Maris Otter fra Muntons vs Fawcett

Er det noen som har sammenliknet disse pale-malt'ene? Er det noen forskjell, eller blir det hipp som happ?

Jeg har selv prøvd Fawcetts Maris Otter og var kjempefornøyd med den. Så det jeg lurer på er vel egentlig om Muntons Maris Otter er like god som den fra Thomas Fawcett.

Anyone?
 
Har ikke direkte sammenlignet dem, men har brukt begge. Kan ikke si jeg merket noen forskjell på de verken i smak eller utbytte.
 
Jeg vet at Thomas Fawcett er en av få som malter på gamlemåten med gulv-malting.
Om det har betydning for kvaliteten er vanskelig å si, man må nok sammenlikne.

Maris Otter, som er en to-rades vinterbygg utviklet i England på 60-tallet, har de samme speksifikasjonene uansett hvem som malter.
Jeg vil tro at kvaltitetsforskjellene er minimale.
I tillegg til Thomas Fawcett som er den lettest tilgjengelige her,
maltes den av Baird Maltings, Warminster Maltings, Crisp Malting Group, og nevnte Muntons...
 
Når vi er inne på Pale Ale-malt. Nå har jeg nesten ikke noe Fawcet "Maris Otter" igjen. Hvordan er Weyermans Pale Ale-malt i sammenligning?

janh
 
Jeg har brukt begge. Skal ikke påstå så mye bastant om den smaksmessige forskjellen (har sjelden hatt disse alene i gristen, uten andre malttyper). Men det må understrekes at den Maris Otter Pale Ale-malten fra Muntons som jeg har sett her til lands, har (på sekkene) vært merket som en Maris Otter Blend, altså har den ikke vært 100% Maris Otter, men vært blandet ut med en annen (ukjent) byggtype (i ukjent forhold). Har heller aldri lest noe sted at denne er gulvmaltet, i motsetning til den fra Thomas Fawcett, som markedsføres som det. TF sin er også ratet noe mørkere på farge (5,0 "engelske" IOB-EBC mot 4,3 fra Muntons, dette tilsvarer vel henholdsvis 6,25 og ca. 5,5(?) "vanlige" EBC). Disse faktorene tilsammen utgjør jo sikkert en viss forskjell, uten at jeg skal si hvor stor den er. Utbytte-messig tror jeg man kan gå ut fra det samme.

Kan nevne at jeg også har prøvd Warminster sin Maris Otter Pale Ale Malt, også et par ganger som eneste malttype. Den har skilt seg ut mer ift. de ovennevnte, med større "tyngde"/fylde og et ganske karakteristisk honning-preg, som jeg har til gode å kjenne i andre pale ale malts. Maltsmaken i et par av ølene med denne var nesten som om at det var blandet i noe munich/melanoidin/lys cara-malt, men det var det altså ikke.
 
Tilbake
Topp