måtte lage noen øl boks bomber. vet ikke hvordan

Morten Norås

Norbrygg-medlem
Har innvistert i en Cannular Can Seamer - Boksmaskin. det er vel to uker siden jeg fylte et ølbrygg på første boksene. da hadde jeg brukt en del tid og bokser til å få forseglingen grei. av 13 bokser var det tre som var veldig bløte etter ca 1 uke til karboneringen. de resterene hadde grei fasthet i boksen. frem til jeg leverte de videre til broderen så virket det som at de var fineog faste. så begynte en og en å gi etter på lokket. ene boksen jeg fikk tilbake var nokså godt tykk. også skummet godt. brygget er laget på malt ekstrakt, litt malt og hummel. vet ikke hvor jeg kan har gjort en feil så den har fått formye kullsyre. kan være at en sukkerbit på ca 3,2-3,6 gr er formye. la lokkene og boksen i star san før jeg brukte de. det jeg ikke tenkte over før det ble satt til gjæring at den hadde alt for lite volum forhold til oppskriften.

skal muligens sette et nå i ettermiddag kveld. og om to uker er det ny runde med boksing.
 

Vedlegg

  • bilde 1.jpg
    bilde 1.jpg
    48,5 KB · Sett: 146
  • bilde 2.jpg
    bilde 2.jpg
    40,1 KB · Sett: 143
  • bilde 3.jpg
    bilde 3.jpg
    33,6 KB · Sett: 143
Det er en del forskjellige ting som kan føre til høyere trykk enn ønsket.

F.eks:
-Overfylling (vesker har ikke et fast volum, dette endrer seg ut fra temperaturen)
-Bokset/flasket før utgjæring
-For mye sukker tilsatt for karbonering.
-Feil oppbevaring, f.eks utsatt for direkte sollys

En boks tåler i utgangspunktet relativt høyt trykk, så ofte trenger man en kombinasjon av flere faktorer. Sukkeret du har tilsatt i etterkant skulle vel tilsi ca 2.5 volum CO2, da skulle boksen ha tålt relativt høye temperaturer.
 
Bokser er laget slik at de vil bule opp i lokket om de blir utsatt for høyt trykk. De tåler 6-7 bar. Her er nok bare sømmene som er for dårlige, etter hva jeg kan se av bildene.

Unknown.jpeg
 
Tror jeg har har hatt ca 1-1,5 gr sukker for mye etter dette. og at etter oppskriften manglet jeg ca 2-3 liter for å oppnå rett mengde på brygget.

Dersom du velger å bruke vanlig sukker har du her en liten veiledningstabell:

1005-1010 Oechsle:

33 cl. 3 gram

50 cl. (0,5 liter) 4,5 gram

75 cl. (0,75 liter) 6,5-7 gram

1010-1015 Oechsle:

33 cl. 2 gram

50 cl. (0,5 liter) 3 gram

75 cl. (0,75 liter) 4,5 gram
 
Tilbake
Topp