Marius (17) ble nasjonal mester i ølbrygging

Og hos NRK med innslag i Norgesglasset:
http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.8344865
 
Et spørsmål reiser dette.

Skal vi la personer under 18 delta i våre arrangementer? Dette er noe styret må se nærmere på! Dette kan initiere uønsket interesse fra myndigheter som ikke ønsker at vår virksomhet skal være lovlig.

Dette må det tas en beslutning på før neste års NM (Kanskje er Marius 18 da, men det kan være andre.) Tror ikke det vil være adgang for personer under 18 på det arrangementet siden vi har PF.
 
Roger skrev:
Et spørsmål reiser dette.

Skal vi la personer under 18 delta i våre arrangementer? Dette er noe styret må se nærmere på! Dette kan initiere uønsket interesse fra myndigheter som ikke ønsker at vår virksomhet skal være lovlig.

Dette må det tas en beslutning på før neste års NM (Kanskje er Marius 18 da, men det kan være andre.) Tror ikke det vil være adgang for personer under 18 på det arrangementet siden vi har PF.

Han har ikke deltatt på noen arrangementer, men har sendt inn øl til flaskekonkurranse. Vi bør selvsagt ikke slippe inn personer under 18 på våre arrangementer.
 
[quote author=Nordlys]
Har funnet "smutthull" i loven
- Men si meg: Hvordan blir det med prøvesmaking? Du er jo under 18 år, og har vel ikke engang lov til å nyte alkohol - hvordan kan du da brygge øl?

- I den norske loven så står det at man ikke kan kjøpe, selge eller bli gitt øl så lenge man er under 18 år. Men det står ingenting om at man ikke kan tilvirke alkohol selv, forklarer han med myndig stemme.
[/quote]

Det jeg stusser litt på er hvordan han får tilvirket denne ølen.

Forskriftene til alkoholloven fra 2005:
[quote author=Forskrifter til alkoholloven]
§ 16-1. Råstoff, halvfabrikata, preparater og andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av eller som tilsetning til alkoholholdig drikk, må ikke innføres fra utlandet av personer under 18 år.

§ 16-3. Salg eller utlevering av varer som nevnt i § 16-1 må ikke skje til personer under 18 år, selv om det forevises skriftlig fullmakt fra foreldre, foresatte eller andre.
Ansatte på salgsstedet har i tvilstilfelle rett og plikt til å kreve at kjøper legitimerer sin alder

§ 16-4. Det er forbudt å kjøpe varer som nevnt i § 16-1 på vegne av noen som er under 18 år.
[/quote]
Kommentarene til dette opplyser videre:
Merknader til kapittel 16 Aldersgrenser ved innførsel, salg og kjøp av vinråstoff mv.
Kapittelets bestemmelser gjelder for det første for råstoffer som hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av, eller som tilsetning til, alkoholholdig drikk. Aldersgrensene vil for eksempel omfatte druesaft som omsettes med særlig henblikk på å anvendes ved tilvirkning av vin.
Bestemmelsene omfatter videre halvfabrikata, preparater og andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av, eller som tilsetning til, alkoholholdig drikk. Dette innebærer at såkalt ”rusbruspulver”, hurtigvin, vinsett og andre blandinger omfattes av aldersgrensene.
Det er ikke mulig å gi en fullstendig oppregning av hvilke produkter som omfattes av forskriften. Det avgjørende for om et produkt omfattes av aldersgrensene vil derfor være om det hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av, eller som tilsetning til, alkoholholdig drikk.
Aldersgrensen på 18 år gjelder ved innførsel, salg og utlevering av de nevnte produktene, jf. §§ 16-1 og 16-3 første ledd. Forskriften forbyr også kjøp av slike varer på vegne av noen som er under 18 år, jf. § 16-4.

Så, spørsmålet er om malt, ølgjær osv vil regnes inn under samme stil som vinsett, siden det vil være «andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av alkoholholdig drikk». Om man kjøper spesifikk ølgjær, og malt i en bryggbutikk, så er vel det brudd på loven. Om han malter korn selv, og bruker gjær fra Rema1000, så er vel det lovlig, men jeg tviler på at han gjorde det i konkurransen her.

Jeg er bare litt undrende til hvor hardt disse reglene håndheves, særlig når det havner i media at han har funnet et «smutthull» i loven. Han har vel heller ikke lov til å kjøpe bryggeutstyr.
 
Bryggeutstyr kan være utstyr som ikke er ment til brygging. Det er ikke aldersrestriksjoner på gryter, kjøleboks og slanger.
 
Freddy skrev:
Bryggeutstyr kan være utstyr som ikke er ment til brygging. Det er ikke aldersrestriksjoner på gryter, kjøleboks og slanger.

Nei, ikke akkuratt på gryter, kjøleboks og slanger. Det har jo en del tilgjengelig hjemme også. Det er iallefall mange bryggere som har en del utstyr som primært er brukt for ølbrygging, og om hovedformålet er ment for å fremstille alkoholholdig drikke, så hjelper det ikke så mye at «det er mulig» å lage ikke-alkoholholdig drikke med det.

Det var iallefall det som var spesifikk forklaring i en annen del av alkoholloven.

Men, typisk ølgjær, som man kjøper i en bryggeributikk, vil vel være regulert av loven på det området.
 
Hovedsaklig er vel ett begrep som kan fortolkes på flere måter
Bryggeutstyr for hjemmebryggeskala er ofte eksisterende produkter som er blitt tilpasset til brygging(speidel er jo en stor vannkoker med "litt" ekstrautstyr)

Malt brukes også i noen bakevarer, så den er vel muligens innafor...
Humle må man vel dyrke selv

Bryygegjær kan nok vere ett problem...
 
Altså: Det er mye mulig det ikke er lov å selge råvarer (og utstyr) til hjemmebrygging til mindreåringe, akkurat som det ikke er lov til å selge dem f eks vin.

Men det er også helt åpenbart at feil kan skje.  Selv var jeg på polet på 17-årsdagen min og kjøpte musserende.  Så jeg spesielt voksen ut for alderen?  Neppe.  (Og selv om det er mange år siden nå, er det sikkert ikke *så* mye som har forandret seg.)
 
Med de siterte reglene fra alkoholloven, virker det klart at dette er på kanten. Jeg har hørt tolkninger av alkoholloven (dog ikke fra advokater!) som går på at det som er ulovlig er salg til eller kjøp på vegne av personer som er under 18 år - dvs at det omsetning som er tema for forbudet. Dvs at det er ulovlig for meg å kjøpe en flaske whisky for eller til en 17-åring, mens det visstnok skulle være greit å servere en tilfeldig drink til en 17-åring sålenge alkoholen ikke er innkjøpt for det formålet og det ikke er kommersiell utskjenking eller noen bevilling involvert. Jeg er litt skeptisk til den tolkningen, dog.

Argumentasjonen som Marius gir til Nordlys er litt i samme retning. Men merk at i sitatene fra loven over er det (norsk) selger som har ansvaret for at ikke personer under 18 kjøper ting som er ment for alkoholtilvirkning, så strengt tatt er det vel nettbutikken som har overtrått loven og ikke Marius. Dog har jeg aldri blitt avkrevd bevis for alder ved kjøp i nettbutikker for bryggeingredienser i Norge, og ikke har jeg hørt om noen som er blitt det heller. At alle varene kan tenkes brukt i andre sammenhenger er forsåvidt ikke noe argument all den tid det sannsynligvis selges fra en butikk som profilerer det for hjemmebrygging.

Så er det spørsmålet om personer under 18 burde få lov til å stille opp i konkurranser i Norbrygg. Strengt tatt har vel hverken Marius eller Norbrygg gjort noe galt her, men man skal ikke ha mye fantasi for å se at det kolliderer med intensjonen bak loven. Det enkleste ville være å kreve at deltakerne er minst 18 år - selv om det korrekte ville være at de var minst 18 på tidspunktet da fikk/kjøpe råvarene.

... og så kan man diskutere om loven burde vært annerledes, men det er egentlig helt irrelevant i denne sammenhengen.
 
Tilbake
Topp