Masse nybegynerspørsmål,Hva er forskjellen på spaymalt og malteekstrakt fra rimi

Hei kan jo presentere meg med det samme =)
Jeg heter Christopher og bor i oslo, akuratt blitt bitt av basillen på egenbrygging.
Men har hittil kun laget med ferdige "pakker" og fulgt oppskriftene 98% fult ut, men byttet ut sukker til spraymalt medium.

Hva er forskjellen på spaymalt og malteekstrakt fra dageligvare butikk?

Hvor mange forskjellige typer malt finndes det?

Er det noen forskjell på mengde sparymalt man skal bruke en mengde sukker som står i oppskriften?

Dette var det jeg lurte på i første omgang, setter stor pris på svar.
Mvh
Christopher
 
Heisan,

Gå inn på denne linken så ser du hva som finnes av utvalg på tørket maltekstrakt i fra muntons

http://www.muntons.com/homebeer/other-products/spraymalt_range.asp
Forkjellen på tørket malt ekstrakt mot flytende er at i flytende så er det mindre drøyt fordi det er 20 prosent vann i maltekstrakt, du må mao bruker 20 prosent mer maltekstrakt i brygget ditt. Det sies også at tørket maltekstrakt (DME) smaker bedre enn flytende maltekstrakt, vil også tro at kvaliteten på moss maltekstrakt ikke er så bra heller (den er jo ikke beregnet på ølbrygging).

Tørket maltekstrakt er vel like drøyt som sukker tror jeg (uten å være hundre prosent sikker).


Richard
 
J
eg har sett etter ekstra light spray malt i flere nettbutikker, bla petit og vinogbar.no.
Men begge sidene har kun light, ingen i norge som tar inn extra light?
Hvis petit ikke tar det inn er det vel liten sjangs for at noen andre har det?

Har også fått rigget opp et lite øl bord i boden min, men viste seg at det er mer eller mindre konstant 17 grader der.
Noen som vet om det blir for lav temp til gjæringen?  ???
Leste på Wyeast sine sider at 1007 German Ale Yeast iallefall gjærer fint fra 13-20 grader.
Men i mitt tilfelle nå kommer jeg til å bruke Notthingham tørrgjær..
 
Nottingham gjærer kjempebra ved 17 grader.

Hvis du vil ha Extra light spraymalt så kan det nok ikke skade å ringe f.eks vinogbar og spørre etter det  ;) Servicen der er veldig bra.
 
Da har klar gjort øl boden min, og satt igår mitt første øl der nede.
Fulgte norbryggs ekstrak brygg :) http://norbrygg.no/Artikler/ekstrakt.htm
Bruker som sagt Notthingham tørrgjær og tempraturen i boden holder seg på ca 17 grader.
Ser ut som gjæren trives godt i en tempraturen også, men det gjærer ikke like hissig som på badet der jeg satte mine to første brygg (22 c)

Noen som vet hvordan dette vil påvirke resultatet i negativ/positiv rettning?

Hvis du vil ha Extra light spraymalt så kan det nok ikke skade å ringe f.eks vinogbar og spørre etter det  ;) Servicen der er veldig bra.

De som har levert det jeg har kjøpt av øl utsyr så langt, og de har vært veldig behjelplige :) Lever til og med på døra :)
 
Har laget mange Ales med Nottingham rund 17-18 grader og det fungerer helt fint.

Skulle jeg gjette så vil en gjæring på 17 kontra 22 grader med Nottingham gjøre ølet noe mindre fruktig.

For min egen del gjærer jeg aldri ales over 20 grader.

Nottingham har forøvrig et veldig bra temperaturspenn der den gjærer.

En post i et annet forum viste at Nottingham gjærer helt ned til 12 grader. Den fungerer da som en slags undergjær og man får den karakteristiske "fis" lukta fra gjæringa.
 
Ja, vil vel tro den fruktig smaken utvikler seg de to første dagene når det omtrent eksploderer nede i dunken (Ved gjæring på 22 g)? :)
Nå virker det ut som gjæringen går mer javnt og trutt.. Tror du dette vil ha noen påvirkning på FG? Ølet bør kanskje stå litt lenger før jeg tapper det.

Også vært inne og lest om Wyeast sin German ale yeast, tror det kan være spennede å prøve den en gang på tempraturer rundt 17 g.
Ved gjæring på litt lavere tempraturer skulle det utvilke seg en litt citrus aktig smak i ølet, men kan være at dette er ved enda lavere tempraturer siden den gjæren skulle fungere fint helt ned mot 13 g.
 
Tilbake
Topp