Max mulig maltmengde i silkaret til BB30?

Jonas

 
Hei,

ser at olbrygging.no sier at man max bør ha oppi 7 kg malt i silkaret til BB30. Men når jeg leker meg med BB30 etter egendefinert profil i beersmith så ser det ut til at det burde gå med adskillig mer malt.. Jeg lurer nemlig på hvor sterkt øl jeg teorektisk kan lage i BB30 med BIAB og hvilken mengde. Kunne da tenke meg 10-12 kg malt max, men lurte da på om noen har tanker om det er mulig?
 
Når du øker mengden malt i maskiner som Beer Brew (eller Grainfather som jeg har, for den saks skyld) så pleier også meskeutbyttet å falle en del, dette må man ta med i regningen. Når jeg lager et skikkelig heftig øl så bruker jeg én av to måter:
  • Meske uten å skylle. Man får da den mest konsentrerte vørteren. Om jeg mesker med 20 liter vann og 7 kg malt f.eks. så ender jeg på rundt 14 liter vørter når malten har fått rent av skikkelig. Du må enten akseptere en mindre batchstørrelse, eller så kan du meske én gang, overfører vørteren til en bøtte, og så meske en gang til med ny malt. Til slutt kombinerer du vørteren i kjelen og koker som normalt. Dette er kostbart i den forstand at du bruker en god del mer malt fordi utbyttet blir lavt uten skylling.
  • Meske og skylle, men koke ned volumet. I fjor laget jeg en stout hvor jeg mesket halvparten av malten, skylte til jeg hadde 25 liter. Deretter mesket jeg den andre halvparten og samlet 25 liter av denne også. Da satt jeg jo selvsagt igjen med 50 liter for svak vørter. Det tok vel... rundt 18 timer tror jeg, å koke ned volumet til 25 liter som jeg ønsket. Og det med én halvpart i Grainfather og den andre i en elektrisk "krabbekoker" ved siden av. Ulempen er jo selvsagte; det tar lang tid, og bryggerommet blir som en sump. God ventilasjon (og en forståelsesfull kone/samboer) er viktig.
Jeg har hatt stor suksess med begge måter, men jeg anbefaler den skyllefrie rett og slett fordi det går mye fortere. Malt er faktisk ikke veldig dyrt, så den ekstra kostnaden er vel verdt å spare 12-14 timer.
 
Hei,

ser at olbrygging.no sier at man max bør ha oppi 7 kg malt i silkaret til BB30. Men når jeg leker meg med BB30 etter egendefinert profil i beersmith så ser det ut til at det burde gå med adskillig mer malt.. Jeg lurer nemlig på hvor sterkt øl jeg teorektisk kan lage i BB30 med BIAB og hvilken mengde. Kunne da tenke meg 10-12 kg malt max, men lurte da på om noen har tanker om det er mulig?
Tror jeg har trykket nær 8kg malt i min BB30, men satt da med hjerte i halsen for at det skulle flyte over silkaret og ut i mesk'en. Skyllinga var største problemet.
 
Takk for gode tilbakemeldinger @Arnemann og @Daggis. Har dere noen formening of hvilke utbytte jeg kan regne med ved de høyeste maltkonsentrasjonene da? Altså ca 7-8 kg i maltrøret, hvor man samtidig makser vannivået? Jeg tenker å gå no-sparge.
 
Takk for gode tilbakemeldinger @Arnemann og @Daggis. Har dere noen formening of hvilke utbytte jeg kan regne med ved de høyeste maltkonsentrasjonene da? Altså ca 7-8 kg i maltrøret, hvor man samtidig makser vannivået? Jeg tenker å gå no-sparge.
Det er vanskelig å si. Når jeg dropper skyllingen selv så har jeg gjerne 65-70% utbytte, men så er mitt vanlige utbytte ca 90%, langt høyere enn de fleste har. Jeg tror du rett og slett må prøve og se hvordan det går. Utbytte er avhengig av vannkvalitet, type malt, kverning av malt, og ikke minst er det noe teknikk involvert. Prøv det en gang, mål SG etter mesking og gjør nødvendige justeringer på oppskrift slik at IBU og sånt blir rett. Neste gang har du noen tall å gå ut i fra!
 
Takk for gode tilbakemeldinger @Arnemann og @Daggis. Har dere noen formening of hvilke utbytte jeg kan regne med ved de høyeste maltkonsentrasjonene da? Altså ca 7-8 kg i maltrøret, hvor man samtidig makser vannivået? Jeg tenker å gå no-sparge.
Har ikke papirene forran meg, men tror jeg lå på 70% med skylling.
 
Tilbake
Topp