Merkelig oppførsel på styreenhet, temp -1000

Ulken

Norbrygg-medlem
Brygg nr. 8 på Speidel 50l. forløp ikke som normalt. Jeg var ferdig med mesking og hadde startet koking 90 min. Etter 20 min. kok hadde jeg programert tilsetting av den første humlen, og dette gikk som normalt. Jeg forlot rommet noen minutter etter tilsatt humle, og oppdaget da jeg kom tilbake at temperaturen viste under 100 grader, og det var dårlig med kok, vartmeelementet var ikke aktivt. Displayet viste at temperaturen i vørteren var -1000 grader (se bilde). Jeg ble rådvill, fikk ikke respons på "abort" knappen, men "select" knappen responderte. Jeg trodde først at displayet viste +1000 grader, og forsøkte å bruke "select>down", men "down" funksjonen responderte ikke. Fant etter hvert ut at ved å trykke å "up" knappen endret tempen seg til -999 grader (minus). Fikk da stilt inn temperaturen på +102 grader ved å holde "up" knappen inne til riktig temp var satt. Da startet også varmeelementet igjen, og resten av bryggingen forløp som normalt, men med tillagt koketid. Trodde en stund der at jeg måtte finne frem den gamle 36 literskjelen, og koke brygget i to omganger. Skjønte ikke helt hva som hadde skjedd, men slapp med skrekken. Noen andre som har hatt liknende opplevelser med Speidelen?
IMG_0324.JPG
 
Tilbake
Topp