Merkelig smak på øl

Jeg brygget forleden en 50L batch amerikansk blonde ale (us-05, OG 1.050) og delte batchen i 2 dunker. Den ene dunken ble stående i stua, på relativt stabil temperatur, rundt 20-22 grader. Denne smaker akkurat som forventet.

Den andre gikk inn i kjøleskapet sammen med en 50L dunk med amber (OG 1.075ish). Kjøleskapet styres av STC1000, og sensoren var på karet med amberen.

Pitch temp på begge var ca 16 grader, den som sto fritt i stua steg dermed til 20-22 innen gjæringen begynte, mens kjøleskapet sto innstilt på 16 grader, og hevet til 20 i det stormgjæringen ga seg, og deretter 25 i en ukes tid for å forsikre god utgjæring av amberen.

Det merkelige: Den halvdelen som sto i kjøleskapet smaker rart. Mangel på fylde, lukter surt og kvalmende, smaker syrlig, men FG er 1.012 mot 1.010 på den som sto fritt.

Jeg tenkte først infeksjon, men får ikke det til å stemme med at fg er høyere enn den som smaker som den skal. Skal ikke da FG være lav?

Er det på grunn av at den sto i et kjøleskap der sonden var montert på det andre karet? I såfall kommer jeg aldri til å gjære to dunker i samme kjøleskap igjen... Men jeg har jo gjort dette før med ok resultat.

Hva har skjedd her?
 
25 grader i en ukes tid hørtes veldig høyt ut. Over 26 grader begynner gjær å produsere ukule avsmaker. Temperaturen inne i karet er som regel høyere enn temperaturen utenfor. Målte du på utsiden av karet eller inni?
 
Det kan ta tid før infeksjoner gjør et utslag SG-messig. Har selv hatt litt eddik og lignende, uten at FG virket off..

Man har jo aldri kontroll på et kar med mindre man har kontroll på selve karet, men at det smaker kvalmt virker jo helt off.
 
Det som er sikkert er at dette er en infeksjon.
Kan jo være at det ene gjæringskaret hadde en ripe eller to med noe inngrodd... Evt. at det har gått hull på gjærpakken en eller annen plass fra Safale-fabrikken til gjæringskar. God knows. Ikke noe annet å gjøre enn å ta en skål med dodraugen og prøve på nytt.

Noe lignende skjedde meg i fjor, og det 3 ganger på rad. Ikke før senere slo det meg at jeg ikke hadde byttet gjæringskar på flere år, og disse var fulle av riper med div. inngrodd. Noen ble sure, andre smakte "monkeyshit" i mangel på en bedre sammenligning..
 
Jeg flasket og lot denne ligge litt, da jeg ville avvente og se det endelige resultatet.

Miguel: det smakte ikke kvalmt, det luktet kvalmt. Jeg heller nå imot å tro at lukten hadde å gjøre med at jeg kjørte litt for høy temp på slutten.

Etter noen uker lagring ble denne halvdelen av batchen helt fin. Faktisk ganske mye bedre enn den halvdelen som jeg anså som "i orden".

Ulukten ble "lagret bort" og det som fremsto som mangel på fylde ved tappeøyeblikket fremstår nå som en mer clean og transparent ale der humlen kommer til sin rett, mot den andre halvdelen som er i overkant maltdominert og lite interessang.

Jeg sitter faktisk nå igjen med en halv batch øl som er blant de bedre jeg har laget i år :rolleyes:
 
Sist redigert:
Lactobacillus lager veldig lite alkohol så å måle SG er ikke veldig hjelpsomt for å avdekke infeksjon. Ph derimot....
 
Tilbake
Topp