Mer permanent lagring av gjær.

Heisann!

For tiden bruker jeg så og si kun safale us-05, wlp 400 og 007.
Nå vasker og gjennbruker jeg slurry, men føler at det å "måtte" brygge med gjæren innen et par uker fort blir litt krevende.

Har lest litt rundt på engelske forum, der man lager større starter en man trenger og putter noe av dette i rør/små flasker, noen koker da også vann og bytter vørter med vann i røret. Og mener da det kan lagres i 6mnd i kjøleskap?

Har noe 1-2 generasjon 05. 400'en og 007'en er 3gen.
Dersom jeg gjør dette, kan jeg lage starter av dette eller kjøpe ny gjær og få en helt ren kultur?
Noen som har anbefalinger til hvor jeg får tak i greie plastrør/flasker til dette formålet?

Takker!
 
Følger med i spenning på denne tråden.

Leste en gang litt om bruk av glyserol til å fryse ned gjær, da jeg også syntes det er litt stressende å måtte bruke gjæra innen en kort stund etter vasking.
Ble aldri klokere...
 
Hvor mange generasjoner gjæren er, er ganske uintressant...
Min lager-gjær  er sikkert gen. 20...  :ilike:

Glyserol brukes 50/50 med gjær = dyrt = ny gjær  :eek:
 
Såvidt jeg har forstått kan man f.eks lage for stor slurry. Riste starter, og distribuere det man har for mye, da f.eks 500ml  i 5 stk 100ml rør. Så kan man koke vann, dekantere de 5 rørene og bytte ut vørter med rent "de-oksidert" vann. Og på denne måten bevare disse rørene i opptil 6 mnd.

Håper bare noen som bedriver denne praksisen kan gi ett klarer svar på dette for meg :)
 
Sers77 skrev:
Hvor mange generasjoner gjæren er, er ganske uintressant...
Min lager-gjær  er sikkert gen. 20...  :ilike:

Glyserol brukes 50/50 med gjær = dyrt = ny gjær  :eek:

Man finner veldig billig glycerol på ebay. Men legg forøvrig merke til hva som skjer i gjærkalkulatorene hvis man legger inn en veldig liten mengde gjær, oppformeringen blir veldig effektiv.
http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Legger man inn 100millioner(altså en tusendel av hva som er i et whitelabs rør) med 1,35liters  starter i brewerfriend så har man nok til å brygge ale. Jeg har selv dyrket opp nok til å brygge lager ved å bruke restene som er igjen i whitelabs røret etter første gangs bruk.
mrmalty oppgir 1.07L(legg inn 0,1%) Så mengden man trenger å ta vare på er ikke så stor som ventet ved bruk av magnetrører. Samtidig så kan man altså ta vare på en uendret kultur bare ved å lukke røret igjen.
Du får de samme resultatene hvis du legger inn 10mill celler/0,01%viability.
 
Ville tatt en tur innom Kai Troesters side og tittet litt der ifht bare å basere seg på Mr.Malty. Han har tinsynelatende gjort mer research enn Jamil Z (han har iallefall ikke dokumentert noe) på det med formering av små kontra større gjærkulturer i en gitt mengde vørter.
 
Tenker jeg prøver meg på løsningen fra homebrew tråden, eneste flasken jeg fant som passer formålet var 0,5l plastflasker fra apoteket som allerede inneholder sterilt vann. Er dette vannet de-oksigenert(?)?

Lett etter lufttette glass på biltema, europris, norengros og apoteket. Men uten hell, noen som har funnet dette i butikk?
 
Sotrajohnny skrev:
Norgesglass med gummipakning fra f.eks Coop Obs! bør vel kunne fungere fint.

Så det er der de står å støver ned? Så bra, da får jeg hente noen der i morgen :)

Tror jeg kommer til å gjøre det sånn her ;

Har 3 rør gjær nå, lager 3 separate startere på 1,5l flasker. 1l starter i hver.
Pitcher gjæren og lar den gjære helt ut.
Cold crasher, kaster 80% av vørteren. Deler de resterende 20% (med all gjæren) på 2 stk 500ml flasker med sterilt vann.

Så bruker jeg den gjæren til ålage ny starter når det nærmer seg brygging. Da burde det jo også bli bedre/mer gjær pr starter?

Høres greit ut?
 
Miguel skrev:
Ville tatt en tur innom Kai Troesters side og tittet litt der ifht bare å basere seg på Mr.Malty. Han har tinsynelatende gjort mer research enn Jamil Z (han har iallefall ikke dokumentert noe) på det med formering av små kontra større gjærkulturer i en gitt mengde vørter.

Default på brewersfriend er Braukaiser, altså Kai Troester.
 
-80 er så langt jeg vet nesten den eneste trygge måten å lagre gjær på. De fleste har ikke tilgang på dette og da blir det fort mere komplisert. To ting man bør ha i bakhodet er genetisk drift, dvs ren og skjær evolusjon. Generasjonstiden på gjærsceller er kort så på 6mnd har den gått i gjennom mange og kan fint drifte bort fra orginalen. Blir nødvendigvis ikke en dårlig gjær men kan ende opp som en litt annen gjær enn orginalen du startet med som har annen smak og egenskaper. Det andre er hvor mange friske gjærceller du sitter igjen med etter 6 mnd. Dette kan være vanskelig å beregne uten å telle celler. Har du en plan om å gjennoppfriske kulturen hver x-antal uke gjennom disse 6 mnd. eller?
 
Jeg skjønner ikke hvordan kokt vann skal endre på holdbarheten til gjær i forhold til normalt vasket gjær. Det er sikkert noen gjærceller i live men det er en grunn til at all litteratur og alle produsenter anbefaler kort lagringstid for vasket gjær. Litt kokt vann kan neppe utgjøre den store forskjellen. Faktisk har jeg sett det motsatte anbefalt. Litt ugjæret vørter og kald lagring gjør at gjæra har noe litt å leve på og dermed varer lengre.

Når det gjelder frysing av gjær har jeg sett og bruker selv en anbefaling på mellom 15 og 30 % glyserol.  Det gir en kostnad på en tier for et wlp rør selv med apotekets svindyre glyserol. Grunnen til at jeg fryser gjær er først og fremst muligheten for å ha den tilgjengelig når jeg trenger den. Har opplevd å måtte vente 1 mnd på wlp 833 når høst og juleølet skulle brygges. Jeg brygger alltid i serier på tre batcher før jeg kaster gjæra så gjærkostnaden er uansett liten.

mvh

Bårdd
 
Jeg vet ikke hvordan kokt vann skal endre holdbarheten, vet ikke om det er mangelen på oksygen i vannet som skal fungere som et lokk? Dvs få gjæren til å slumre?

Ift om jeg skal revitalisere gjæren hver x antall uker, så blir vel svaret her kanskje. Tror neppe jeg kommer til å la den stå mye mer en 1-2mnd sånn som jeg brygger nå, og dersom jeg skulle overstige det så kjøper jeg heller bare ett nytt rør. Forhåpentligvis gir dette meg mer tid en bare vasking av gjær, så jeg slipper å bruke innen 1-2 uker :)
 
Raskt spørsmål : Hvis jeg lager f.eks 1 liter starter, så bruker denne gjæren til å lage en 2l starter dagen etter den er ferdig. Skal da høstingsdato i f.eks mr malty være dagen jeg høstet den første starteren?

Regner med svaret er ja, men tenkte å høre uansett.
 
Vekker denne tråden. Hadde vært interesant å høre dine resultater :) Bruker så lite gjær i gangen (10ml) så ikke enkelt å bruke et helt rør før det blir dårlig. Sist gang ble det veldig veldig mye hveteøl :)
 
Kinn bryggeri har brukt gjæren opptill 100 generasjoner iallefall i følge boken "den norske ølrevolusjonen". De tok en labratorieprøve av den og den var visst fortsatt god som gull den ;)
 
Tilbake
Topp