Manuell ølbrygger Expondo

Heisann
Ser at Expondo har en manuell ølbrygger til en rimelig penge.
Er dette en grei modell så lenge en passer på temperaturen selv? Eller er det noe viktig en ikke kan få til med denne? Screenshot_20211208-165131.jpg
 
Ok, da er jeg litt mer skeptisk.
Bare et lite filter som skal holde malten tilbake, det kommer til å bli trøbbel når man skal tappe av vørteren.
Jeg ville ikke ha kjøpt denne, ville heller fulgt med på Finn, mye som selges til god pris der.
 
Jeg tenker at denne er sikkert grei nok til å prøve brygging med, så lenge man veit at dette er helt på bunn av produktspekteret. Skjønner det slik at denne kan også gjæres i, så det er jo på mange måter komplett utstyr (uten tapping). Bonusen ved denne er at det blir en tipp-topp vannvarmer til skyllevannet dersom du oppgraderer til et annet og bedre system.
 
Hva er forskjellen på denne og en Digiboil som koster omtrent det samme?

Om det er omtrent samme produkt hadde jeg heller gått for Digiboil.
 
Hva er forskjellen på denne og en Digiboil som koster omtrent det samme?

Om det er omtrent samme produkt hadde jeg heller gått for Digiboil.
Understreker forslaget her, Digiboil'en er like lite utstyrt, men til den får du skreddersydd falskbunn, meskepose som passer godt, og meskekar om man ønsker det. I tillegg en norsk forhandler å forholde seg til om noe skulle slutte å fungere.

Kan legge til at jeg brygger på en Digiboil35L, har riktig nok meskekar, falskbunn og pumpe ved siden av, men jeg syns den fungerer godt, forrige brygg(første brygg hvor jeg knuste min egen malt) ende på 88% meskeeffektivitet :)
 
Misforstår jeg, eller er dette omtrent som en god gammel BeerBrew, bare med tillegg av en bazooka (oblong filter) og meskepose (den det ikke er bilde av). Jeg starta med en BB60, og bortsett fra at den hadde et par heller merkelige detaljer og en ussel kvalitet, så var jeg veldig glad i den. Det er i grunnen kvaliteten jeg lurer på med denne, også. Er den det jeg trur, og kvaliteten er OK, så hadde jeg gått for den.

Problemet er jo at det med kvaliteten er noe du først finner ut av når du har den:).

Eneste jeg ikke liker med kjeler som denne, er at løsningen med varmelelment under en tynn bunn - som jeg uten videre går ut fra at den har - gjør at du lett får svidd mesken. Du bør være forsiktig dersom du går fra steg til steg ved hjelp av elementet, og ikke sette den på full varme.

Vær obs. på at du vil trenge å varme skyllevann. Men det kan til nød fikses på komfyren med det du har tilgjengelig av store kjeler - hvis du har nok store kjeler:). Det var det jeg gjorde i starten.
 
Understreker forslaget her, Digiboil'en er like lite utstyrt, men til den får du skreddersydd falskbunn, meskepose som passer godt, og meskekar om man ønsker det. I tillegg en norsk forhandler å forholde seg til om noe skulle slutte å fungere.

Kan legge til at jeg brygger på en Digiboil35L, har riktig nok meskekar, falskbunn og pumpe ved siden av, men jeg syns den fungerer godt, forrige brygg(første brygg hvor jeg knuste min egen malt) ende på 88% meskeeffektivitet :)
Denne har vel også en skreddersydd falskbunn? (Sieve with a handle.) Forhåpentligvis skreddesydd, da. Det var noe av "moroa" med BB'n at falskbunnen var veldig langt fra å være skreddersydd. Den hadde litt snau diameter, og så sto den på bein som var akkurat litt for korte, sånn at den hang på skeive på krana :p. Men her ser det ut som om det er en fals i kjeleveggen den ligger på.

Men hvis Digiboil'en er god, og har de samme detaljene, er det et veldig godt argument at du da har en norsk forhandler å forholde deg til. Jeg hadde stor glede av det med BB'n, som jeg faktisk returnerte tre ganger. (Siste gangen, etter at den tredje brøyt sammen, fikk jeg penga tilbake. Ølbrygging er ei veldig grei sjappe sånn:).)

Bazooka'en ser jeg ikke poenget med, hvis man bruker falskbunn over, og dessuten har en meskepose.
 
Denne har vel også en skreddersydd falskbunn? (Sieve with a handle.) Forhåpentligvis skreddesydd, da. Det var noe av "moroa" med BB'n at falskbunnen var veldig langt fra å være skreddersydd. Den hadde litt snau diameter, og så sto den på bein som var akkurat litt for korte, sånn at den hang på skeive på krana :p. Men her ser det ut som om det er en fals i kjeleveggen den ligger på.

Men hvis Digiboil'en er god, og har de samme detaljene, er det et veldig godt argument at du da har en norsk forhandler å forholde deg til. Jeg hadde stor glede av det med BB'n, som jeg faktisk returnerte tre ganger. (Siste gangen, etter at den tredje brøyt sammen, fikk jeg penga tilbake. Ølbrygging er ei veldig grei sjappe sånn:).)

Bazooka'en ser jeg ikke poenget med, hvis man bruker falskbunn over, og dessuten har en meskepose.
Den detaljen gikk jeg glipp av gitt :)

Syns allikevel, som du også sier at Norsk forhandler er enklere og bedre å forholde seg til, og ølbrygging har meget god betjening og er stort sett rimeligst på Digiboil :)
 
Den detaljen gikk jeg glipp av gitt :)

Syns allikevel, som du også sier at Norsk forhandler er enklere og bedre å forholde seg til, og ølbrygging har meget god betjening og er stort sett rimeligst på Digiboil :)
Ja, jeg hadde latt det tippe i favør Digiboil'en - samt at det er en del brukererfaringer tilgjengelige her. Men jeg synes faktisk den så fin ut, den Royal'en.

Hadde noen laga en sånn med induksjonsplate i bånn ... :).
 
Sist redigert:
Royal Catering, Klarstein, Brewly, Digiboil, Brewzilla og sikkert 50 andre merker er basert på den samme plattformen. Men importørene kan skreddersy produktene hos produsenten(e) – og kvaliteten kan sikkert variere noe. Denne er nok temmelig nær basismodellen. Hvis det ikke er så stor prisforkjell, er jeg enig at det er tryggere å satse på en norskbasert importør. Expondo har god rating på Trustpilot, men om noe ryker, kan det sikkert ta tid å få fikset det.

En slik enkel meskepose-basert brygger er tipp topp å starte med. Som Steinar nevner, vil den kunne fortsette tjenesten som vannvarmer om man oppgraderer senere.
 
Takk for mange gode svar. For min del er det også viktig at utstyret tar minst mulig plass, så noe brukt "alt i ett" er kanskje bedre. Jeg driver og leser meg litt opp på å lage øl, så informasjonen deres er gull verdt
 
Rent praktisk sett, behøver du;
  • Varmekilde med nok effekt til varming og koking
  • Kjele som passer varmekilden og rommer volumet du ønsker.
  • Meskepose og helst falskbunn så du ikke risikerer å svi bunn av posen.
  • Renholdsartikler (desinfisering, vaskemiddel, svamp, oppvaskkost, trykkflaske), hydrometer, meskespade.
  • Gjæringsbøtte(r) m/krane
  • Flasker / fat til å fylle ferdig øl på, med utstyr for vasking og desinfisering.
  • 1-2 Kjøleskap med inkbird eller lignende.
Som du ser, kjelen kan ende opp med å være det som tar minst plass. Du skal lagre 25 liter øl et sted, og du skal ha et sted hvor du kan gjære ølet. Begge steder er viktig at du får holdt temperaturen rett, og med mindre du er velsigna med en jordkjeller eller andre rom som har jevn temperatur, er det å jakte kjøleskap på finn.no. Særlig ferdig øl er viktig at blir lagra mørkt og helst kaldt. Alt hjemmebrygga øl er til en viss grad infisert, og romtemperatur øker farta på når ølet blir skjemt. Ved 0-4°C står ølet seg lenge.
 
Takk for mange gode svar. For min del er det også viktig at utstyret tar minst mulig plass, så noe brukt "alt i ett" er kanskje bedre. Jeg driver og leser meg litt opp på å lage øl, så informasjonen deres er gull verdt
Særdeles god strategi du har der:). Kan anbefale denne;): https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/

Hva har du ellers gått løs på av litteratur? "Bibelen" er jo John Palmers How to Brew - som jeg ikke hadde klart meg uten å ha stående som referanse. Den er ut og inn av hylla hele tida:). (Du må ha 2017-utgaven, ikke noe eldre.)

En brygger av den typen du spekulerer på, er en veldig fin løsning, etter min mening. Så lenge du ikke trenger noe større, er det ingen grunn til at den ikke skulle kunne gjøre tjenesten uansett hva du brygger.
 
Takker. Tar med rådene videre. Jeg har en del utstyr siden jeg har laget litt vin og cider (flaskekarbonering). Under Black Week ble jeg fristet til å kjøpe en kegmenter med trykklokk. Denne er over 1mm bøyd og jeg venter på svar fra nettbutikken siden den ikke holder på trykket.
Ellers henger jeg på et tysk fora og ser på YouTube. Han i det tyske forumet har tre kegmentere med samme feil på lokket som det jeg har.
Det jeg mangler, bortsett fra en tett kegmenter, er det det som trengs i starten når en skal varme opp og utvinne det som skal gjæres.
Jeg har en kjellerbod som holder under 6 grader om vinteren, og tenkte å sette kegmenteren der og brygge øl til våren.
Bibelen du nevnte og linken skal jeg ta en titt på.
 
Takker. Tar med rådene videre. Jeg har en del utstyr siden jeg har laget litt vin og cider (flaskekarbonering). Under Black Week ble jeg fristet til å kjøpe en kegmenter med trykklokk. Denne er over 1mm bøyd og jeg venter på svar fra nettbutikken siden den ikke holder på trykket.
Ellers henger jeg på et tysk fora og ser på YouTube. Han i det tyske forumet har tre kegmentere med samme feil på lokket som det jeg har.
Det jeg mangler, bortsett fra en tett kegmenter, er det det som trengs i starten når en skal varme opp og utvinne det som skal gjæres.
Jeg har en kjellerbod som holder under 6 grader om vinteren, og tenkte å sette kegmenteren der og brygge øl til våren.
Bibelen du nevnte og linken skal jeg ta en titt på.
Jeg ville være forsiktig med å stole for mye på det som ligger av ymse ting på nettet. Det er mye dårlig informasjon og gamle myter som går i loop og resirkuleres, og mange tvilsomme påstander basert på erfaringer folk har gjort ("anekdotiske bevis").

Nå ligger jo dette forumet på nettet, også:). Men mange her har mye peil, og serveres det noe som kan være diskutabelt, så blir det som regel diskutert. Lenge og vel:p. Så jeg våger den påstanden at dette ikke er det verste stedet du kan søke informasjon.

Er du glad i podcaster er det en del å hente der. Jeg hører særlig på disse: Experimental Brewing (av Denny Conn og Drew Beechum, to artige typer med god peiling), Beersmith Podcast (av Brad Smith. Her treffer du "eliten" av amerikanske bryggeguruer, bl.a. John Palmer, og noen ganger folk fra utafor USA, også), Masters Brewers Podcast (av organsisasjonen Master Brewers of America, først og fremst retta mot mindre bryggerier, men det er mye av interesse for hjemmebryggere der, også.) og Brülosophy Podcast (en gjeng leda av Marshall Schott som tester alskens ideer og påstander innafor bryggefaget. De har avstedkommet mange oppheta diskusjoner, og oppfattes av noen som kontroversielle, men de er redelige og seriøse, og helt klart verdt å høre på - etter min mening.)

Men uansett: Ikke noe kan erstatte ei god bok:).

- og dette var strengt tatt off topic, men jeg håper det kan være til nytte.
 
Takk for gode råd, men dette med det skjeve lokket har jeg selv oppdaget ved å sammenligne lokket med det som fulgte med selve kegmenteren. En skjevhet på over 1mm på trykklokket vil pakningen aldri kunne fange opp.

Jeg har tatt en liten film av dette. Tok av pakningen og la en lommelykt inni kegmenteren. Filmet så langs kanten mellom lokk og åpning. Over 1mm. Originallokket slutter perfekt inntil.
Her film av trykklokket :
 
Tilbake
Topp