Mengde Wyeast

Tor Henning

Norbrygg-medlem
Hei. Har tenkt å sette en hveteøl og ska bestille en wyeast activator gjer til hveteøl. Og lurer på om d bi nok me en pakke i hver donk vørter som d bi ca 23-25 liter i? Står på hjemmesiden t Wyeast at en pakke va t 5 gallon og d e jo ca 19 liter. Så lure på om æ treng kanskje en og en halv pakke i hver donk.
Lure også på om de activator pakkan. Treng man ikkje lage starter for de? Sånn æ forsto d så va d bære å slå i den så den ble aktivert, så la den ligge i romtemp et par daga, så tilsette vørter med rett temp. Har æ forstått detta rekti?
 
Hadde jeg vært deg ville jeg laga en liten starter av den. Har erfaring med treig gjæring ved tilsetting av kun posen. Gjøres enkelt ved å koke en kopp maltekstrakt i en liter vann i 15 minutter, kjøle ned. Hell kjølt vørter i f.eks norgesglass og rist godt. dekk til med folie og la den stå i noen dager. Hell hele sulamitten oppi vørtern din. Du sparer deg for mye hodebry og nokk en tråd om treig utgjæring ;)
Lag alltid starter når du bruker ny gjær.
Wyeast har sikkert rett i at det er nokk vitale gjærceller i en pakke når den kommer fra fabrikken. Det er dog et stykke fra samlebåndet deres til gjæringsbøtta di.
 
Riis'en skrev:
Hadde jeg vært deg ville jeg laga en liten starter av den. Har erfaring med treig gjæring ved tilsetting av kun posen. Gjøres enkelt ved å koke en kopp maltekstrakt i en liter vann i 15 minutter, kjøle ned. Hell kjølt vørter i f.eks norgesglass og rist godt. dekk til med folie og la den stå i noen dager. Hell hele sulamitten oppi vørtern din. Du sparer deg for mye hodebry og nok en tråd om treig utgjæring ;)
Lag alltid starter når du bruker ny gjær.
Wyeast har sikkert rett i at det er nok vitale gjærceller i en pakke når den kommer fra fabrikken. Det er dog et stykke fra samlebåndet deres til gjæringsbøtta di.
Ok. Men hvilken maltekstrakt ska æ bruke då? Hvetemaltekstrakt siden æ sett hveteøl? Og vet du hvor mange pakker æ treng t to 25 liters bøtte? Sia d sto på heime sia at en pakke va t ca 19 liter.
 
bruk vanlig lys bygg maltekstakt. Du kan jo lage to startere, eller du kan gjøre en "stepp upp". Lag først en starter som du gjærer helt ut, setter i kjøleskapet og etter noen dager heller av "øllet" over gjærkaka som samler seg for så å slå en liter ny starterbrygg oppå denne, riste og la den gjære ut. Så kan du fordele denne væsken i de to dunkene dine.
Anbefaler deg å lese artikkelen "Den optimale gjærstarter" her på forummet. Den er forrøvrig også publisert i Ølgjeld.
 
Riis'en skrev:
bruk vanlig lys bygg maltekstakt. Du kan jo lage to startere, eller du kan gjøre en "stepp upp". Lag først en starter som du gjærer helt ut, setter i kjøleskapet og etter noen dager heller av "øllet" over gjærkaka som samler seg for så å slå en liter ny starterbrygg oppå denne, riste og la den gjære ut. Så kan du fordele denne væsken i de to dunkene dine.
Anbefaler deg å lese artikkelen "Den optimale gjærstarter" her på forummet. Den er forøvrig også publisert i Ølgjeld.
Takk førr alle svar, men har egentlig ikkje fått svar på spm mitt trur æ:) Kor mange gjerpakka må æ kjøpe? Vess æ lage 2 startera treng æ bære 2 pakka då? Men vess æ lage en sånn stepp upp, treng æ bære en pakke? Eller treng æ kanskje 3 pakka uansett sia en pakke e t 5 gallon? E litt grønn på d her me gjering og starter o.l.
 
Tor Henning skrev:
Riis'en skrev:
bruk vanlig lys bygg maltekstakt. Du kan jo lage to startere, eller du kan gjøre en "stepp upp". Lag først en starter som du gjærer helt ut, setter i kjøleskapet og etter noen dager heller av "øllet" over gjærkaka som samler seg for så å slå en liter ny starterbrygg oppå denne, riste og la den gjære ut. Så kan du fordele denne væsken i de to dunkene dine.
Anbefaler deg å lese artikkelen "Den optimale gjærstarter" her på forummet. Den er forøvrig også publisert i Ølgjeld.
Takk førr alle svar, men har egentlig ikkje fått svar på spørsmål mitt trur æ:) Kor mange gjerpakka må æ kjøpe? Vess æ lage 2 startera treng æ bære 2 pakka då? Men vess æ lage en sånn stepp upp, treng æ bære en pakke? Eller treng æ kanskje 3 pakka uansett sia en pakke e t 5 gallon? E litt grønn på d her me gjæring og starter o.l.

Hjelper litt til til han kommer seg ut av senga  :) :)
To startere lages av to pakker eller av en starter med en pakke som du stepper upp
 
1 pakke Wyeast med en starter på 250g spraymalt (eller liknende) i 2,5 liter vann fungerer fint. Kok spraymalten 10 minutter i vannet, og evt sammen med 1/2ts gjærnæring om du har.
Anbefaler deg en tappekran til gjæringskaret fra Petit, så slipper du å bruke heverten.
 
Ok. Når æ har latt denne starteren stått å gjeret og klar til å tilsette vørter. Ska æ riste sterteren å helle alt i vørter, eller ska æ helle av "øllet" og bare tilsette d som bi på bunne eller topp?
 
..aner ikke. Syntes også jeg så noe om å bare bruke øllet, og kaste guffa i bunnen?!?  Eller bruker man alt? Etter "step-up":

Riis'en skrev:
bruk vanlig lys bygg maltekstakt. Du kan jo lage to startere, eller du kan gjøre en "stepp upp". Lag først en starter som du gjærer helt ut, setter i kjøleskapet og etter noen dager heller av "øllet" over gjærkaka som samler seg for så å slå en liter ny starterbrygg oppå denne, riste og la den gjære ut. Så kan du fordele denne væsken i de to dunkene dine.
Anbefaler deg å lese artikkelen "Den optimale gjærstarter" her på forummet. Den er forøvrig også publisert i Ølgjeld.
 
Tor Henning skrev:
Ok. Når æ har latt denne starteren stått å gjeret og klar til å tilsette vørter. Ska æ riste sterteren å helle alt i vørter, eller ska æ helle av "øllet" og bare tilsette d som bi på bunne eller topp?

Det er på bunnen godsakene befinner seg etter bunnfelling av starter :brygging:

Du kan jo se på vørteren i starteren din som et meget "kraftig" brygg, hvor det har vert mye gjæring . . . Smaksmessig (og av erfaring) er denne noe
kraftig i både "odør" og smak :cheeky: Altså er det ingen dum ide å helle av mesteparten av denne, men beholde etpar cm over gjæren slik at du får
rørt bunnfallet godt opp før tilsetting i brygget  ;)
 
Vanligvis er det greit å helle av det meste av starterølet, men synes du det smaker godt, kan du jo vurdere å blande det inn.. :)
 
Lars skrev:
Vanligvis er det greit å helle av det meste av starterølet, men synes du det smaker godt, kan du jo vurdere å blande det inn.. :)

Jeppz. . . .  La oss for all del forvirre nykommere ytterligere ;)
... mulig jeg har missforstått, men mente det var gjæren vi hadde behov for  :D
 
Jan Morten skrev:
Jeppz. . . .  La oss for all del forvirre nykommere ytterligere ;)
... mulig jeg har missforstått, men mente det var gjæren vi hadde behov for  :D

Hehe, joda ser den  :laugh:
Her er det imidlertid både muligheter for å få noe bonusøl, samt at jeg mener at det å tilsette ølet fra starteren ikke nødvendigvis trenger å "misfarge" ølet.
Har selv tilsatt starterølet ved enkelte anledninger, uten å ha merket usmak av den grunn.

Jeg måtte gjøre det senest i dag, da gjæren ikke hadde rukket å bunnfelle ordentlig.
Har også hørt om mer drevne bryggere gjøre dette, mens andre mener man ikke skal gjøre det.
Men som sagt; lurt å smake på starterølet. Har opplevd at det har smakt vel syrlig også, og da er det jo ikke noe stas, med mindre man er ute etter det..  :)
 
Tilbake
Topp