Men vannet er jo ikke sterilt!

Til ølsett skal man tilsette en viss mengde vann, men vannet i springen har vi jo ingen garanti for at er sterilt. Det kan jo være fullt av all verdens lumske bakterier som gir usmak i ølet. Hva med å koke det og så kjøle det ned før man tilsetter brygget? Er man da like langt, eller vil det ha noe for seg?
 
Heisan! Vel, vi hadde da litt Giardia (som Gahr har hatt litt dårlig erfaring med i Bêrgen), men dette går stortsett greit. Jeg gir deg veldig liten sjanse for at ølet ditt blir dårlig pga nettopp noe i vannet.
 
Når jeg begynte å brygge brukte jeg alltid kaldt vann som jeg tilsatte ølsette.
Hadde aldri noen problemer med det.
Så det er bare å sette igang og brygge
 
Jeg har gjort det samme som proger har gjort og heller aldri hatt problemer. Jeg kjøpte et ølsett fra olbrygging.no (Per Inge Haavik) og fortalte hva jeg gjorde. Da fikk jeg tilsvar.
Det er nok ikke så lurt å bruke vann som ikke er kokt. Da er molekylsammensetningen annerledes, noe som gjør at ølet får en annen smak, en slags ”vannsmak”
Er det noen som har mer greie på akkurat dette? Jeg holder i skrivende stund på med et annet sett, old enlish bitter. Der fulgte jeg oppskriften slavisk (Slett ikke verst til å være meg :ilike:) Med ett unntak da. jeg byttet ut den originale gjærpakken med en safale us-05 tørrgjær som kan gjære ned til 15 °C. Inn i dusjen med gryta å kjøle ned det kokte vannet til mellom 20 og 25°C. Er i skrivende stund ennå ikke ferdig med å kjøle det ned.
 
Jeg opplevde aldri noen "vannsmak" på de bryggene hvor jeg kokte halvparten. Men jeg merket en klar forbedring på smak når jeg begynte å koke hele brygget, så det kan kanskje være noe (hvor enn ubetydelig) i det?
 
Vann som er kokt har trolig mindre O2 i seg, men hva som ellers endrer seg vet jeg ikke. Vannsmak får man ihvertfall når man tilsetter ikke-kokt vann til et ferdiggjæret brygg, noe som vi prøvde til NM2007 med vår utblandede versjon av IPA. Det smakte 'vannete'. Men før gjæring tipper jeg at det ikke gjør så mye.
 
Eduard skrev:
Vann som er kokt har trolig mindre O2 i seg, men hva som ellers endrer seg vet jeg ikke. Vannsmak får man ihvertfall når man tilsetter ikke-kokt vann til et ferdiggjæret brygg, noe som vi prøvde til NM2007 med vår utblandede versjon av IPA. Det smakte 'vannete'. Men før gjæring tipper jeg at det ikke gjør så mye.

Ja... Når du sier det, så var det et visst "svenskeøl-preg" over den lille IPA'en deres på NM... Men alt annet enn udrikkelig. Jeg syns jeg merker noe av det samme med Twisted Thistle fra Belhaven, men det er vel en helt annen diskusjon :)
 
Det er riktig det at kokt vann har mindre O2 (oxygen) i seg enn ukokt vann. Når man tapper oppi kaldt vann fra springen i varm vørter, tilsetter man også mye oxygen som gjæren trenger for å komme i gang. de mest ihuga bryggerne bruker medisinsk oxygen, mens andre bruker en vanlig luft pumpe med et filter?(karbonerings-stein?) mens andre bare rister godt på dunken for å få inn oxygen. Jeg har nå kokt vann til vøteren. Blir spennende å se om det blir noe forskjell.
 
At molekylsammensetningen blir en annen, er jo det reneste sludder. "isomerisert H2O", liksom?  >:D

Men ja, du koker ut oksygen, og det kan jo få en del å si for smaken. Jeg vil absolutt anbefale Borgar å gjøre som han foreslo, koke opp vann dagen før og sette det til kjøling over natta med lokk på. Da skal det ikke komme noe uhumsk oppi der. :besserwisser:
 
Tilbake
Topp