Matsui vinskap/kjøleskap til temperaturkontroll av gjæring og lagring av øl

Hvis du spør meg, kjøp eller prøv å få gratis et stort mulig gammelt kjøle eller fryseskap. Skal ikke være stilig, bare praktisk og billig. Og du trenger sikkert et mye større enn dette fra elkjøp snart hvis du får bryggebasillen  :brygging:
 
Jeg har faktisk tenkt på det samme selv. Jeg er langt ifra interessert i å ha et til gammelt, stygt og støyfullt kjøleskap i min stue iallefall..

Skapet ser pent ut, men er litt skeptisk til om disse skapene vil klare å holde lav nok temperatur.. de har ikke samme kjøleteknologi som kjøleskap, og heller ikke samme effekt..
 
Kjølesystemet er standard kjøleskap, dvs. ikke termoelektrisk (peltier) men kompressor. Skal gå ned til 7-8 grader i hvert fall men kan hende det ikke er bra nok for pils. Men er enig, bor på 54 kvadrat så et stor stygt kjøleskap kun til øl er uaktuelt. Brygger kun 10-20 liter av gangen uansett.

Eneste jeg er litt skeptisk til er litt for stort/gjennomsiktig vindu. Og ja, at den kunne kanskje gått enda lengre ned i temperatur.
 
Hva med et hybel-kjøleskap. Ikke så høyt og rimelig selv om du kjøper det nytt.
Kan jo også kles inn med veggplater etc.
 
Fant ingen gode tilbud på finn e.l. så ble matsui! :)

Fikke den til webpris i butikken så fornøyd med prisen også. Kan alltid levere den tilbake innen 30 dager hvis det viser seg å være uegnet.
 
Høres bra ut. Fint om du legger inn en liten rapport om kjølekapasitet osv. når du har fått prøvet det litt.

Hvis du er redd for lys / innsyn kan du "froste" glasset med frostfilm som du kan kjøpe hos glassmester, fargehandler osv.
Hvis du skulle gjøre dette, pass på teknikken så du ikke får bobler :)
 
Tenkte på det samme, skal ikke være problem å tette vinduet.

Ellers må jeg kanksje også lage metall hylleplate for å kunne ha ølflasker stående i "2.etg". Skapet er allerede fyllt med rundt 30 flasker god kommersiell belgisk øl! Deriblant 4 flasker westvleteren 12. Mine favoritter skal serveres fra 8-12 grader så dette ser jeg frem til! :)

Skal ta en test hvor kjølig skapet kan bli med maks innstilling så snart jeg kan slå den på (må vente 2 timer).
 
Vel virker som skapet er kraftig nok i hvert fall. Da det var nede i 6 grader etter noen timer slo jeg på en noe mer moderat innstilling. Det virker som den lett kan gå ned til vanlig kjøleksapstemperatur. Dette er i hvert fall mye mer kraftigere enn disse termoelektriske baserte kjøleskapene.
Ganske stillegående også, dvs. standard kjøleskapsdur nå og da men kanksje i den mer stille skalaen. Trekker rundt 60-70 watt når kompressoren går. Eneste som jeg kanskje er litt negativ til er varmeribbene som vanligvis er på baksiden, er her inkorporert i sidene av kjøleskapet. Og glassdøren er nok ikke like isolerende som en standard kjøleskapsdør.

Lyset inni skapet (på 10 watt) kan også slåes av, som nok blir standardinnstillingen selv om det ser riktig så koselig ut med lyset på.. :)

Apropo det, noen som vet om det er et spesielt lysspekter som øl/vin er sårbart for?
 
Nei, det er denne som er hakket større:
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjol-frys/vinlagring/MWC32B10E/matsui-vinskap
Ser at de har oppdatert den med en hvit vifte e.l.(?) helt øverst.

Har dessverre ikke fått testa den til gjæring enda. Får liksom aldri tømt den skikkelig for vin og øl.. :) Men har noe Saflager tørrgjær liggende som er på tide å bruke. Så lurte på om jeg skulle teste en liten batch lager snart.

Raske innvendige mål: dybde 42 cm, bredde 40, høyde 50-55 (vifta og lykta tar høyden ned til 50 noen steder). Så en standar gjæringsbøtte burde få god plass. I tillegg har du den biten som er mindre dyp pga. kompressoren nederst i skapet. Den er ca. 25 cm dyp og 19 cm høy. Vet ikke nøyaktig størrelse på Corneliusfat, men et fat skal i hvert fall få plass.

Og ja, fortsatt førnøyd sånn i hensyn til resten, passe stille og pen å se på.. Særlig med tanke på innholdet :)
 
staldor skrev:
Raske innvendige mål: dybde 42 cm, bredde 40, høyde 50-55 (vifta og lykta tar høyden ned til 50 noen steder). Så en standar gjæringsbøtte burde få god plass. I tillegg har du den biten som er mindre dyp pga. kompressoren nederst i skapet. Den er ca. 25 cm dyp og 19 cm høy. Vet ikke nøyaktig størrelse på Corneliusfat, men et fat skal i hvert fall få plass.

Ikke 19L fat da, 63 cm høye de.
 
Jo, du har jo 19+50/55= 69-74 cm total høyde dersom du tar med bunnen. Men blir nok ikke to 19L siden de er for brede. 23 cm?
 
staldor skrev:
Jo, du har jo 19+50/55= 69-74 cm total høyde dersom du tar med bunnen. Men blir nok ikke to 19L siden de er for brede. 23 cm?
Ah, trodde totalhøyden var fra gulvet i skapet, mente endel vinskap ikke har særlig kompressor?, endel som har annen form for kjøling, siden det er bare noen få grader det er snakk om.

et fat blir det da, ja, 23cm er bredden på et corny.
 
Tilbake
Topp