Maris otter extra pale malt, hvor?

Skulle gjerne ha fått tak i denne til punk ipa klone. Men hverken bryggeland eller bryggselv har den. Er det noe sted rundt Oslo å oppdrive denne malten?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Har sjekka flere nettbutikker -- Nøgne Ø, Petit, Humlegården og Castle Malting. Ingen av disse har noe i sitt sortiment som de kaller Extra Pale Malt..  ???
 
Det jeg er ute etter er denn veldig blonde/lyse fargen som punk IPA har når man ser den i glass. I følge deres egne sider er det maris otter extra pale.Jeg har prøvd med vanlig maris otter men den ble altfor mørk.
 
Gir maris otter så mye bidrag til smaken i dette ølet at man ikke kan lykkes med en annen byggsort? Jeg ville nok bare brukt en helt normal pilsenermalt.
 
Tja, når det kommer til extra pale malten vet jeg ikke. Men Maris i seg selv smaker jo litt annerledes enn "vanlig" pale malt.
 
Meh, maris otter er ikke egentlig så veldig forskjellig smaksmessig fra annen bygg. Det er langt viktigere hvordan malteriet behandler kornet i prosessen sin.
 
Gahr skrev:
Meh, maris otter er ikke egentlig så veldig forskjellig smaksmessig fra annen bygg. Det er langt viktigere hvordan malteriet behandler kornet i prosessen sin.

Det er kanskje akkurat det som utgjør den lille forskjellen man kjenner da ;)
 
Gahr skrev:
Tja, kanskje det, hvis man har kontroll på alt det andre...

Hehe. Det var det da. men hvis man smaker på et mariskors vs et annet korn, så synes jeg iallefall det er litt forskjell. Det er jo forskjellige maltere, men de har vel regler å følge vil jeg tro.
 
Regler og regler, de har nok litt forskjellige prosesser fra malteri til malteri. En liten test å gjennomføre kan jo være å teste f.eks. maris otter og golden promise fra Thoma Fawcett. Det er klart det vil bli noen forskjeller, men jeg tror nok de er ganske så små.
 
Det er forskjell nok til at jeg har byttet ut Maris Otter i Pale Ales og India Pale ales. Men nå har jeg ikke prøvd Maris Otter fra så mange forskjellige malterier da.
 
I Pale Ale og IPA byttet jeg fra Warminster Maris Otter til Muntons Pale. Muntons var ikke et spesielt valg, men det var lett tilgjengelig og ga meg det jeg var ute etter.
 
Ser at bakke brygg har Warminster Pale Ale Lys Maris Otter malt hel EBC 2,5 - 3. Der er vel det du er ute etter? Kanskje noen i nærheten av deg som tar inn Warminster har/kan ta inn denne malten?
 
Tilbake
Topp