Mer effektiv flasketapping

Hei.

Hva gjør dere for å tappe på flasker så effektivt som mulig ??
Jeg har en sånn flasketappe dings som sitter i kran på dunken. Men det tar så uhoooorvelig lang tid.

jeg tenker disse som mulige alternativer:
1  - Benytte mer høyde, og sette "tappestangen" på en slange tilkoblet fatet..Dette gir meg også mer "armrom /  bevegelighet" til å fylle flasker som står på gulvet (dunken står på kjøkkenbenk)

2- samme som over, men samtidig trykksette dunken forsiktig med noe co2 for å få mer fart.

3 .  heverte over i cornelius fat, og deretter begnytte trykk for å flytte dette ut , samme som 2 egentlig , bare via cornelius ?

hva tenker dere ?:)
 
Jeg gjør som #1, kran med slange som igjen deles i to slik at det går to flaskefyllere ned fra denne som muliggjør fylling av to flasker av gangen. Denne dobble fylleren settes nedi flaskene så fylles de opp og man kan korke de to foregående samtidig. Setter opp flaskene i rekke på gulvet og det går unna, fyller opp ca 50 flasker på under ti minutter. Korkingen tar litt lenger tid. Driver å planlegger en korkemaskin som kan kappe fire flasker av gangen.
 
Jørn Hammerud skrev:
Jeg bruker den første metoden du skisserer - hevert fra kar, og flasketapperen på hevert. Tar tid, ja... :)

japp, og jo større høydeforskjell jo bedre fart ...
trykket i en sylinder med veske øker jo noe vanvittig med høyden.....

Tror det blir å teste til neste gang.. og i tillegg få bevegeligheten slik at man kan mer effektivt tappe mens en annen korker.
 
Marius.H.Steen skrev:
Jeg gjør som #1, kran med slange som igjen deles i to slik at det går to flaskefyllere ned fra denne som muliggjør fylling av to flasker av gangen. Denne dobble fylleren settes nedi flaskene så fylles de opp og man kan korke de to foregående samtidig. Setter opp flaskene i rekke på gulvet og det går unna, fyller opp ca 50 flasker på under ti minutter. Korkingen tar litt lenger tid. Driver å planlegger en korkemaskin som kan kappe fire flasker av gangen.

hmm . det var ikke så dumt nei, men lurer på om jeg kanskje får problmer med farten om jeg skal ta to samtidig, da jeg har alltid noen  (les kona) til å korke formeg:D
 
runarstock skrev:
Jumboflaskefyllern jeg kjøpte gjør en kasse på 3min og noen sekunder, syns nesten det går for kjapt.
Hehe, er på kanten den ja, hadde neppe brukt den på parketten på kjøkkenet.
Flaska 65 liter på en fei, måtte sette kassene med øl i badekaret og spyle over etter korking  ;D
Men heller litt søl enn den utrolig trege standard fylleren.
 
Jeg bruker jumbo-heverten og normal-tappestangen. Jumbo-tappestangen blir ganske enkelt alt for følsom og sølete.

Nest etter stor diameter på heverten er det viktigste å ha så stor høydeforskjell som praktisk mulig mellom dunken og flaskene.
 
Men disse flaskfyllerne fyller ikke flaska helt opp, hva gjør dere med det.
Tenker da på fyllingsgraden som forlanges under fx. NM
 
Jeg fyller til øverste kant på på halsen av flaska, da blir flaska passelig full når tappestangen tas ut. Nå bruker jeg den tynne tappestangen og ikke jumbo utgaven...

Med jumbo utgaven er sannsynligheten stor for at man fyller flaska mer enn full, men allikevel blir det ett litt stort tomrom etter min mening
 
Har laget min egen flaskefyller der ventilen er i toppen. Nivået i flaska minker minimalt når røret blir trekt ut, må berre halde flaska under røret et par sekunder for å få med volumet i røret.
 
SvErD skrev:
Har laget min egen flaskefyller der ventilen er i toppen. Nivået i flaska minker minimalt når røret blir trekt ut, må berre halde flaska under røret et par sekunder for å få med volumet i røret.

Så spennende! Har du bilde?
 
Rubencito skrev:
SvErD skrev:
Har laget min egen flaskefyller der ventilen er i toppen. Nivået i flaska minker minimalt når røret blir trekt ut, må berre halde flaska under røret et par sekunder for å få med volumet i røret.

Så spennende! Har du bilde?

Veldi enkel, og lett å reingjera. Lagd av syrefast og POM.
 

Vedlegg

  • Flaskefyller.jpg
    Flaskefyller.jpg
    202,2 KB · Sett: 812
Marius.H.Steen skrev:
Jeg gjør som #1, kran med slange som igjen deles i to slik at det går to flaskefyllere ned fra denne som muliggjør fylling av to flasker av gangen. Denne dobble fylleren settes nedi flaskene så fylles de opp og man kan korke de to foregående samtidig. Setter opp flaskene i rekke på gulvet og det går unna, fyller opp ca 50 flasker på under ti minutter. Korkingen tar litt lenger tid. Driver å planlegger en korkemaskin som kan kappe fire flasker av gangen.

Dette var en veldig spennende løsning, men som nevnt tidligere ang. plasking og oksidering, er dette et problem for deg? Skummer denne løsningen mer enn når du kobler en enkel flaskefyller direkte på kranen?
 
Det ikke noe problem med oksidering, så lenge selve prosessen gjøres riktig er det ikke noen større fare for oksidering med denne løsningen enn bare med en flaskefyller. Det samme gjelder her at man prøver å få dekket bunnen av flasken med væske fortest mulig så 'plaskingen' blir minimal. Men når man ser på hvordan dette gjøres i mange kommersielle bryggerier (det ser jo ut som ølen spyles med stor kraft ned i flaskene!), så er vi egentlig generelt utrolig snille med ølen i hjemmebryggersammenheng.
Jeg bruker også de små flaskefyllerne, synes de store ved vanlig bruk gir for mye tomrom over ølen. Har også kjøpt de fra morebeer.com, der selger de demonterbare flaskefyllere som mye enklere kan holdes rene.
 
Selvsagt, dette medfører jo ikke noe mere plasking  :bank2: Denne metoden står nå øverst på oppgraderingslista!  :skitbra: Takk for at du delte dette!
 
Tilbake
Topp