Mengde pilsner malt i maltblandingen før en må øke fra 60min til 90min kok?

Hei, om et blander pilsner malt og Pale malt, hvor mange prosent pilsnermalt kan eg ha i maltblandingen før en bør øke kokelengden fra 60 til 90 min?
 
Siden vi snakker om basemalt er hovedregelen at dersom du bruker pils, koker du i 90min. Du ser derfor ikke oppskrifter med 5% pils...
Sikker mange som vil si de kun koker i 60min og lager øl alle vennene skryter av, men hovedregelen er slik. Etterhvert kan du selv gjøre forsøk og finne hva som passer for deg. Mange veger til Rom
 
Kunze
0c142dfbed61d2167f3b1febc23f3d4a.png
 
Joda, velkjent det der. Men det var mest på spøk ifht hva Msevland sa som første svar i tråden. Men forøvrig så er det ikke helt bare bare å oversette kommersiell koketeknikk til hjemmebryggeriet, ref teksten du la ved.

Calandria, "kinahatter", trykk/vakuum etc er ikke noe de fleste hjemmebryggere driver med.
 
Sist redigert:
Koker også bare 60 minutt på pils. Men da har vørteren vært rundt eller på kokepunktet et lite kvarter før all hotbreak er fjernet, og jeg starter timeren.
 
Det viktigste er uansett å få konvertert mest mulig av smm til dms, og så dampe den vekk. Konverteringen i seg trenger bare temperatur, ikke avdamping. Jo høyere temperatur jo raskere går konverteringen. Avdamping av dms trenger "nok" overflate til luften rundt og bevegelse i vørteren.
 
Vil bare nevne at det ikke er noen universell enighet om det der. Charlie Bamforth, en annen velrennomert forsker, sier at det er av avgjørende betydning å sørge for en skikkelig god "rolling boil".

Men han har også nevnt det med heat stress. Litt høyre og venstre av det jeg har hørt fra ham.

En good rolling boil kan vel bety så mangt.

Men jeg tror det er ganske universiell enighet om det, egentlig.
 
Men han har også nevnt det med heat stress. Litt høyre og venstre av det jeg har hørt fra ham.

En good rolling boil kan vel bety så mangt.

Mye mulig. Men han var i alle fall krystallklar i uttalelsene i en ganske ny podcast med Brad Smith om koking.

Jeg har ikke egentlig noen klar mening om dette. Har for sikkerhets skyld skrudd ned plata et knepp under de siste par-tre bryggene:p. Men jeg koker i 90 med pilsnermalt.
 
Men han har også nevnt det med heat stress. Litt høyre og venstre av det jeg har hørt fra ham.

En good rolling boil kan vel bety så mangt.

Men jeg tror det er ganske universiell enighet om det, egentlig.

Les hva Martin Brungaard har sagt om det i det siste. Han har brukt et halvt år på å "forske" på det, og har konkludert med at hjemmebryggere ligger 40 år bak kommersielle bryggerier når det kommer til koking. Men! Mye av det er av grunner hjemmebryggere ikke trenger å tenke så mye på, som energiforbruk f.eks, og shelf life.
 
Uansett hva som skrives, så mener jeg man må prøve selv, kanskje det blir bedre i ens eget oppsett, eller liten forskjell, eller verre.

Det som er kan være vanskelig når man opererer litt på nisje-nivå er å klare å se sammenhengen i det som blir skrevet samt slik "de store" gjør det, og tilpasse det til ens eget oppsett. Hva er "poenget" med hvorfor de gjør det slik, og hva er forskjellene i et stort oppsett vs et lite hjemmebryggeroppsett?

Jeg har fokusert mye på selve kokingen den siste tiden, og jeg merker forskjell i ølet definitivt, men ikke mtp langtidslagring, det driter jeg litt i. Men det jeg kan så langt konkludere med at på de lyse stilene jeg har prøvd det på så har det blitt lett drastisk annerledes. Noen stiler kler det nok bedre, mens andre slik jeg er vant til de kler det ikke. De har hatt noen atributter som er positive og negative, men overall så ville jeg heller kokt slik som før, men dette er bare noe som må testes ut videre til jeg finner enten en gylden teknikk, eller evt forkaster og går tilbake. DMS har jeg også hatt i noen av de, men nå er jeg ferdig med å se "how low can you go" med lokket på/delvis på, og fokuserer fremover med lokket helt av i enten hele, eller bare en del av kokingen.

Men koking er absolutt et veldig interessant tema. Det er der jeg er nå iallefall, og det er omtrent som å starte å brygge igjen. Mye å lære, og ikke minst teste og erfare. Det at "koker det så koker det", stemmer ikke, det er forskjeller her og, akkurat som med meskingen og gjæringen. Koking er den av de tre hovedprosessene (mesking/koking/gjæring) som har blitt mest oversett av hjemmebryggere.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp