Mengde vann til sukkerlake

Hei,

Nå nærmer det seg tilsetting av kullsyre til ølet mitt, og denne gangen blir det sukkerlake rett i dunken før jeg stikker ølet over, takket være Gahr`s glimrende artikkel. Men det jeg er usikker på er:
Jeg skal bruke ca 125 gram sukker totalt. Hvor mye vann skal jeg bruke når jeg koker dette opp ? 2-3 dl ?

Mvh

Sikkan
 
Sikkan skrev:
Samme hvilken temperatur laken bar før ølet blandes i ?

Ikke spesielt kritisk, men du kan med fordel kjøle laken ned mot temperaturen til ølet.
Husk at laken bør fordeles i ølet før du begynner tapping.
 
Takker!  :ilike:
Når du sier fordeles; Jeg har laken i dunken, og tapper deretter ølet over i dunken. Vil ikke det gi en tilstrekkelig blanding ?

Sikkan
 
Sikkan skrev:
Takker!  :ilike:
Når du sier fordeles; Jeg har laken i dunken, og tapper deretter ølet over i dunken. Vil ikke det gi en tilstrekkelig blanding ?

Sikkan

Stort sett bør det være bra nok. Dette er et litt tveegget sverd. Jo mer man rører, jo mer oksygen får man inn i ølet (noe som IKKE er bra), men om man har for lite bevegelse, vil ikke laken balnde seg skikkelig, og man kan ende opp med ujevn kanbonering. Men, som sagt, det du skisserer bør gjøre nytten.
 
Tilførsel til flaskene v.h.a. steril sprøyte (kjøpes apotek) før du overfører ølet til flaskene har funka supert for mange av oss  :)
 
Jeg har tidligere advokert steril sprøyte som den beste metoden, men de siste flaskegjærede bryggene mine har jeg stukket om ølet og tilsatt sukkerlaken der. Dette fungerer bedre ettersom det ikke blir søl med sprøyta og du slipper å røre opp gjæren med heverten.
 
Jeg bare kokte litt vann og angitt sukkermengde, helte dette i fatet, og fylte så fatet med hevert, ingen risting eller annen bevegelse på fatet, var litt redd siruppen ville tette røret som sto i bunn, men det fungerte fint, ble veldig bra kullsyre av det, nå lot jeg fatet stå ute bare en uke, istedet for to, denne gangen, men skal kjøre to uker neste gang..

Flasker?, nada peilingo..
 
Hvorfor velger man å karbonere med sukker når man har ølet sitt på fat i stedet for å tvangskarbonere? Blir det kvalitetsforskjell?
Jeg tvangskarbonerer alltid, og er svært fornøyd med at jeg da slipper (nesten iallfall) gjærrester i fatene mine.

mvh

FredT
 
Jeg karbonerer naturlig på fat fordi jeg da slipper å tvangskarbonere det en uke etter å ha satt det i øleskapet. Nå kan jeg bare koble det på kranen og tappe meg et glass med en gang. Smaksmessig og sånt merker jeg ingen forskjell.
 
Ølvind skrev:
Jeg karbonerer naturlig på fat fordi jeg da slipper å tvangskarbonere det en uke etter å ha satt det i øleskapet.

Dette forsto jeg ikke, tvangskarbonering kan gjøres med en gang mens naturlig karbonering må få tid på seg.
 
Har et lite spørsmål. Reduseres sukkermengden når man koker den over lang tid? Jeg pleier å koke sukker med vann i 5-6 min for å desinfisere væsken, noe som har funket bra. Men dersom den kokes over enda lengre tid lurer jeg på om mye sukker kan bli borte.
 
Ølvind skrev:
Jeg karbonerer naturlig på fat fordi jeg da slipper å tvangskarbonere det en uke etter å ha satt det i øleskapet. Nå kan jeg bare koble det på kranen og tappe meg et glass med en gang. Smaksmessig og sånt merker jeg ingen forskjell.

Har du det travelt kan du virkelig "Forced" karbonere. Kjøl ned ølet, koble til flasken, husk at flasken må ligge høyere ann fatet. Riste, riste. Ferdig!  ;)

(muligens har det godt av å roe seg litt før du tapper)
 
sta72 skrev:
Har et lite spørsmål. Reduseres sukkermengden når man koker den over lang tid? Jeg pleier å koke sukker med vann i 5-6 min for å desinfisere væsken, noe som har funket bra. Men dersom den kokes over enda lengre tid lurer jeg på om mye sukker kan bli borte.

Nei, blir jo bare tykkere sirup, blir det samme som med vørteren, hadde du kokt bort sukkeret når du kokte vørtern så hadde vi ligget tynt an i ølproduksjon:)
 
Takk for svaret, Neslekkim! Årsaken til at jeg spørre er fordi jeg sliter med ujevn karbonering på flasker. Har merket betraktelig mindre karbonering i noen brygg fra denne vinteren. Det bruser, men ikke særlig mye, og det er lite skumdannelse i glasset. Har latt flaskene står på romtempetur (rundt 15 grader) uten at det har vært særlig mye gjæring. Et parti måtte kastes og jeg har to andre som ikke er så bra som de kunne ha vært.

Spørsmål er da, er 15 grader for kaldt for Wit (allgrain/Belgisk Wit gjær med starter) og American Amber Ale (gjæret med Wyeast Whitbread og Safale 04) Blir ølet bedre etter det har stått i lengre periode på romtemperatur? Kjedelig når ting ikke funker som det skal.

Takknemlig for tips og råd her. 
 
15 kan være for kaldt for enkelte gjærstammer. Jeg ville ha satt ølet i 20+ grader i to uker for å sikre karbonering. Etter det bør ølet settes kaldt, gjerne ned mot 6-8 grader. Desto kaldere, desto lengre holdbarhet (grovt sett). Bør også stå mørkt. Jeg pleier (les:prøver) å la det få stå i minst to uker før jeg smaker på ølet. De fleste øl trenger fire uker fra du tapper fra gjærsfatet til de er "drikkeklare", ofte også lenger. Dette avhenger selvsagt av øltype, og dette må kan smake seg frem på og lære. Oftest er det slik at det siste glasset er best :)
 
FredT skrev:
Hvorfor velger man å karbonere med sukker når man har ølet sitt på fat i stedet for å tvangskarbonere? Blir det kvalitetsforskjell?
Jeg tvangskarbonerer alltid, og er svært fornøyd med at jeg da slipper (nesten iallfall) gjærrester i fatene mine.

mvh

FredT

Jeg har også gått over til tvangskarbonering, for enkelhets skyld. Det er lett å få nøyaktig CO2 innhold, og man får litt mindre gjærrester. Jeg har imidlertid alltid litt mer øl enn det jeg får plass til i et fat, så jeg har begynt å fylle tre-fire flasker med Coopers karboneringsdrops, og så fylle resten på fat. Er i utgangspunktet skeptisk til rensligheten med drops, men siden det er enkelt og det bare er snakk om noen få flasker, gjør jeg det likevel. Vil jeg ha flere flasker, mottrykksfyller jeg.

CO2 er CO2, så det har ingen betydning om man gjør det ene eller det andre. Ølet blir konsumklart litt fortere med kunstig karbonering, men jeg kan ikke påstå det er noen videre kvalitetsforskjell. Ved naturlig karbonering må det gjerne stå et par uker i romtemperatur før kullsyren har utviklet seg skikkelig, men avhengig av temperatur, trykk og eventuell risting, kan et tvangskarbonert øl være drikkbart mye raskere.
 
  • Like
Reaksjoner: HMB
Flott! Takk for tilbakemeldingen! Dersom ølet har stått på et kaldt sted med lite sekondær gjæring, kan man legge det på et varmt sted (som du nevner) for at gjæringen skal ta seg opp igjen? Og er det vanlig praksis å snu flaskene forsiktig opp-ned slik at gjæren aktiviseres igjen?
 
Tilbake
Topp