Mash Profile BB30

Hei kjære medbryggere.

Bb30 er oppgradert med nye kraner, pid-styring og pumpe.

Sliter fremdeles med lav OG.

Har noen en mash profile til iBrewmaster for BB30, eventuelt hva slags mash profile bruker dere for BB30 i iBrewmaster?
 
Bruker ikke iBrewmaster, men du kan vel lage akkurat den mash profile du vil?
Hadde BB30 tidligere. Jeg mesket etter den profilen jeg syntes passet best til det jeg brygget. Pils krever en ting, porter en annen osv. Finnes ikke en egen for BB30.
Lav OG? Mener du dårlig effektivitet?
Jeg lå på rundt 70% på sterkere øl, og helt oppe i 78% på pilstype styrke. Helt vanlig at det blir mindre med sterkere (mer malt).
Bruk mer malt, eller suppler med DME i kok for å få ønsket OG. Kjøp et billig refraktometer på ebay, og du kan sjekke OG under bryggeprosessen. Veldig kjekt.
BB30 har begrensning på mengde malt i røret. Da er DME i koken eneste mulighet til å få opp OG. Det brukte jeg alltid på sterkere øl.
Håper dette var svar du fikk noe ut av?
 
Jeg kan lage akkurat den mash profilen jeg vil, men jeg vet ikke hva jeg vil eller hvilke verdier som skal inn. Andre har kanskje erfaringer her? Ja, det blir nok kanskje nødvendig med DME, men har lyst å unngå dette, vil ha all grain. Alernativet er vel å dobbelmeske. Men hva er greie med "OG-meteret" fra eBay? Kan du måle densitet uavhengig av temperatur?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Refraktometeret (ebay-greia) måler på en vesentlig mindre mengde vørter enn hydrometer. To tre dråper holder. Og to tre dråper tar vesentlig kortere tid å få til romtemp. Så derfor kan du lese av så og si umiddelbart. Noen sekunder, og vørteren du leser av er romtemperert. :)
 
Kostet kr 125,- porto ink på eBay med refraktometer fra HK. Garantert verdt de pengene, så bestilt umiddelbart. Takk for godt tips.
 
Her har du et rikt utvalg

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p3984.m570.l1311&_nkw=salinity+refractometer&_sacat=0&_from=R40
 
He he. Da sendte jeg feil side.

Prøver igjen.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=salinity+refractometer&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=Refractometer&_sacat=0
 
Tilbake
Topp