1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Mengde lactose for å heve FG - i et ferdiggjæret øl

En tråd i 'Råvarer' startet av Einar Michelsen, 10 Jan 2014.

1. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styremedlem

1lb = 450 gram. Denne mengden fører i følge et nettsted til en gravity på 1043-1045 på 19 liter. http://hbd.org/brewsandviews/messages/15516/18701.html
    Mao. 23,7 gram pr. liter fører til 1045.   1/2 gr./l. fører til en oechselgrad? Sånn cirka.

I mitt tilfelle tilsetter jeg da (18 x 1/2 x 8) = ca 75 gram for å øke FG fra 1004 til 1012.

Har en Imp. IPA på fat med FG 1004. 10 % ABV og IBU på 150. En litt voldsom kombinasjon. Planen er å koke lactose med litt vann, kjøle ned og helle rett i fatet.

Håper på feedback på dette.

2. FrodeSy

FrodeSy
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg har gjort dette ein gong, i ein Saison. Mange likte resultatet, det gjorde ikkje eg. Skal du prøve på dette, så vil eg rå til at du prøver dette i ein halv liter rett før flasking. Slik får du sjølv danna deg eit bilete på om du synes dette er vegen å gå.

3. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styremedlem

Husker du mengden du brukte. Ølet er på fat, var ferdig for en uke siden. Skal prøve å tappe meg en halvliter og blande lactose direkte i den.

4. FrodeSy

FrodeSy
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har notert at 350 gram utgjorde 7 økslegrader i ein 27 liters batch. Med tap av ca 2 liter til trub i både kokekar og gjæringskar, vil eg tru det var i 23 liter. Men eg er usikker, derfor anbefaler eg å prøve deg fram.
    Lukke til  :ilike:

5. troberg

troberg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei... Veit dette er lenge sia, men hvordan gikk dette?

6. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styremedlem

Mener å huske at jeg droppet hele saken.

Del denne siden