Maris Otter brygg.

Mc.

Norbrygg-medlem
Har lyst til å lage en ale med Maris Otter som basemalt. Muligens kunn det.
Under 5%.
Tenker å lage en splitbatch med 2 forskjellige gjærtyper. Har wlp 004 som jeg kan dyrke opp. Så trenger jeg en gjærtype til. Muligens London ale 1028? Har ikke prøvd den enda da brewshop ikke fører den så vidt jeg vet.
Noen her som har laget en ale med bare MO?
 
Har lyst til å lage en ale med Maris Otter som basemalt. Muligens kunn det.
Under 5%.
Tenker å lage en splitbatch med 2 forskjellige gjærtyper. Har wlp 004 som jeg kan dyrke opp. Så trenger jeg en gjærtype til. Muligens London ale 1028? Har ikke prøvd den enda da brewshop ikke fører den så vidt jeg vet.
Noen her som har laget en ale med bare MO?

Opptil flere:). Engelsk golden ale, det er et favorittøl jeg må ha stående. jeg har brukt dels wlp013 og dels wyeast1318, og klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken jeg liker best. Jeg har blandet dem, også, og det ble utmerket, det og.

013 gir et litt tørrere øl. Jeg tror jeg ville gått for det i første omgang.

Den siste humla jeg med bare Bramling Cross, og det funker fint. Men du kan bare bruke hva som helst av engelske humler, egentlig. EKG + Fuggles er vel det mest klassiske. Legg det rundt 30 IBU. Det skal bite litt, men ikke for mye, synes jeg.

Du kan selvfølgelig bruke amerikanske humler, også, hvis du vil lage noe som går i retning APA. Men ikke gjør det hvis poenget er å teste MO.
 
@Mc. Sitter akkurat med en bortimot ferdig karbonert Golden Ale, altså den med Bramling Cross, og kjenner at jeg er veldig fornøyd. Dette er ikke noe dumt øl, og du kan jo få oppskrifta:

OG 1.046, FG 1.010, 4,7% (78% utgjæring). 30 IBU. Basert på 82% meskeeffektivitet (batch sparge). Meske på 63 +72 + utmesk på 77. Starte gjæring på 17 grader, og la stige til 19/20 i løpet av et par dager. Avslutte på romtemperatur.

Malt til 25 liter ferdig øl
5,0 kg Maris Otter (Jeg brukte 50/50 MO og Golden Promise nå, men glem det.)
0,1 kg syremalt (må du tilpasse til ditt eget vann)
Humle
30 gr Bramling Cross (7,5%) @ 60
25 gr Bramling Cross @ 10
25 gr Bramling Cross@ 2
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Salter: 0,75 ts sulfat + 0,25 ts klorid i mesk. Ditto i kok.

Bramling Cross er litt spesielt. Jeg ville gått for 50/50 EKG og Fuggles nå.
 
@Finn Berger, hvor ferskt drikker du ølet/når er det på sitt beste? Har lyst til å brygge noe slikt (eller kanskje nøyaktig det!) til påske, men er usikker på om tiden strekker til. :)
 
@Mc. Sitter akkurat med en bortimot ferdig karbonert Golden Ale, altså den med Bramling Cross, og kjenner at jeg er veldig fornøyd. Dette er ikke noe dumt øl, og du kan jo få oppskrifta:

OG 1.046, FG 1.010, 4,7% (78% utgjæring). 30 IBU. Basert på 82% meskeeffektivitet (batch sparge). Meske på 63 +72 + utmesk på 77. Starte gjæring på 17 grader, og la stige til 19/20 i løpet av et par dager. Avslutte på romtemperatur.

Malt til 25 liter ferdig øl
5,0 kg Maris Otter (Jeg brukte 50/50 MO og Golden Promise nå, men glem det.)
0,1 kg syremalt (må du tilpasse til ditt eget vann)
Humle
30 gr Bramling Cross (7,5%) @ 60
25 gr Bramling Cross @ 10
25 gr Bramling Cross@ 2
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Salter: 0,75 ts sulfat + 0,25 ts klorid i mesk. Ditto i kok.

Bramling Cross er litt spesielt. Jeg ville gått for 50/50 EKG og Fuggles nå.
Takk for oppskriften Finn.
Da skal jeg prøve den. Er på jobb et par uker, men etter det blir det tid for å brygge en ale.
Sliter litt med den gjærtypen der . Brewshop som er min nærmeste butikk har den ikke. Får se på nettet om noen butikker kan sende uten å ta for mye i frakt.
Har hørt mye bra om den gjæren der så hadde vært morsomt å splittet en batch med den og wlp 004.
 
Takk for oppskriften Finn.
Da skal jeg prøve den. Er på jobb et par uker, men etter det blir det tid for å brygge en ale.
Sliter litt med den gjærtypen der . Brewshop som er min nærmeste butikk har den ikke. Får se på nettet om noen butikker kan sende uten å ta for mye i frakt.
Har hørt mye bra om den gjæren der så hadde vært morsomt å splittet en batch med den og wlp 004.

wlp013 er et veldig godt alternativ. Ser at Brewshop har den. Du nevnte wlp028, og det er også en flott gjær.
@Finn Berger, hvor ferskt drikker du ølet/når er det på sitt beste? Har lyst til å brygge noe slikt (eller kanskje nøyaktig det!) til påske, men er usikker på om tiden strekker til. :)

Brygget 18. februar, tappet 26. februar. Kan fint drikkes nå:). Fra mesk til glass på 14 dager, altså. Nøkkelen er å ha nok frisk gjær. Det er ikke et øl som skal lagres.
 
Sist redigert:
wlp013 er et veldig godt alternativ. Ser at Brewshop har den. Du nevnte wlp028, og det er også en flott gjær.


Brygget 18. februar, tappet 26. februar. Kan fint drikkes nå:). Fra mesk til glass på 14 dager, altså. Nøkkelen er å ha nok frisk gjær. Det er ikke et øl som skal lagres.
Fant wlp028 hos bryggselv. Ble 48 kr i frakt. Det var en mye mere hyggeligere pris.
 
Fant wlp028 hos bryggselv. Ble 48 kr i frakt. Det var en mye mere hyggeligere pris.

Det er som sagt en fin gjær. Jeg mener den er grei å topphøste, også. Det er en hyggelig egenskap.

Gjærer du den lavt, får du et veldig reint øl, og om du setter opp temperaturen litt, gir den fin engelsk fruktighet. En gjær du kan bruke til mye, med andre ord.
 
Det er som sagt en fin gjær. Jeg mener den er grei å topphøste, også. Det er en hyggelig egenskap.

Gjærer du den lavt, får du et veldig reint øl, og om du setter opp temperaturen litt, gir den fin engelsk fruktighet. En gjær du kan bruke til mye, med andre ord.
Skal gi beskjed når ølet er ferdig om jeg merker noe forskjell på de 2 gjærtypene.
 
Trodde Kinn droppet denne gjæren pga dårlig topphøstingsegenskaper...

Stemmer at Espen Lothe sier - i den klasiske gjærepisoden til Vestkast - at det er en gjær ha ville overveid å bruke om den hadde vært "ein beire topphaustar" - fordi den er så anvendelig. Den gir ikke like mye fin og feit gjær som wyeast 1318, men den er ikke dårlig, heller. Og et bryggeri har nok litt andre behov enn jeg har.

Jeg er veldig happy med wlp013 og wyeast1318. De utfyller hverandre fint, og jeg kommer nok ikke til å skaffe noe annet. Men skulle jeg bytte ut 013 med noe, måtte det blitt 028.
 
@Mc. Sitter akkurat med en bortimot ferdig karbonert Golden Ale, altså den med Bramling Cross, og kjenner at jeg er veldig fornøyd. Dette er ikke noe dumt øl, og du kan jo få oppskrifta:

OG 1.046, FG 1.010, 4,7% (78% utgjæring). 30 IBU. Basert på 82% meskeeffektivitet (batch sparge). Meske på 63 +72 + utmesk på 77. Starte gjæring på 17 grader, og la stige til 19/20 i løpet av et par dager. Avslutte på romtemperatur.

Malt til 25 liter ferdig øl
5,0 kg Maris Otter (Jeg brukte 50/50 MO og Golden Promise nå, men glem det.)
0,1 kg syremalt (må du tilpasse til ditt eget vann)
Humle
30 gr Bramling Cross (7,5%) @ 60
25 gr Bramling Cross @ 10
25 gr Bramling Cross@ 2
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Salter: 0,75 ts sulfat + 0,25 ts klorid i mesk. Ditto i kok.

Bramling Cross er litt spesielt. Jeg ville gått for 50/50 EKG og Fuggles nå.
Har en pakke EKG liggende som jeg ikke helt husker hvorfor jeg kjøpte. Når jeg leste ditt innlegget tenkte jeg en Golden Ale kunne være en bra løsning. Hva tror du om en smash Golden Ale med Maris Otter, EKG og WLP013? Er det noen spesiell grunn til at du bruker sulfat klorid forhold på 3:1. Er det for å fremheve humlepreget?
 
Har en pakke EKG liggende som jeg ikke helt husker hvorfor jeg kjøpte. Når jeg leste ditt innlegget tenkte jeg en Golden Ale kunne være en bra løsning. Hva tror du om en smash Golden Ale med Maris Otter, EKG og WLP013? Er det noen spesiell grunn til at du bruker sulfat klorid forhold på 3:1. Er det for å fremheve humlepreget?

Det der blir veldig bra. Jeg har landa på at 013 er den som funker best her.

Lyse engelske får overvekt med sulfat får å gi dem litt bitt/sting, og ja; det kommer via at humla vektlegges mer enn maltpreget. Omvendt med mørke engelske.
 
Det der blir veldig bra. Jeg har landa på at 013 er den som funker best her.

Lyse engelske får overvekt med sulfat får å gi dem litt bitt/sting, og ja; det kommer via at humla vektlegges mer enn maltpreget. Omvendt med mørke engelske.

Er det forholdet noe du har kommet frem til via forsøk, eller har du gått for det forholdet "hele tiden"? Kanskje ikke direkte 3:1 hele tiden, men sulfat pga humla?
 
Tilbake
Topp