Matøl til jul

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Etter å ha satt et Nøgne Ø oaked God Jul i mai, så tenkte jeg og en kompis å brygge et belgisk matøl som vi kan gi til nære og kjære. Vi er veldig glade i kinn sitt tommasmesse (ikke nødvendigvis til mat). Vi lurte på om det går å lage en 7-8% inspirert av dette ølet, dog lett nok til å fungere som matøl. I hovedsak skal det funke til ribbe og pinnekjøtt.

Så litt på settet sinterklaas fra 7fjell hos bryggselv, men syns det blir litt teit å brygge 2 kit til jul (ett bør være "egenkomponert")

Her er noen spørsmål rundt temaet.

Hva er forskjellen på en dobbel og quad med unntak av ABV. ?

Kan man brygge dubel/quad med wlp400, eller er det sterkt anbefalt å kjøre wlp550(eller tilsvarende)

Dette med sirup har jeg lest mye om i den berømte "hjemmelaget candisirup"-tråden. Hvor avgjørende er det i en mørk belgisk øl. Virker noe innviklet med sirup.

Vil der være mulig å brygge en tommasmesse-ish øl på 7%, da helst uten kompliserte siruper?

(Drunk post, kan hende den blir editert i morgen :p)




Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
En Quadruppel er "en stor dubbel". Høyere ABV, men typisk vil den også inneholde noe mer sukker/sirup for å få den tørr nok.

WLP400? Kanskje? Jeg har bare brukt den til Wit. Arne Martins "Wit Jul" er et brunt øl som vant juleøl for noen år siden, og jeg tror mange her inne har brygget det. Ellers er 500, 530 og 550 gode alternativer. Evt noen av de andre 5XX-ene.

Du kan sikkert klare deg med kun Special B og munchener, evt litt karamellmalt, og kun farin i stedet for sirupen. Sirupen er virkelig ikke vanskelig å lage, og er en forholdsvis essensiell del av stilen.
 
uten at jeg har noe spes greie på det, har bare brygget duppel og quad et par ganger, jeg ville godt for dubbel. veldig vanskelig å få god utgjæring på quad(må bruke mye sirup får å få til det.) gå for dubbel. jeg var også litt skeptisk til sirup, men hoppet i det og angrer ikke et sekund. du bruker bare en time på en kg sirup.(1kg sukker, 4ts Wyeast gjærnæring (ikke white labs, den har ikke nok ammoniak) og nok vann til at det blir flytende.(ikke mindre en 4 l kjele)Bruk sukkertermometer, kok sakte opp til 140C. Kjøl ned ved å dumpe ned et glass vann.(pass på å helle sakte) Opp til 140C en gang til, kjøl ned,) tusen takk @cjohansen
 
Sist redigert:
Her er min siste. den ble jeg meget fornøyd med.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 50.65 l
Post Boil Volume: 39.30 l
Batch Size (fermenter): 34.00 l
Bottling Volume: 31.16 l
Estimated OG: 1.070 SG
Estimated Color: 39.5 EBC
Estimated IBU: 29.5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 69.00 %
Est Mash Efficiency: 77.7 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
5.30 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC) Grain 1 48.8 %
4.50 kg Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC) Grain 2 41.5 %
0.15 kg Carafa II (special) (1100.0 EBC) Grain 3 1.4 %
25.00 g Magnum [13.10 %] - Boil 60.0 min Hop 4 21.6 IBUs
0.90 kg Candi Sirup, hjemmelaget [Boil for 15 mi Extract 5 8.3 %
39.00 g Styrian Goldings [2.80 %] - Boil 15.0 mi Hop 6 3.6 IBUs
35.00 g Saphir [3.80 %] - Boil 15.0 min Hop 7 4.3 IBUs
4.00 g Yeast Nutrient (Boil 15.0 mins) Other 8 -
1.0 pkg Abbey Ale (White Labs #WLP530) [35.49 ml Yeast 9 -


Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Full Body
Total Grain Weight: 10.85 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 29.74 l of water at 71.6 C 66.0 C 90 min
Mash Out Heat to 77.0 C over 10 min 77.0 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 34.67 l water at 75.6 C
Notes:
------
0.3g cacl2 + 1ml lactol i mesk (pH 5,4)

-kjøl til 18-19 grader
-oksygen 100 sek
-pitch gjær etter mr malty

-øk temp med 1 grad i døgnet til 23-24 grader etter at storm gjæringen har avtatt.

dag 1: 19 grader
dag 3: 20 grader
dag 4: 21 grader
dag 5: 22 grader
dag 6: 23 grader
dag 7->: 24 grader

14/7 (dag 15): (SG: 1016)
flasket med 8.5g sukker per liter 26/7-16 (etter 26 dager.) FG:1011
 
Hvorfor ikke brygge en såkalt "Parti-gyle" der du tar andre avrenning fra sinterklass og
brygger en dubbel
da kanskje uten sukker og dadler

Dubbel er en fin øl til norsk julemat
 
Ser ut som vi går får å lage egen sirup og brygger oss en dubbel noe i nærheten av mortenpip sin. Blir sikkert å bytte på noe av gjæra. Så får vi se hvilken WLP5XX vi havner på. Takker for innspill. Har et kina probetermometer 0-300°C og et thermapen termometer. Vil disse fungere som sukkertermometer?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Ser ut som vi går får å lage egen sirup og brygger oss en dubbel noe i nærheten av mortenpip sin. Blir sikkert å bytte på noe av gjæra. Så får vi se hvilken WLP5XX vi havner på. Takker for innspill. Har et kina probetermometer 0-300°C og et thermapen termometer. Vil disse fungere som sukkertermometer?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
@cjohansen sin sirup tråd kan jeg iallefall gå god for.. Jeg brukte hjortesalt istedet for gjærnæring. Eller, hadde meg et forsøk med gjærnæring først, men var litt uforsiktig med tempen der, så det fikk en slags brent tresmak..
 
Tilbake
Topp