Melkesyre eller syremalt?

Jeg har brukt både syremalt og melkesyre, og jeg foretrekker melkesyre. Hovedårsaken er at jeg treffer ønsket pH hver gang med melkesyre, mens når jeg bruker syremalt, må jeg stadig justere litt med syre etterpå likevel. Dessuten liker jeg at vannjustering er vannjustering.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg har brukt både syremalt og melkesyre, og jeg foretrekker melkesyre. Hovedårsaken er at jeg treffer ønsket pH hver gang med melkesyre, mens når jeg bruker syremalt, må jeg stadig justere litt med syre etterpå likevel. Dessuten liker jeg at vannjustering er vannjustering.

Trådstarter har ikke Ph-måler
Hadde du valgt melkesyre uten Ph-måler?
 
Hvordan vet du at du treffer uten Ph-måler?
Rart spørsmål? Hvis du mener om hvordan jeg vet at jeg treffer, så bruker jeg pH-måler. Og hvis du mener trådstarter, så gjelder det vel også med syremalt? Faktum er at mengden syre du får ut av syremaltet, kan avhenge av kverning og utbytte, mens en gitt mengde syre i vannet er et eksakt mål.
 
[Edit]
Ingen er uenig i at syre er mer nøyaktig enn malt, men hvordan vet du nøyaktig hvilken Ph og buffer du har i mesken for å kunne tilsette en nøyaktig mengde syre uten et Ph-meter (og erfaring...) ?
 
Sist redigert:
[Edit]
Ingen er uenig i at syre er mer nøyaktig enn malt, men hvordan vet du nøyaktig hvilken Ph og buffer du har i mesken for å kunne tilsette en nøyaktig mengde syre uten et Ph-meter (og erfaring...) ?
Det vet man jo ikke, og derfor bør man jo helst ikke begynne å justere pH uten å kjøpe seg et pH-meter - og uten å kjenne til den lokale vannprofilen. Syre eller malt har vel ikke noe å si i så måte.
Jeg må legge til at jeg bruker Brewfather (med lokal vannprofil) for å beregne syretilsetning, og det fungerer altså bra for meg (på mitt oppsett, med mitt vann, på de øltypene jeg brygger).
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
For å gjøre det veldig enkelt: Hvis såpa skummer godt i heimen - det forteller at du har et bløtt vann med lav alkalinitet - kan du bruke 2-3% syremalt, og i tillegg ei eller et par teskjeer kalsiumsulfat og/eller -klorid (alt etter øltype) til helt lyse øl (100% pilsnermalt), og så gradvis mindre jo mer du fjerner deg fra det helt lyse. Da treffer du ganske sikkert en grei pH. Nøyaktig pH er ikke viktig, det blir bra innafor ganske vide grenser. Men samtidig er det greit å være innafor dem.

Ellers har mange veldig gode erfaringer med å bruke Bru'n Water, har jeg oppfatta. Download Bru'n Water

Jeg har pH-meter, og er dermed blitt en fanatisk pH-måler. Men jeg tror ikke det er nødvendig:).
 
Sist redigert:
Enig med finn jeg og. Men, på mørke øl med en del svartmalt så synes jeg det er viktigere å treffe en passe høy PH, enn det er viktig med lyse øl å treffe riktig passe lav pH. I lyse øl så vil (ganske) høy pH gi en litt kornete, udistinkt, emmen munnfølelse og kornsmak synes jeg, hvis man er langt utenfor på pH. Med mørke øl så synes jeg for lav pH kan bli for skarpt i steden for rundt og behagelig.
 
Foretrekker melkesyre, da jeg har hørt dette er mer pålitelig. Jeg synes også det er enkelt, og trygt nok. (Vi bruker jo StarSan, gjør vi ikke?) Har pH-meter, men normalt baserer jeg meg bare på det Brewfather har regnet ut. Det har vist seg å være pålitelig. Selvfølgelig er det noen variabler, men som Finn sier, er det godt nok. Ser dog ingen grunn til å introdusere enda en variabel, som da syremalt er.
 
Sist redigert:
Foretrekker melkesyre, da jeg har hørt dette er mer pålitelig. Jeg synes også det er enkelt, og trgt nok. (Vi bruker jo StarSan, gjør vi ikke?) Har pH-meter, men normalt baserer jeg meg bare på det Brewfather har regnet ut. Det har vist seg å være pålitelig. Selvfølgelig er det noen variabler, men som Finn sier, er det godt nok. Ser dog ingen grunn til å introdusere enda en variabel, som da syremalt er.

Jeg har aldri prøvd å bergne meg fram til riktig pH, men opererer med erfaringsbasert magefølelse, og det funker bra. Så vidt jeg kan skjønne, er effekten av syremaltet konsistent - og det er kanskje ikke så rart, for tyske bryggerier baserer seg vel på å bruke syremalt? Det er jo tillatt under reinhetsloven - mens andre former for syre ikke er det.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Hva er egentlig optimal pH da, har forstått det som det ligger et sted mellom 5,2 og 5,5
mener å ha søkt litt men ikke blitt klok på hva riktig pH er for spesifikke ølstiler

Kan man forresten stole på ølkalkulatorene og beregning av pH?
 
Sist redigert:
Ja, det stemmer vel med 5.2 —5.5. Benytter meg av "minimal sparge", og sikter da mot 5.4, etter råd fra Michael Tonsmeire når man benytter denne metoden.

@Finn Berger : Godt poeng. Mulig at alt jeg har et at jeg liker å tilsette syre direkte . Dog er jo renhetsargumentet direkte tullete vedr. valg av surmalt.
 
Hva er egentlig optimal pH da, har forstått det som det ligger et sted mellom 5,2 og 5,5
mener å ha søkt litt men ikke blitt klok på hva riktig pH er for spesifikke ølstiler

"optimal" pH kan variere litt. Er det snakk om koke, knockout eller meske pH f.eks?
 
Jeg har i flere år brukt Brewer's Friend-kalkulatoren, og da jeg endelig fikk kjøpt meg pH-meter bekreftet det inntrykket jeg og mange andre har: Kalkulatorene er bortimot spot on hver gang. Dette forutsetter naturligvis at du legger inn maltsammensetningen din i tillegg til vannet ditt.
 
Tilbake
Topp