MashBerry

Er stadig nyskjerrig på hva som finnes av bryggerelatert på Raspberry Pi fronten. Kom over MashBrew og har testet den litt. Foreløpig konklusjon:
Den er veldig enkel å sette opp. Det finnes img fil som virker rett ut av boksen. Jeg har fått kjørt en liten test i vann i dag, samt autotunet PID algiritmene.
Det er ikke lagt mye vekt på design av grensesnitt og det gir fort litt feil inntrykk. Intrykket mitt er at det er bunnsolid kode og dønn stabilt. Liker det.
Det kan enkelt settes opp forskjellige meskeskjema, som kan kjøres manuellt eller automatisk. Den kan også lese inn oppskrifter direkte gjennom webgrensesnittet. Virker som den er i full utvilking..? Siste oppdatering er en måned gammel.

Ta en titt og prøv selv. Jeg vil nå prøve den på et brygg i nærmeste fremtid.

Ps. Jeg har som før koblet både sensorer og SSR direkte på Pi'en uten noen form for shield mellom. Går fin det.

http://www.sansalinux.org/en/mashberry/index.html

Typed with thumbs.
 
Er stadig nyskjerrig på hva som finnes av bryggerelatert på Raspberry Pi fronten. Kom over MashBrew og har testet den litt. Foreløpig konklusjon:
Den er veldig enkel å sette opp. Det finnes img fil som virker rett ut av boksen. Jeg har fått kjørt en liten test i vann i dag, samt autotunet PID algiritmene.
Det er ikke lagt mye vekt på design av grensesnitt og det gir fort litt feil inntrykk. Intrykket mitt er at det er bunnsolid kode og dønn stabilt. Liker det.
Det kan enkelt settes opp forskjellige meskeskjema, som kan kjøres manuellt eller automatisk. Den kan også lese inn oppskrifter direkte gjennom webgrensesnittet. Virker som den er i full utvilking..? Siste oppdatering er en måned gammel.

Ta en titt og prøv selv. Jeg vil nå prøve den på et brygg i nærmeste fremtid.

Ps. Jeg har som før koblet både sensorer og SSR direkte på Pi'en uten noen form for shield mellom. Går fin det.

http://www.sansalinux.org/en/mashberry/index.html

Typed with thumbs.
Dette virker meget interessant!
Har vurdert å gå til innkjøp av en PID, men tanken om å bruke en rpi (som jeg har flere av) istede har jo slått meg, har bare ikke kikket noe nærmere på det ennå..
Virker som du har erfaring med annen software til rpi også? hvem evt?
 
Ja bruker raspibrew i dag.

I tillegg har du brewpi, men den kjører Arduino i tillegg noe jeg synes er unødvendig, og kompliserer. Har ikke prøvd brewpi, med det er 5! Arduino på veg fra østen. (Kommer av og til røk opp fra ting jeg holder på med)
Typed with thumbs.
 
Sist redigert:
Ok, takker for info!
Du skriver i første post at du har koblet sensorer og SSR direkte i rpi, går da ut i fra at du ikke har noe ekstra komponent kort imellom og at du kobler disse direkte i bus header. Er jo kommet flere slike "utvidelses kort" til rpi, har du noe erfaring med noen av de?

Når man liker å ekspremitere er det kjekkt å ha litt ekstra ja, har selv hatt noen hendelser oppigjennom hvor "gini" slippes fri.. hehe
 
Nei ingen ekstra kort. Utgangene gir ca 3.3v. SSR trenger 3v for å kople, så det holder akkurat og pi'en leverer nok på utgangene til å drive optokopleren i SSRen. På sensoren må du ha en resistor på 4.7k eller deromkring mellom pluss og data. Det er det hele.

Typed with thumbs.
 
Det er jo genialt!
Hvordan SSR og temperatur sensor har du?
Motstander, dioder etc har jeg liggende i bøtter, så mangler bare SSR og temperatur probe før jeg kan teste!
 
Kopier dette: 300629315810 i søkefeltet på ebay så finner du 10 stk SSR til under 300,- fritt levert (Greit å ha noen å gå på)
10 stk DS-18B20: 400610317317 ferdig vanntett med lang god ledning.
eller om du vil bygge sensorene selv: 140719313674 Da koster de ca5,-/sek :) (Jeg har bygget mange selv(Tek7 og krympestrømper)
Lykke til!

Edit: Du bør absolutt han litt kjøling på SSR. Om de ikke skal skrus på en plate så bestill slike:
250672045065
 
Interessant dette Hans Einar. Jeg har skjønt at du bruker BeerBrew30? Hadde vært fint om du kunne lagt ut noen bilder av utstyret under brygging, hvor du har montert temp.probe, retur fra pumpe osv.
 
Jeg holder på med et webgrensesnitt for brygging. Utviklingen går noe tregt nå ettersom jeg har fått inn de viktigste funksjonene slik at det fungerer for meg til mitt bryggeri. Jeg har en del planer fremover med prosjektet, og har lagt det ut på Github i tilfelle andre er interesserte i å plukke på det.

https://github.com/hnesland/alsvikahaandbryggeri

Når det gjelder hva slags hardware som kreves, så er det foreløpig rettet mot en arduino med ethernet. Ellers er det vanlig oppsett med SSR og temperatursensorer. Webinterfacet er laget for tablets, men krever naturligvis en webserver. Jeg vil tro det kjører fint på Raspberry PI, men det må nok noe tweaking til for å kunne lese av temperaturer og styre SSR-er med den, men ikke umulig!

Hovedpoenget med prosjektet fremover er nok å implementere en bra logging, slik at man lett kan notere hva man gjør i prosessen av et brygg.
 
Kopier dette: 300629315810 i søkefeltet på ebay så finner du 10 stk SSR til under 300,- fritt levert (Greit å ha noen å gå på)
10 stk DS-18B20: 400610317317 ferdig vanntett med lang god ledning.
eller om du vil bygge sensorene selv: 140719313674 Da koster de ca5,-/sek :) (Jeg har bygget mange selv(Tek7 og krympestrømper)
Lykke til!

Edit: Du bør absolutt han litt kjøling på SSR. Om de ikke skal skrus på en plate så bestill slike:
250672045065
Tusen takk for meget nyttig info!
Får sette meg ned og bestille litt godsaker fra det fjerne østen i løpet av helgen.

Ellers er jeg enig med Amarillo om noen bilder, har selv en BB30v3, så hadde vært artig å se hvordan ditt oppsett ser ut. Du har jo mange gode innlegg ang. BB30 :)
 
Jeg holder på med et webgrensesnitt for brygging. Utviklingen går noe tregt nå ettersom jeg har fått inn de viktigste funksjonene slik at det fungerer for meg til mitt bryggeri. Jeg har en del planer fremover med prosjektet, og har lagt det ut på Github i tilfelle andre er interesserte i å plukke på det.

https://github.com/hnesland/alsvikahaandbryggeri

Når det gjelder hva slags hardware som kreves, så er det foreløpig rettet mot en arduino med ethernet. Ellers er det vanlig oppsett med SSR og temperatursensorer. Webinterfacet er laget for tablets, men krever naturligvis en webserver. Jeg vil tro det kjører fint på Raspberry PI, men det må nok noe tweaking til for å kunne lese av temperaturer og styre SSR-er med den, men ikke umulig!

Hovedpoenget med prosjektet fremover er nok å implementere en bra logging, slik at man lett kan notere hva man gjør i prosessen av et brygg.
Spennende!
Gleder meg til å følge med på utviklingen :)
 
Spennende hnesland. Skulle ønske jeg var bedre i programmering. Raspibrew har jo omtrent samme funksjon og er også på Github. Du vil helt sikkert kunne se i koden der hvordan man skriver til Pi utgangene.
https://github.com/steve71/RasPiBrew

Har fått til både temperatursensorene og reléene, men ikke samtidig pga mangel på porter. 1-wire-sensorene tar opp litt mange gpio-er, og reléstyringen jeg først brukte måtte bruke alle gpio-ene (SPI).
 
Jeg har snart 40 brygg på BBv2. Men som nevnt i andre tråder er det en kjele med varmeelement og meskerør for meg. Termostaten har jeg knapt tatt i. Den står på full guffe, og så styres det hele utenfra. Jeg er godt fornøyd med mesk og kok i samme kjele. Veldig plassbesparende. Det er kun et problem slik jeg ser det og det er at en ikke kan strupe gjennomstrømming ved spyling. EMed tiden så får en føling med dette, og passer på å ha passe stuck mash når en nærmer seg spyling :)
Som dere vil se av bildene har jeg laget et rør med to kraner som fordeler vørteren på begge sider av maltrøret. Det gir stabil temp. Det er viktig med litt tyngde i dette ellers flyr det veggimellom når en skal røre. Når jeg stepper opp stenger jeg den som går på utsiden og kjører bare gjennom maltrøret. Teorien min med det er at den temperaturen som er på vørteren ut av slangen og på toppen av maltsenga må gjennom maltsenga og varme denne opp. Når temp på utstrømmen er nådd åpner jeg på utsiden igjen. Da må maltsenga etter en stund ha riktig temp. Tregheten vil bare forflytte seg til neste steg slik at bunn av maltsenga når varmen litt senere enn toppen, men da er allerede toppen på veg inn i neste steg, om dere forstår...
Temp sensoren er forøvrig i T-leddet nær toppen.
uploadfromtaptalk1409152311464.jpg
uploadfromtaptalk1409152311464.jpg

Typed with thumbs.
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1409152355963.jpg
    uploadfromtaptalk1409152355963.jpg
    117,3 KB · Sett: 86
Nei, tror ikke noen selger disse her. Men trenger du en kjapt, har jeg et par til overs du kan låne mens du venter på snailmail fra Kina.
Husker ikke nøyaktig hva modellen heter, men vet at det ikke er den 'råeste'
 
Tilbake
Topp