merkelig høy FG!

etter å ha brygga denne oppskriften..
5,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 36,4 %
5,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 36,4 %
1,40 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 10,2 %
0,80 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 5,8 %
0,75 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 5,5 %
0,40 kg Caraaroma (256,1 EBC) Grain 2,9 %
0,20 kg Amber Malt (43,3 EBC) Grain 1,5 %
0,20 kg Black (Patent) Malt (985,0 EBC) Grain 1,5 %
50,00 gm Northern Brewer [10,53%] (60 min) Hops 23,8 IBU
60,00 gm Goldings, East Kent [4,80%] (15 min) Hops 6,5 IBU
40,00 gm Goldings, East Kent [4,80%] (5 min) Hops 1,7 IBU
1,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc 
1,00 tsp Yeast Nutrient (Primary 3,0 days) Misc 
2 Pkgs British Ale (Wyeast Labs #1098) [Starter 125 ml] Yeast-Ale

traff jeg en OG på 1062, men etter 2 uker på primær og enda en uke på sekundær måler jeg FG til 1030!!??!! vi mesket riktignok litt høyt (68 grader) Hva har skjedd?
Kan det være noen annen grunn til høy FG en mye spesialmalt?

Hilsen en som heller kunne kjøpt lettøl på rema...  :nosmile:
 
Hvor stor gjærstarter brukte du, hvor gamle var gjærpakkene, hvor stort vørtervolum er det snakk om,  og hvordan ble vørteren luftet? Alle disse tingene kan ha en betydning. Og andelen spesialmalt er relativt høy, ja. Sammen med den relativt høye mesketemperaturen er nok det også en viktig faktor.
 
jeg rakk ikke å sette starter, så brukte 2 pakker wyeast 1098 på ca 22 liter vørter. pakkene var under 30 dager gamle. det var meget stor aktivitet i gjærlåsen de første dagene.. så skulle tro at gjæren var helt fin. Etter tilsetting av gjær "ristet" vi gjæringsspannene noen minutter (som vanlig).

vi brygget drøye 50 liter. 25 liter ble altså tilsatt wyeast 1098, den andre batchen ble tilsatt slurry av WLP 007 som hadde stått på en annen porter. Denne også stoppet på FG 1030..
En annen ting er at nå når øllet er ferdig karbonert skulle man tro pga høy FG at den var ganske søt... men det er den ikke!??!

Hva tror dere??
 
Kan også komme av temperaturfeil i meskinga. Kanskje dere har mesket et par grader høyere enn dere trodde? Sjekk termometeret og oechle-vekta for å se at de viser rett.

Hvis det ikke smaker søtt så er det nok utgjæret så langt det går, og ja, det er butikklettøl på 4,7%  ;D (hvis målingene deres stemmer, da)
 
OG-måleren er sjekket. Målte 1000 i vann på 20 grader. Men jeg frykter det kan være noe feil med tempmåleren her, at vi mesket på kanskje noen grader ekstra..
Tror pina deg vi havna på 4,3% alk her...  :noway:
Men takker for tilbakemeldinger  :)
 
Hei hva med og stikke om alt i en glassbalong og tillsette noe villgjær! finnes mange spenende sorter som kan gi karakterer som eks: sitrus eller kirsebær. Er i vertfal veldig spenende men krever god tålmodighet (halvt år +-).
 
Tilbake
Topp