Mengde med gjær?

er det nødvendig med gjærstarter når man skal brygge 25 liter og man benytter en enhet (en pakke) med flytende gjær.
 
Jeg hadde tenkt opp mot 1065.  Men når jeg ser på mrmalty.com så ser det ut som om det trengs store menger.  Leser jeg kalkulatoren feiI?  Når jeg bestilte det jeg trengte til ølet mitt i dag fikk jeg beskjed om at jeg greide meg med en pakke flytende gjær til 25 liter vørter og starter var unødvendig!!
 
Iflg. Mr. Malty vil du trenge 4 rør med flytende gjær. For å få et optimalt resultat må du enten kjøpe mer gjær, eller lage en stor starter. Hvis du vil klare deg med det ene røret må du vurdere å lage to startere etter hverandre for å få nok gjær. Hvis du har magnetrører kan det hende 1 stor starter er nok.
 
knøst skrev:
Jeg hadde tenkt opp mot 1065.  Men når jeg ser på mrmalty.com så ser det ut som om det trengs store menger.   Leser jeg kalkulatoren feiI?  Når jeg bestilte det jeg trengte til ølet mitt i dag fikk jeg beskjed om at jeg greide meg med en pakke flytende gjær til 25 liter vørter og starter var unødvendig!!

Med 1 rør trenger du en starter på 2.16 liter. (Kommer an på dato på røret)
 
Tilbake
Topp