Maris Otter malt

joques skrev:
3: Begynner å slippe opp for malt. Noen som har planer om å fellesbestille en pall med Maris Otter-malt igjen snart? :)
Jeg er gjærne med å bestiller.
Hva er prisen?
Har ikke prøvd denne sorten malt før, men regner med det er en basismalt?


WEBMASTER EDIT: splittet fra 'Joakims skrytebilder'
 
Maris Otter er en byggsort som dyrkes i England. Den maltes bl a av Thomas Fawcett. Se http://www.fawcett-maltsters.co.uk/range.htm
Malttypen betraktes som noen av de beste palemalttyper og brukes av de fleste mikrobryggerier i Norden. Og Joakim liker den godt, og er ikke alene om det :). Ulempen er at den ikke er så billig.
 
Eller du kan gå for den grommeste og dyreste "Golden Promise" fra Thomas Fawcett.

Vil tro det er vanskelig å skille alle pale-maltene fra hverandre,  for både muntonst pale malt og Fawcett sine produkter holder meget høy kvalitet. Dog er det mer håndverk som ligger bak Thomas Fawcett, og jeg har lyst til å prøve en sekk "Golden Promise" en gang.


Richard
 
Eduard skrev:
Maris Otter er en byggsort som dyrkes i England. Den maltes bl a av Thomas Fawcett. Se http://www.fawcett-maltsters.co.uk/range.htm
Malttypen betraktes som noen av de beste palemalttyper og brukes av de fleste mikrobryggerier i Norden. Og Joakim liker den godt, og er ikke alene om det :). Ulempen er at den ikke er så billig.

Det er vel ikke en egen byggsort, men snarere maltingmetoden de bruker (gulvmalting)?

Richard
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Maris_Otter skrev:
Maris Otter is a 2-row, "winter"[1] variety of barley commonly used in the production of malt for the brewing industry. The variety was bred by Dr G D H Bell and his team of plant breeders at Cambridge.

Typically this variety of barley is used to create a pale malt which is the basis of most British ales. It is very popular both in homebrewing circles and among professional breweries in the Anglosphere, many of whom note their exclusive use of Maris Otter in their promotional literature. It is more expensive than other varieties.

Maris Otter is closely related to the Scottish-grown Golden Promise barley.

Okay, ikke en veldig vitenskapelig kilde, men pytt pytt ;)

Golden Promise har jeg aldri prøvd.
 
Både Maris Otter og Golden Promise er byggsorter. Golden Promise tror jeg opprinnelig er en skotsk variant?

Jeg _tror_ ikke at Thomas Fawcett gulvmalter Maris Otteren sin, men det skal jeg ikke si for sikkert. Men sikkert er iallfall at jeg liker den så godt at jeg (dessverre) aldri kan gå tilbake til Castles eller Muntons "vanlige" palemalt.

Og den største ulempen med Maris Otter er ikke prisen, det er den dårlige tilgjengeligheten ;)  Nå påstår Skarland at han skal begynne å ta inn Maris Otter, vi får se om det blir noen fortgang i de planene.
 
http://www.fawcett-maltsters.co.uk/malts.htm skrev:
Today, Fawcett's remain as one of the few Maltsters still operating a floor maltings in conjunction with a saladin maltings and a state of the art automated germinating kilning vessel (GKV).

Du har rett, Joakim, de bruker fremdeles floor malting, i tillegg til noen andre teknikker.

Jeg husker jeg fikk et brev fra Fawcett i fjor. Da ba de om opplysninger, slik som forventet maltbruk til neste år, slik at de kunne reservere nok bygg fra bøndene. Allerede da forutså de dårligere tilgang til råvarer. Jeg husker ikke å ha fått leveranseproblemer, men det kan jo henge sammen med at jeg besvarte henvendelsen deres sporenstreks.
 
Det koster så alt for mye å få sendt malt fra Høylandet til Osloområdet, Ola sa at fraktprisene var astronomiske.

Richard
 
Gamle Holgar ga iallfall kraftig reduserte fraktpriser hvis man bestilte i litt store mengder, får se hvordan det blir med Skarland :)

Kult å høre at TF gulvmalter malten sin, det var jeg ikke klar over!
 
Jeg mener vi fikk et ganske godt tilbud da vi bestilte ca 500 kg malt fra Petit. Så dette vil nok kunne lønne seg :).
 
Eduard skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Maris_Otter skrev:
Maris Otter is a 2-row, "winter"[1] variety of barley commonly used in the production of malt for the brewing industry. The variety was bred by Dr G D H Bell and his team of plant breeders at Cambridge.

Typically this variety of barley is used to create a pale malt which is the basis of most British ales. It is very popular both in homebrewing circles and among professional breweries in the Anglosphere, many of whom note their exclusive use of Maris Otter in their promotional literature. It is more expensive than other varieties.

Maris Otter is closely related to the Scottish-grown Golden Promise barley.

Okay, ikke en veldig vitenskapelig kilde, men pytt pytt ;)

Golden Promise har jeg aldri prøvd.
Golden Promise ble mye brukt i whisky produksjon tidligere, og et par destillerier sverger fortsatt til denne (Bl.a. Glengoyne og Highland Park).
Etterhvert som det har blitt utviklet nye optiske byggsorter, har også disse destilleriene gradvis gått over til dette, da det gir høyere avkastning.
Det kommer nye sorter omtrent hvert 2. år, som gir høyere avkastning og er mer resistante mot sykdommer.
 
Er det noen som inntil nå har prøvd Golden Promise? Jeg lurer på ihvorvidt man greier å smake forskjellen mellom den og f eks Maris Otter eller andre maltsorter.
 
Jeg kunne tenkt meg å prøvd Maris otter, Lurer på om det er noen som kunne tenkt seg å vært med på en felles bestilling i nærmeste fremtid?
 
Jeg kan også godt tenke med å prøve Maris Otter, så om det er Bergensregionen som er aktuell så tar jeg gjerne hundre kilo (eller mer om nødvendig!)

mvh trygve
 
Viss det blir bestilling i Bergens omr blir eg med på det. 100 kg er nok for meg.  :skaal2:
 
Tilbake
Topp