. Takk! Elegant forklart.
 
Tilbake
Topp